رفتن به محتوای اصلی

یک نظرسنجی عمومی: ۷۷٪ یهودیان آمریکا نظر خوشی نسبت به ترامپ ندارند
15.09.2017 - 12:02

واشنگتن – بنا به نتایج همه‌پرسی که روز چهارشنبه اعلام شد، اکثریت عظیم آمریکایی‌های یهودی از عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده ناراضی‌اند.

همه‌پرسی سالانه‌ی کمیته‌ی یهودی آمریکا از یهودیان این کشور، حاکی است که ۷۷ درصد پاسخ‌دهنده‌ها نظری «ناراضی» از رئیس جمهور ابراز کرده‌اند، و ۲۱٪ از شیوه‌ی او در اداره‌ی کشور «راضی» بوده‌اند. یک درصد گفته‌اند «مطمئن نیستند».

این ارقام با نتایج انتخابات ۲۰۱۶ در میان یهودیان ایالات متحده همخوانی زیاد دارد. آمار کمیته‌ی یهودی ایالات متحده نشان می‌دهد که ۶۴٪ یهودیان آمریکا به هیلاری کلینتون رأی دادند و ۱۸٪ به ترامپ.

نکته‌ی قابل توجه البته تناقض میان نظر پاسخ‌دهنده با شاخه‌ی یهودیتی که به آن تعلق دارند، بود: ۷۱٪ از ارتدکس‌ها، ۲۵٪ از محافظه‌کارها، ۱۱٪ از اصلاح‌طلب‌ها، ۸٪ از ساختارزداها، ۱۷٪ از کسانی که خود را «فقط یهودی» تعریف می‌کنند، از ریاست جمهوری ترامپ راضی هستند.

از سوی دیگر، ۲۷٪ از ارتدکس‌ها، ۷۳٪ از محافظه‌کارها، ۸۸٪ از اصلاح‌طلب‌ها، ۹۲٪ از ساختارزداها، ۸۱٪ از «فقط یهودی‌ها» عملکرد او را ناخوشایند ارزیابی می‌کنند.

این همه‌پرسی که از سوی کمپانی ا‌س‌اس‌آر‌اس برگزار شد، با ۱۰۰۰ یهودی آمریکایی بالای ۱۸ ساله در مکالمه‌ای تلفنی در فاصله‌ی ۱۰ تا ۲۸ اوت مصاحبه کرده است. حاشیه‌ی خطای این همه‌پرسی ۳.۷۱٪ است.

دیوید هاریس مدیرعامل کمیته‌ی یهودی آمریکا گفت «در همه‌پرسی تازه، آنچه بیش از همه چشمگیر است، رویکردی است که در مواجهه با رئیس جمهور، هم در مخالفت و هم در موافقت دیده می‌شود و آن این که از روز انتخابات به این سو، هیچ تغییری نکرده است، و اختلاف نظر میان ارتدکس‌ها و دیگر یهودیان در بخش اعظم سوال‌ها کاملا آشکار است».

بنا به این همه‌پرسی که در ۲۰۱۷ انجام شد، ۵۷٪ یهودیان آمریکا خود را دموکرات معرفی کردند، و ۱۵٪ جمهوری‌خواه. بیست درصد گفتند مستقل هستند و ۸٪ «گزینه‌ی دیگر» را انتخاب کردند.

بنا به اعتقاد، اکثر پاسخ‌دهنده‌ها گفتند که کاملا لیبرال هستند (۳۹٪)، ۲۲٪ گفتند که میانه‌رو هستند، و ۱۵٪ گفتند که محافظه‌کار هستند. پانزده درصد گفتند «تمایلات لیبرالی» دارند و ۷٪ گفتند «تمایلات محافظه‌کارانه» دارند.

وقتی از آنها پاسخ دقیق خواسته شد، اکثر پاسخ‌دهنده‌ها از عملکرد ترامپ با مسائل نژادی، مهاجرین، امنیت ملی، و تروریسم ناراضی بودند.

اخیرا رئیس جمهور با پاسخ خود به خشونت‌های نژادپرستان سفید در شارلوتزویل ویرجینیا و لغو تعلیق برنامه‌ی اقدام علیه تازه‌واردان کمسال، اکثریت جامعه‌ی یهودیان آمریکا را به خشم آورد. وی همچنین در زمستانی که گذشت با قانون منع سفر، بیشتر سازمان‌های یهودی را به خشم آورده و علیه خود به اظهارنظر واداشت.

در مورد مسائل نژادی، ۷۸٪ از یهودیان آمریکا از عملکرد او ناراضی‌ و ۲۱٪ راضی‌اند؛ در مورد مهاجرت، ۷۶٪ ناراضی و ۲۳٪ راضی‌اند.

در همین احوال، ۷۳٪ از عملکرد وی در مدیریت امنیت ملی ناراضی‌اند و ۶۹٪ رویکرد وی در جنگ علیه تروریسم را نمی‌پسندند.

در مورد اسرائیل و خاورمیانه

اکثر یهودیان آمریکا در همه‌پرسی کمیته‌ی یهودی آمریکا از برخورد ترامپ با مسأله‌ی ایران خشنود نبودند، بخصوص از تلاش رژیم در دستیابی به سلاح هسته‌ای – ۶۸٪ گفتند عملکرد وی در این چارچوب را مناسب نمی‌دانند.

جمعی (۲۹٪) همچنین گفتند که به باور آنها شانس دستیابی به صلح اسرائيل و فلسطینی‌ها – آنچه ترامپ «اولویت اول» خواند و بر روی آن سرمایه‌گذاری عظیم سیاسی کرده، در سال گذشته کاهش یافته است.

پنجاه و پنج درصد گفتند موافق ایجاد یک کشور فلسطینی هستند، که هنوز ترامپ رسما این گزینه را، برخلاف سه همتای پیشین خود، تأیید نکرده است.

در مورد این که آیا ایالات متحده می‌بایست سفارت خود را از تل آویو به اورشلیم منتقل کند، به پاسخ‌دهنده‌ها یک گزینه‌ی داده شده بود. سی و شش درصد گفتند موافق انتقال مکانی هستند، اما تنها در صورتی که همراه با پروسه‌ی صلح باشد.

یهودی ستیزی

یکی دیگر از یافته‌های قابل توجه همه‌پرسی ترس افزاینده‌ی جامعه‌ی یهودیان ایالات متحده از خیزش یهودی ستیزی است.

در ۲۰۱۶، ۷۳٪ قبول داشتند که چنین مشکلی موجود است اما تنها ۲۱٪ آن را «بسیار جدی» ارزیابی کردند اما پس از گذشت یک سال، ۸۴٪ تن معتقدند این مشکل موجود است و ۴۱٪ آن را «بسیار جدی»‌ به شمار می‌آورند.

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید

https://www.timesofisrael.com/poll-77-of-american…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.