رفتن به محتوای اصلی

هیلی می‌گوید برخورد با ایران دست ترامپ در رابطه با کره‌ی شمالی را قوی‌تر کرد
18.10.2017 - 13:54

نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده توانایی خود در حل بحران هسته‌ای کره‌ی شمالی را با تهدید به ترک قرارداد هسته‌ای با ایران، استحکام بخشید.

هیلی از تصمیم ترامپ به عدم تأیید وفاداری ایران به قرارداد دفاع کرد. منتقدان ترامپ می‌گویند وی اعتبار ایالات متحده و گزینه‌ی دیپلماسی را زیر پا نهاده زیرا کره‌ی شمالی چنین تصور خواهد کرد که ایالات متحده به تعهدات خود وفادار نخواهد بود.

هیلی که در مراسم شام سالانه‌ی بنیاد محافظه‌کار میراث فرهنگی سخن می‌گفت، اظهار داشت که این بحث «کلا غلط است». وی گفت مساله کاملا برعکس است. هیلی گفت کوتاهی از اصلاح قرارداد ۲۰۱۵ ایران پیامی خواهد داشت مبنی بر این ایالات متحده «به معاهدات بد» که در واقع تهدید اتمی را از بین نمی‌برند «تن می‌دهد».

روز جمعه‌ی پیش از آن، ترامپ با سخنرانی پرخاشجویانه‌ی خود که طی آن تنها کاری که نکرد خروج از قرارداد بود، اما هشدار داد که در هر آن ممکن است قرارداد را فسخ کند و دوباره تکرار کرد که به گمان وی این قرارداد دست ایران را باز گذاشته است، از این سر تا آن سر اقیانوس اطلس را دچار تشنج کرد.

وی سرنوشت قرارداد را به کنگره واگذار کرد تا اگر لازم بداند تحریم‌هایی که طبق قرارداد در ازای توقف انگیزه‌های هسته‌ای تهران لغو شدند را تجدید کند یا نکند.

سخنرانی ترامپ هنگامی ایراد شد که اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد ماه آینده دیپلمات ارشد خود را به واشنگتن می‌فرستد تا در حفظ قرارداد، که در ازای لغو تحریم‌های تنبیهی، در عقب‌نشینی ایران از انگیزه‌های هسته‌ای تأثیر چشمگیر داشته، بکوشد.

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا گفت «اوایل نوامبر در واشنگتن» خواهد بود تا قانونگزاران ایالات متحده را ترغیب کند از قرارداد که به برجام معروف است، و طی ۱۲ سال آزگار میان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، آلمان، و روسیه مورد مذاکره بوده، خروج نکنند.

وزرای اتحادیه‌ی اروپا هشدار دادند که فسخ قرارداد هنگامی که بارها تأیید شده ایران به شرایط قرارداد وفادار بوده، پیامی برای کره‌ی شمالی خواهد بود که مذاکره با جامعه‌ی بین‌المللی، وقت تلف کردن است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.