رفتن به محتوای اصلی

دفاع ده‌ها وکیل دادگستری ایران از همه‌پرسی استقلال در کردستان
30.09.2017 - 22:23

خبرگزاری موکریان این بیانیه را که امضای ۷۷ وکیل دادگستری ایران را بر خود دارد روز پنج‌شنبه، ششم مهرماه، منتشر کرد.

پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در روز دوشنبه هفته گذشته، دولت مرکزی عراق خواهان لغو نتیجه این همه‌پرسی شده و هشدار داد که در صورت رد این خواسته، اقلیم کردستان با تحریم، انزوای بین‌المللی و مداخله نظامی احتمالی روبه‌رو خواهد شد.

دو دولت ایران و ترکیه نیز از این خواسته عراق حمایت کردند.

رسانه‌های داخلی ایران روز شنبه نوشتند که دولت عراق برنامه خود برای تسلط بر گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان را با ایران و ترکیه هماهنگ کرده است.

ایران همچنین به طور یک‌جانبه روز جمعه اعلام کرد که «با توجه به تحولات اخیر منطقه»، تا اطلاع ثانوی هرگونه بارگیری فرآورده‌های نفتی شرکت‌های ایران از اقلیم کردستان عراق یا به آن منطقه ممنوع است.

این در حالی است که در مقابل، وکلای دادگستری امضاکننده بیانیه می‌نویسند که مخالفت با همه‌پرسی استقلال اقرار به «عدم اصالت، بی‌اعتباری و ارجمند ندانستن اراده مردم» است.

آنها همچنین در بیانیه خود از سازمان ملل خواسته‌اند که رای مردم اقلیم کردستان را به رسمیت بشناسد و از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند تا «به رای ملت کرد احترام نهد».

صالح نیکبخت، مسعود شمس‌نژاد، بهروز نعلبندی، محمدجواد زارعی، محمد اکبری و اسماعیل رحیمی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

مسعود شمس‌نژاد، یکی از امضاکنندگان این بیانیه، روز شنبه در گفت‌وگو با رادیوفردا اجرای همه‌پرسی را «روش کاملا دموکراتیک و قابل پسند جامعه جهانی» خواند و چنین اظهار نظر کرد که «تشکیل کشور کردستان به جهت اشتراکات مذهبی و فرهنگی می‌تواند در آینده بهترین دوست ایران و مدافع حقوق ایرانی‌ها باشد».

آقای شمس‌نژاد همچنین گفت که امضای این بیانیه به این معنی نیست که این وکلا با تجزیه ایران موافقند.

تهیه‌کنندگان بیانیه می‌نویسند: «تولد کشور کردستان نه تنها آثار زیانبار برای ایران نخواهد داشت، بلکه اگر عملکردی کارکردگرایانه با لحاظ فرهنگ و تاریخ و پیوندهای عمیق و آینده‌نگری از سوی ایران اتخاذ شود، بی‌گمان کشور کردستان می‌تواند در حفظ و تحکیم امنیت ایران نقش مثبت داشته باشد.»

در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، مردم در چند شهر غرب ایران از جمله سنندج و بانه در روز دوشنبه و ساعات آغازین روز سه‌شنبه هفته گذشته در حمایت از این اقدام تجمع کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.