رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه آمریکا: برجام اصلاح شود
20.09.2017 - 13:16

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش سخنرانی کرد. ترامپ از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «یک رژیم قاتل» نام برد که در اثر فعالیت‌هایش خاورمیانه بی‌ثبات شده است. او گفت توافق هسته‌ای با ایران، بدترین توافق یک‌طرفه‌ای‌ست که آمریکا تاکنون امضا کرده است.به گفته ترامپ برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در تکمیل سخنان ترامپ گفت:

«ما اجازه نمی‌دهیم یک رژیم قاتل با ساخت موشک‌های خطرناک به رفتار بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد و ما نمی‌توانیم با چیزی موافق باشیم که متضمن تداوم یک برنامه اتمی احتمالی باشد.»

بر اساس برجام، ایران می‌تواند بعد از ۱۰ سال تعداد سانتریفوژهایش را از ۵.۰۶۵ سانتریفوژی که اکنون در اختیار دارد افزایش دهد و سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را به کار بگیرد. اسرائیل و دولت ترامپ اعتقاد دارند که در این‌صورت در آینده ایران به سادگی می‌تواند میزان اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش دهد و به این ترتیب به بمب اتم دست بیابد. اکنون دولت ترامپ خواهان توافق دیگری با ایران است که تعداد سانتریفوژهای ایران در درازمدت محدود بماند، چنانکه ایران هرگز نتواند به اورانیوم غنی‌شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم دسترسی داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس به صراحت گفت: «اگر قرار باشد در برجام بمانیم، باید آن را تغییر داد.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در فراز کوتاهی از سخنانش در هفتاد و دومین نشست عمومی سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی دفاع کرد. او که ساعتی بعد از نطق ترامپ پشت تریبون سازمان ملل رفته بود، اعلام کرد آن‌ها که برجام را نمی‌پذیرند، رفتاری «غیر مسئولانه» در پیش گرفته‌اند.

مکرون در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت: «اشتباه بزرگی‌ست اگر به این توافق احترام نگذاریم و اقدام غیر مسئولانه‌ای هم هست. زیرا این توافق برای صلح در این مقطع زمانی ضروری‌ست. نمی‌توان خطر انفجار در منطقه خاورمیانه را ندیده گرفت.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیشنهاد داده بود که توافق هسته‌ای بعد از هشت سال در مذاکراتی مجدد با ایران ارتقا پیدا کند. تأکید رئیس جمهور فرانسه بر زمانی که توافق هسته‌ای اعتبار دارد، ناظر به این معناست. فرانسه پیشنهاد داده که بعد از سال ۲۰۲۵ در مذاکره با ایران مکمل‌هایی به برجام اضافه شود.

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد که ایران به هیچ‌وجه مذاکره مجدد بر سر برجام را نمی‌پذیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.