رفتن به محتوای اصلی

حمایت روحانی از خاتمی
08.10.2017 - 14:12

روحانی در مراسمی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها برگزار شده بود با انتقاد از «رقابت ناسالم سیاسی» در ایران گفت: «هر کس در انتخابات شرکت کرده است باید تشویق شود اما یک جناح جایزه می‌گیرد و یک جناح دیگر تنبیه می‌شود. این می‌شود اعتماد عمومی؟».

رئیس جمهوری ایران در واکنش به محدودیت‌های تازه علیه محمد خاتمی، رئیس دولت هفتم و هشتم اظهار داشت: «اگر کسی تَکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟ چند بار باید تجربه کنید؟».

روحانی انحصارطلبی را خطرناک دانست و گفت «شاید یک عده‌ بیکارند و می‌خواهند شغلی داشته باشند».

دادگاه ویژه روحانیت حکمی با امضای ابراهیم رئیسی به خانه محمد خاتمی فرستاده و اعلام کرده «هرگونه حضور خاتمی در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسم هنری از قبیل تئاتر، کنسرت، و همینطور حضور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی ممنوع است». بر اساس این حکم افراد حقیقی و حقوقی، مقامات دولتی، حوزوی، گروه‌های سیاسی، صنفی و دانشجویی و مانند آنها نیز حق ندارند با رئیس دولت اصلاحات ملاقات کنند.

همزمان با این تحولات، محمد انجام، وکیل محمد خاتمی شنبه ۱۵ مهرماه گفته او از آغاز پاییز به مدت سه ماه از حضور در مراسم عمومی منع شده است. او گفته این گونه محدودیت‌ها موردی است.

الیاس حضرتی، مدیر مسئول اعتماد و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم امروز با اشاره به حکم دادگاه ویژه روحانیت در توئیتی نوشت: «اصولگرایان همچنان سوراخ دعا را گم کردند، اگر از اعمال محدودیت برای سران اصلاحات تا به‌ حال نتیجه گرفتند با تشدید آن هم می‌گیرند».

روز گذشته نیز علی مطهری از وضعیت تازه محمد خاتمی به عنوان «یک حصر تازه» نام برد و آن را موجب افزایش محبوبیت خاتمی دانست.

روحانی: منافع برجام غیر قابل بازگشت است

روحانی در این سخنرانی به اظهارات تازه کاخ سفید در خصوص برجام واکنش نشان داد.

رئیس جمهوری ایران گفت: «ما در توافق برجام به منافع غیرقابل بازگشتی دست یافته‌ایم و نه تنها ترامپ بلکه چنانچه ده ترامپ دیگر در دنیا روی کار بیایند، آن منافع غیرقابل بازگشت هستند».

روحانی در پاسخ به منتقدان داخلی برجام که او را به «اعتماد به آمریکا» متهم می‌کنند، گفت: «من نمی‌دانم چرا عده‌ای از این موضوع و اینکه کشور دچار مشکل شود، خوشحال می شوند و نان خود را در دعوا می بینند؟» و ادامه داد: «باید در موضوعات مربوط به منافع ملی همه یک صدا باشند».

رئیس دولت یازدهم در دفاع از برجام گفت: «در زمینه اقتصادی از جمله فروش نفت و میعانات نفتی و همچنین جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و گشایش اعتبارات بزرگ در بانک‌های بین‌المللی و ورود فناوری به کشور منافع بسیاری برای کشور حاصل شده که غیرقابل بازگشت است».

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، حاصل مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های ۱+۵، پس از رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا در معرض خطر قرار گرفته است.

دونالد ترامپ دیروز پس از دیدار با رهبران ارشد نظامی گفته اکنون وضعیت شبیه «آرامش قبل طوفان» است.

دولت آمریکا ۱۲ اکتبر را برای سخنرانی رئیس‌جمهوری درباره استراتژی ایران تعیین کرده اما هنوز این تصمیم نهایی نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.