رفتن به محتوای اصلی

«کاتالونیا در چند روز آینده اعلام استقلال می‌کند»
04.10.2017 - 08:21

 

پس از رفراندوم استقلال در کاتالونیا، تنش میان دولت محلی این منطقه و دولت مرکزی اسپانیا رو به ‌فزونی گذاشته است. روز سه‌شنبه (۳ اکتبر/ ۱۱ مهر) بیش از ۷۰۰ هزار نفر در  بارسلون برای حمایت از استقلال منطقه کاتالونیا به اعتصاب و تظاهرات دست زدند. در آخرین ساعات همین روز، کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که این  منطقه در چند روز آینده اعلام استقلال خواهد کرد.

کارلس پوجدمون در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی تصریح کرد که جدایی رسمی کاتالونیا از اسپانیا "موضوع چند روز آینده" است. به گفته او، به‌محض آنکه نتایج کامل رفراندوم منتشر شد، کاتالونیا ظرف ۴۸ ساعت اعلام استقلال خواهد کرد.

به گفته رئیس دولت محلی کاتالونیا، پیش‌بینی می‌شود شمارش آرای کسانی که در خارج از کاتالونیا زندگی می‌کنند و در رفراندوم شرکت‌ کرده‌اند، تا آخر همین هفته پایان یابد، "بنابراین ما پایان این هفته و یا آغاز هفته آینده اقدام خواهیم کرد".

رئیس دولت محلی کاتالونیا در گفت‌وگوی خود با بی‌بی‌سی همچنین اعلام کرد که درحال حاضر هیچ تماسی میان دولت محلی کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا وجود ندارد.

انتقاد تند پادشاه اسپانیا

ساعاتی پیش از اظهارنظر رئیس دولت محلی کاتالونیا، فلیپه ششم پادشاه اسپانیا برای نخستین بار درباره حوادث اخیر کاتالونیا و همه‌پرسی این منطقه اظهارنظر کرد. او مسئولان محلی کاتالونیا را متهم کرد که قوانین اسپانیا را زیر پا گذاشته و رفتار غیرمسئولانه‌ای در پیش گرفته‌ا‌ند.

فلیپه ششم، پادشاه اسپانیا

فلیپه ششم شامگاه سه‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «آنها (مقام‌های محلی کاتالونیا) با رفتار غیرمسئولانه خود، ثبات اقتصادی و اجتماعی کاتالونیا و تمام اسپانیا را به خطر انداخته‌اند.»

پادشاه اسپانیا تاکید کرد: «با توجه به وخامت اوضاع، بر عهده دولت است که نظم منطبق بر قانون اساسی کشور و فعالیت عادی دستگاه‌های دولتی را تضمین نماید.»

تا پیش از رفراندوم یکشنبه گذشته کاتالونیا، پادشاه اسپانیا مواضع عمدتا نرمی در برابر حوادث این منطقه داشت. اما او شامگاه گذشته رفتار سیاستمداران محلی کاتالونیا را "خارج از قانون و دموکراسی" توصیف کرد.

یکشنبه گذشته (اول اکتبر ۲۰۱۷) علیرغم مخالفت و هشدارهای دولت مرکزی، مسئولان محلی کاتالونیا همه‌پرسی استقلال در این منطقه را برگزار کردند. دولت محلی می‌گوید ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال کاتالونیا رای‌داده‌اند. میزان مشارکت در این همه‌پرسی ۴۲ درصد بوده است.

دولت مرکزی اسپانیا این همه‌پرسی را مخالف قانون اساسی اعلام کرده بود و پلیس اسپانیا رفتار شدید و خشنی در برابر شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی داشت. بنابر گزارش‌ها حدود ۹۰۰ نفر  در روز همه‌پرسی براثر خشونت پلیس زخمی شدند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه برگزاری همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا را "غیرقانونی" خواند و اعلام کرد مسئله کاتالونیا باید در چارچوب قانون اساسی اسپانیا حل و فصل شود. اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد در صورت جدایی کاتالونیا از اسپانیا، این منطقه عضو اتحادیه نخواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.