رفتن به محتوای اصلی

فدرالیسم در ایران، پاسخ به سئوالات ایران گلوبال
04.10.2017 - 19:11

1- بین فدرالیسم و سیستم قدرت متمرکز، دوست دارید کدامین را انتخاب کنید، چرا؟
- انتخابم فدرالیسم است. چون ، قدرت سیاسی را تقسیم میکند.
قدرت متمرکز را ما در دولتهای پهلوی( دیکتاتوری) و ولایت مطلقه فقیه( دیکتاتوری تام دین سیاسی) تجربه کرده ایم، که جواب نداده است. زیرا مردمان مختلف ایران همیشه فاقد قدرت اداره ی امور خود بوده و هستند. از اینرو آنها همواره تحت تبعیض سیاسی و فرهنگی و اقتصادی قرار داشته اند.
جهت اجرای« برابری و آزادی»- اصول دموکراسی-ضرورت دارد نخست قدرت سیاسی تقسیم شود و تبعیضات برطرف گردد. قدرت متمرکز در جامعه ی ایران تا بخواهید توان دیکتاتوری و تبعیض دارد ولی همیشه فاقد توان رفع تبعیض بوده است.

2-نوع فدرالیسم مورد نظر شما،چگونه است ، آیا میتواند مشکلات اتنیک ها، در ایران را حل کند؛چرا؟
- نوع فدرالیسم مورد نظرم، فدرالیسم برپایه دموکراسی ست یعنی فدرالیسم دموکراتیک، با توجه به «جغرافیا و جغرافیای ملی» . یعنی در ایران مردم یک دست نیستند، درواقع از ملل مختلف تشکیل شده اند. و هر مردمی در جغرافیای خاص خودش ساکن است. این است که نوع فدرالیسم با توجه به جفرافیای ملی و در بعضی جاها تنها با توجه به عامل جغرافیا، میتواند تعیین بشود.
درست است که بخشی از مردمان در جاهایی خارج از جغرافیای ملی خودشان زندگی میکنند. راه حل مسئله آنها « رعایت حقوق شان در همان منطقه» است. مانند آذربایجانی های ساکن تهران و غیره.
با برداشت من اتنیک ها در ایران خواهان تقسیم قدرت سیاسی هستند و رفع تبعیضات مختلف. فدرالیسم برپایه ی دموکراسی میتواند به این خواست آنها پاسخ مثبت دهد.

3- چه روابطی میان رفع تبعیض و فدرالیسم و دموکراسی می بینید؟
فدرالیسم قرار دادی ست برای تقسیم قدرت سیاسی و زندگی مشترک به صورت داوطلبانه و نه اجباری. با حفظ حق ترک قرارداد برای داوطلب و نه برای دولت مرکزی.
در شرایطی که دموکراسی از پایین و مستقیم توسط شرکت تشکلهای مدنی و مردمی با اعمال اراده ی جمعی شکل میگیرد و کلاً خود مردم اند که اعمال اراده و قدرت میکنند. نه دولت و نه حتی احزاب.
احزاب لازم است در اپوزیسیون باشند و نقش نقاد جامعه را ایفا کنند. و نه بر مردم حکومت کنند. در چنین شرایطی میتوان رفع تبعیض، اجرای عدالت اجتماعی و دموکراسی را پیاده کرد.
بدون دموکراسی فدرالیسم عقیم است. بدون هردوی اینها هیچ تبعیضی رفع نمیشود.

4-نظر شما در مورد رابطه ناسیونالیسم و فدرالیسم چیست؟ آیا فدرالیسم موجب تجزیه ایران میشود؛ چرا؟
-از دید من ناسیونالیسم ربطی به فدرالیسم ندارد. چون فدرالیسم به تأمین حقوق و رفع تبعیض یاری میکند و پایه این کارها قرار میگیرد تا مردم امور خود را خودشان اداره کنند. ناسیونالیسم در حد حقوق خواهی و برابری طلبی مثبت است ولی فراتر از این گام اول فاشیسم است.
تجزیه یک مملکت وقتی صورت میگیرد که قدرت مرکزی تبعیض و بیعدالتی و دیکتاتوری راه بیاندازد.
این کار را هر شکلی از حکومت انجام دهد میتواند موجب جدایی ها شود. تجزیه ربطی به فدرالیسم ندارد، بل به قدرت متمرکز حق کش و دیکتاتور مربوط است. قدرت متمرکز با حق کشی کشور را میتواند تجزیه کند. همانطور که جامعه ایران یک جامعه تجزیه شده است. گرچه جغرافیا هنوز باقی ست.
قدرت متمرکز ، حق کشی، دیکتاتوری عوامل تجزیه جامعه و جغرافیا هستند.

5- در رابطه با فدرالیسم،غیر از آنچه آمد ، آیا مسئله ی مهم دیگری در نظر دارید که مطرح کنید؟
-مسئله مهم این است که جامعه ی ایران به خاطر وجود تبعیضات مختلف ، بیعدالتی اجتماعی و عدم دموکراسی جامعه ای متلاشی شده است. ضرورت دارد بین سه نیروی اصلی کشور ، یعنی نیروی رفع تبعیض ، عدالت اجتماعی طلبان و دموکراسی خواهان، پیرامون یک برنامه حداقلی ائتلاف و همبستگی ایجاد شود. در غیر این صورت سرنوشت جامعه به دست حوادث و تصادفات سپرده میشود که در نهایت به زیان همه مردمان ستمکش است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.