رفتن به محتوای اصلی

حمله ارتش اسرائیل با توپخانه به جنوب سوریه
20.10.2017 - 13:22

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده که گلوله‌باران مواضع ارتش سوریه در استان قنیطره در پاسخ به شلیک خمپاره از خاک سوریه به سمت بلندی‌های جولان انجام شده است.

بنا بر گزارش ارتش اسرائیل، ارتش سوریه خمپاره‌ای به بلندی‌های جولان پرتاب کرده بود که تلفاتی بر جای نگذاشت، و با این‌حال ارتش اسرائیل منطقه‌ای را که خمپاره از آنجا شلیک شده بود، با توپخانه گلوله‌باران کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این حمله گفته است:

«گلوله خمپاره‌ای که از خاک سوریه شلیک شد، بی‌هدف و سرگردان بود اما ما همین مقدار را هم قبول نمی‌کنیم. ما چنین آثار ناآرامی‌ها در سوریه را تحمل نمی‌‌کنیم، اگر هدف قرار بگیریم به منبع حمله پاسخ می‌دهیم و این پاسخ خیلی هم طول نمی‌کشد.»

حمله اسرائیل به خاک سوریه یک روز بعد از سفر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به دمشق انجام شد. محمد باقری چهارشنبه گذشته در یک نشست خبری مشترک با همتای سوری خود ژنرال ایوب خطاب به اسرائیل گفته بود:

«پذیرفتنی نیست که رژیم صهیونیستی هر وقت بخواهد از طریق هوایی و زمینی به خاک و آسمان سوریه تجاوز کند. من در سوریه هستم تا اعلام کنم که در مبارزه با تروریسم کنار هم هستیم. جمهوری اسلامی ایران در برابر خطرهایی که سوریه را تهدید می‌کند در کنار دولت و ملت سوریه بوده‌اند و در آینده هم خواهند بود.»

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل که به واشنگتن سفر کرده، درباره حمله توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب سوریه به رسانه‌های اسرائیلی گفته است:

«حکومت بشار اسد مسئولیت کامل آنچه را که در خاک سوریه اتفاق می‌افتد به عهده دارد. پیشنهاد می‌دهیم که کاسه صبر ما را لبریز نکنند و از خطوط قرمز عبور نکنند.»

از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی سوریه آغاز شده، حمله توپخانه‌ای به استان قنیطره دومین رویارویی نظامی ارتش اسرائیل با ارتش سوریه بوده است. نخستین حمله دوشنبه گذشته اتفاق افتاد: جنگنده‌‌های شکاری اسرائیل که در خاک لبنان در حال شناسایی بودند، سامانه دفاعی ارتش سوریه در حوالی دمشق را منهدم کردند.

ارتش سوریه اعلام کرده بود که در پاسخ به این حمله، یکی از جنگنده‌های شکاری اسرائیل را منهدم کرده، اما ارتش اسرائیل این خبر را تأیید نکرده است.

چهارشنبه ۱۸ اکتبر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار و گفت‌وگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در تل‌آویو گفته بود:

«ایران باید بفهمد که اسرائیل اجازه نمی‌دهد که این کشور در سوریه به طور دائم حضور داشته باشد.»

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای کل مسلح ایران در دیدار و گفت‌وگو با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بر همکاری نظامی ایران و سوریه تاکید کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.