رفتن به محتوای اصلی

چه کسی قرارداد خرید اف - ۱۶ های ارتش شاهنشاهی ایران را لغو کرد ؟
08.09.2017 - 14:05

چارمین روز نخست‌ وزیری بازرگان خیانت پیشه بود، من را هم دعوت به کار کرده بود که ضمن اینکه فرمانده ی نیروی هوایی باشم، مشاور عالی نخست وزیر (کزایی عمام) در امور دفاع و امنیت ملی هم باشم. صبح داشتم می‌رفتم اداره که دیدم جناب دکتر یزدی در رادیو اعلام کرد که دولت ایران تمام قراردادهایش را با دولت آمریکا فسخ کرد. بقیه که می شنوند چیزی نمی گویند و می گویند بارک‌الله !! اینها نمی دانند که چه خبر شده، نخست وزیر هم نمی داند چه شده، هیچ کس نمی دانست !! (عحب !!)
تلفن را برداشتم و به بازرگان گفتم که شما خبر را شنیدی ؟ گفت چه خبر ؟ گفتم الان یزدی اعلام کرد که دولت ایران یک طرفه قراردادهایش را با آمریکا فسخ کرد. گفتم این مسئله فقط در مورد نیروی هوایی نزدیک به ده میلیارد دلار خسارت می‌شود، حالا من در مورد نیروی زمینی و بقیه نمی‌دانم. گفت: بیا اینجا.
رفتم سراغش، نشستم و کاغذ گزاشتم و قرارداد را توضیح دادم که اگر یک طرفه فسخ شود، کل پولی که داده ایم بدون بازگشت به آمریکایی ها می رسد. تلفن کرد به یزدی گفت: آقا این چی بوده ؟ من ناسلامتی نخست وزیرم، من باید این اعلامیه رو بدانم یا نه ؟ خلاصه نمی دانم بین اینها چه گذشت، که گوشی را گزاشت زمین.
بازرگان رفت پیش خمینی (حرامزاده)، به من هم گفت اینجا باش تا من برگردم. رفت و ماجرا را به خمینی گفت. خمینی هم گفت بگو حرفش را پس بگیرد. او هم نمی‌ دانست که چه شده !! آمد در دفتر من را صدا کرد و گفت آذربرزین، یک افسر که در مورد این قرارداد مطلع باشد را بفرست برود پیش یزدی.
سفیری که الان در واشنگتن است یکی از افسرهای عالی فنیمان بود که رییس بسیاری از پروژه‌ های بی نظیر بود. به او گفتم که شما با دکتر یزدی برو آنجا. او مذاکراتی می کند،‌ شما هم شرکت کنید. مسئله را به او گفتم. رفت آنجا و به فاصله ی ۲۴ ساعت به من تلفن کرد. گفت: این یزدی می‌ رود درون اتاق، من را بیرون می‌نشاند؛ (طفلکی)
من به داخل اتاق نمی‌روم، بنابراین کاری از دست من برنمی‌ آید !!
به بازرگان گفتم و او را برگرداندم. یزدی رفت آنجا، حرفش را هم نتوانست پس بگیرد و با کمال رشادت پول‌ ها را به باد داد.

داریوش افشار

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.