رفتن به محتوای اصلی

امسال هم ميليون‌ها کودک و نوجوان از تحصیل باز می مانند!
24.09.2017 - 12:46

 

زنگها به صدا در میآیند

امسال هم ميليون‌ها کودک و نوجوان از تحصیل باز میمانند!

 

اعلامیه گروه کار جوانان سازمان فداییان خلق ایران-اکثریت بمناسبت اول مهر روز بازگشایی مدارس

 

اول مهر زنگ‌های مدارس و دانشگاه ها به صدا در می آیند و با خود طنین صدای شادمان کودکان، نوجوانان و جوانان میهن برای تحصیل و فراگیری علم و دانش را به ارمغان میآورد.

کودکان به پیاده روهای خزان زده و پوشیده از برگ پائیز، بهارانه ترین لبخندها و بازی های کودکانه را می بخشند. عطر روییدنی دوباره ، دور دستِ صمیمیِ روستاها تا گستره پر هیاهوی شهرها را پر می کند.

در سال تحصیلی جدید, بیش از ۱۲,۵ میلیون دانش آموز، بیش از یک میلیون معلم و ۴ میلیون دانشجو با شور و امید سر کلاس حاضر می شوند . ما این روز خجسته را به همه دانش آموزان و دانشجويان، خانواده ها، معلمین و استادان دانشگاه ها تبریک می گوئیم .

امسال هم بسان سالهای گذشته در جمهوری اسلامی , همزمان با این شور و اشتياق، در آنسوی دیوار مدارس هزاران کودک آرزومند تحصیل با حسرت و با چشمانی گریان، هم چنان در چهار راه ها و کارگاه ها، برای برای لقمه نانی به اجبار از دنیای کودکی جدا شده و بسیار زود و نابهنگام وارد بازار کار شده و مورد استثمار قرار می گیرند .کودکان کار و کودکان خیابانی بی پناه ترین و آسیب پذیرترین گروه اجتمائی را تشکیل می دهند.

قریب به چهار دهه تسلط قشریون بر آموزش و پرورش، کارنامه ایست از نشاندن خرافه به جای علم، ارائه تصویری مخدوش از تاریخ ایران به دانش آموزان، سرکوب خلاقیت های هنری کودکان و نوجوانان، جدایی دختران و پسران و بسیاری فجایع دیگر که نظام آموزش کشور را در بحرانی عمیق فرو برده است. ریشه همه این خرابی ها در نگرش ایدیولوژیک و دخالت حوزه ها و ارگانهای غیر مسول در امر آموزش نهفته است  .

 بحران افسارگسیخته اقتصادی و طبقاتی تر شدن نظام آموزشی و به تبع آن  فاجعه بیسوادی میلیونها کودک و نوجوان و متعاقب آن، ترک تحصیل بیش از هفت میلیون کودک و نوجوان زیر هیجده سال ، که خانواده های آنان قادر نیستند هزینه آموزش و دفتر و قلم و کتاب آنها را تامین کنند را رقم زده است.

علاوه بر بحران اقتصادی، افزايش فقر و بيکاری، بالا رفتن نرخ تورم، تعطيلی واحدهای توليدی و اخراج گسترده کارگران از واحدهای توليدی و سياست های مخرب دولت در کاهش سطح زندگی کارگران و زحمتکشان میهنمان , از عوامل موثر در افزايش کودکان کار و بازماندن گروه وسيعی از کودکان و جوانان ار تحصيل می باشد .

در کشور ما در دوره جمهوری اسلامی مراکز آموزشی همواره کانون چالش بين نيروهای تاريک انديش و روشنگر بوده است.  نگاه تاريک انديشانه و خرافاتی, همچنان بر امر آموزش در مدارس و دانشگاه ها سنگينی می کند, معلمين معترض و دانشگاهيان منتقد يا به بند کشيده شدند و يا اخراج و بازنشسته گرديدند.

در شهرهای بزرگ ایران، آموزش عمومی روز به روز بیشتر جنبه کالایی می‌یابد و شکاف سطح تحصیل بین مدارس دولتی و غیر دواتی افزایش می‌یابد.

حق آموزش به زبان مادری یک حق انسانی و حقوق بشری است که در اسناد و معاهدات حقوق بشری از جمله اعلامیه جهانی حقوق زبانی، منشور زبان مادری، اعلامیهی حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی، زبانی، مذهبی، کنوانسیون حقوق کودکان، منشور بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و … به آن تأکید شده است. این حق طبیعی و انسانی در جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته می شود

امسال هم بسان سالهای پیشین تعداد  قابل توجهی از فرزندان این کشور را که به ملیتهای ترک ، کرد ، بلوچ ، عرب ، ترکمن و غیره تعلق دارند از حق ابتدایی آموزش به زبان مادری محروم هستند .

در جمهوری اسلامی , میلیونها افغان و یا افغان تبار زندگی می کنند,  آنان نه تنها از حقوق اولیه شهروندی محروم هستند , بلکه فرزندان و نونهالان آنها را نیز از حق آموزش حتی ابتدایی محروم می کنند. بخشی از شهروندان ایران نظیر بهائیان که ظاهرا از حق آموزش ابتدایی برخوردارند رسما حق تحصیل در دانشگاهها و استخدام دولتی را ندارند و اگر هم دست به ایجاد " دانشگاههای مخفی و یا خانگی " بزنند به شدت با آنها برخورد شده و دست اندرکاران آنها را به زندان می اندازند.

 

ما بر این باوریم که اکنون بیش از هر زمان دیگر,  توجه ويژه به امر آموزش، حذف امر پرورش از وزارت آموزش و پرورش، اختصاص بودجه لازم برای مراکز آموزشی، بازنويسی کتاب های درسی و حذف نگرش واپسگرا و خرافاتی از کتاب ها، تغييرات در کادر وزارت خانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی، توجه اکید به کودکان کار و کودکان خیابان، بايد در الویت کارهای دولت آقای روحانی قرار گیرد.

 

- بهرمند شدن همگانی از حق تحصیل رایگان

-توجه به امور مرتبط با امنیت تحصیل وآموزش و تربیت کودکان و نوجوانان

- توجه اکید به کودکان کار و کودکان خیابان

- استقلال مدارس و نظام آموزشی از حوزه ها و مراکز دینی

- ایجاد فضای سالم و امن برای تحصیل و اندیشیدن در مدارس و محیط های آموزشی از جمله نیازها و خواسته هایی هستند که همین امروز باید به آن پرداخت .

 ما تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی موجود در کشور را فرصتی برای پیشرفت و همگرایی ملی تلقی کرده و حق آموزش به زبان مادری را برای همه مردم ایران خواهانیم .

ما خواهان پایان دادن ظلم و بی عدالتی نسبت به ثبت نام و آموزش کودکان مهاجر افغان و برداشتن همه موانع تحصیل آنان در مدارس ایران می باشیم 

- ما خواهان ارتقای کیفی کتابهای درسی, بکار گیری معلمین و استادان مجرب, کارآزموده و امکانات آموشی مناسب برای همه میباشیم 

ما ضمن آرزوی موفقیت برای دانش آموزان میهن در این سال تحصیلی ، امیدواریم که سال آینده شاهد حضور –همه کودکان و مشتاقان به تحصیل در مدارس بوده و امید داریم که بیعدالتی و ستم از سیستم آموزشی میهن ما رخت بربندد  .

 

گروه کار جوانان سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت

٣۱ شهريور ۱٣۹۶ برابر با  ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدصادق علی اصغری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.