رفتن به محتوای اصلی

مشاور امنیت ملی آمریکا: بندهای توافق هسته‌ای باید به خوبی اجرا شوند
17.09.2017 - 16:08

به گزارش ایسنا، مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و مجموعه 1+5 مدعی شد: همانطور که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها تکرار کرد، توافق هسته‌ای ایران بدترین نوع توافق در تمام دوره‌ها است و آن دلایل زیادی دارد از جمله اینکه ایران همان ابتدا دستاوردهایی را که در طول اجرای این توافق باید می‌گرفت، دریافت کرد. 8 سال دیگر این توافق به پایان می‌رسد و تا کنون دو سال از این توافق گذشته است و ایران تا پایان زمان این توافق می‌تواند صبر کند. همچنین ایران با سرعت در آستانه انتقال به مرحله تولید سلاح هسته‌ای است و در این زمان ایران می‌تواند سامانه موشکی خود را پیشرفت دهد. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با همکاری و مشارکت ما تصمیم خاص خود را خواهد گرفت و آن تضمین امنیت شهروندان آمریکایی است.
وی در ادامه مدعی شد: تا زمانی که آمریکا وجود دارد و تا زمانی که شریکانمان یک طرف دیگر این توافق هستند ما باید ایران را به بندهای نوشته شده در این توافق پایبند کنیم، ما می‌دانیم که ایران در عمل توافق هسته‌ای را نقض کرده است. برای مثال در توافق نوشته شده است که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند باید به آن اخطار دهیم و در صورتی که بعد از یک زمان مشخص بازگشت و به توافق پایبند شد در آن زمان دیگر مخالفت به شمار نمی‌رود و این بند توافق را برای ایران بسیار خوب و برای کشورهای دیگر خطرناک کرده است. بنا بر این در اولین گام بندهای این توافق باید به خوبی اجرا شوند، تحقیقات و بازرسی‌های متفاوتی وجود دارد که تا کنون اجرا نشده‌اند. همچنین روش‌هایی برای نظارت وجود دارد که تا کنون انجام نشده است، تمام اطراف این توافق باید اصرار کنند که این توافق با قاطعیت اجرا شود.
مستر در ادامه مدعی شد: ترامپ بارها اعلام کرد که ایران به تکالیف خود پایبند نبوده و همچنین به روح این توافق پایبند بوده است و برخلاف خواسته این توافق که آن مشارکت ایران در ایجاد صلح و امنیت در منطقه است، ایران با به کار گیری نمایندگان خود و شبکه‌های تروریستی خشونت را به وجود آورد و شهروندان بی‌گناه سر تا سر خاورمیانه را مورد هدف قرار داد. ایران این شبکه‌های تروریستی را ایجاد کرد و از آنها حمایت تسلیحاتی می‌کند همچنین پل‌هایی را ایجاد کرد که ایران را به لبنان و سوریه متصل می‌کند.
وی در رابطه با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: در رابطه با همه پرسی که دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که در ماه جاری برگزار خواهد شد، باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما ما معتقدیم که وحدت و یکپارچگی عراق به نفع کردها و تمام ملت عراق خواهد بود و اکنون زمان مناسبی برای تقسیم عراق نیست.
مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد: اگر عراق تقسیم شود، ایران و گروهک‌هایی مانند داعش بیش‌ترین بهره را خواهند برد و هر دوی آنها تلاش می‌کنند تا جنگ‌های فرقه‌ای میان عراقی‌ها شدید شود و ایران در طول سال‌های مختلف از طریق ایجاد درگیری در میان فرقه‌های مختلف توانست در سازمان‌های بین‌المللی عراق نفوذ کند.
مستر در ادامه در اظهارات و تحلیلی مضحک و غیرمنطقی و غیر واقع نسبت به تحولات منطقه مدعی شد: تغییراتی که در منطقه به وجود آمد می‌تواند مشکلات را حل کند و موجب همکاری و به وجود آمدن روابط بهتری خواهد شد. امروز کشورهای عربی علیه ایران متحد شدند، هر یک از کشورهای عربی اگر از خود بپرسند که بزرگ‌ترین تهدید برای امت ما چه کسی است، در جواب هیچ کس اسرائیل را نخواهد گفت، بلکه می‌گویند ایران و تمام کشورهای عربی تهدید ایران را درک می‌کنند و این درک تنها به نفع امنیت اسرائیل نخواهد بود، بلکه صلح میان اسرائیل و فلسطین را به وجود خواهد آورد و امنیت کشورهای عربی منطقه را تقویت می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آتوسا نجف لوی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.