رفتن به محتوای اصلی

دیپلمات ارشد آمریکا: نباید پایبندی ایران به مسائل فنی محدود شود
کناره‌گیری از برجام را بررسی می‌کنیم
06.09.2017 - 14:26

به گزارش ایسنا:

 نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی در موسسه آمریکن اینترپرایز در مورد برجام گفت: موضوع برجام مساله‌ای است که ما با شدت در حال بررسی آن هستیم. در دیدار اخیرم با یوکیو آمانو او گفت که نظارت بر برجام مانند یک پازل پیچیده است.

این مقام آمریکایی افزود: برخی می‌گویند همین که ایران از محدودیت‌های اعمال شده بر میزان غنی‌سازی خود عبور نکرده یعنی به برجام پایبند بوده است اما این‌گونه نیست . البته نباید قانون آمریکا را با تعهدات برجام اشتباه گرفت.

وی افزود: من در این باره با رئیس‌جمهور ترامپ صحبت کردم اما نمی‌دانم که او چه تصمیمی در مورد اعلام پایبندی ایران به برجام خواهد گرفت. این تصمیم خود اوست. این موضوع پایبندی ایران به برجام آن‌قدر که برخی تصور می‌کنند ساده نیست. پایبندی ایران به برجام تنها به مسائل فنی توافق محدود نمی‌شود بلکه به یک دید وسیع در این‌باره نیاز است.

خانم هیلی تاکید کرد که پایبندی ایران شامل سه مرحله است. اول پایبندی به خود برجام مساله بعدی پایبندی ایران به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که علاوه بر برجام بسیاری از رفتارهای دیگر ایران را نیز محدود می کند و مورد سوم قانون کورکر ـ کاردین است که بنا بر آن رئیس‌جمهور آمریکا باید در مورد رفتار ایران به کنگره هر سه ماه یک بار گزارش دهد.

وی ادامه داد: کناره‌گیری تنهای آمریکا از توافق را بررسی می‌کنیم. نظر ما این است که آمریکا برای امنیت ملی اش تصمیم بگیرد.از الان باید جلوی ده سال اینده را بگیریم.

نیکی هیلی گفت: نمی‌دانم رییس‌جمهور آمریکا، توافق برجام را تایید می کند یا نه. می‌خواهم بگویم این مسایل وجود دارد. آمریکا به حرف و عمل خود تا وقتی منافع ملی آمریکا را تامین کند، پایبند است. تا وقتی به تعهدات‌مان پایبندیم که منافع ما در خطر نیفتد. برای اینکه خوش‌نام باشیم مجبور به اجرای توافق‌ها نیستیم، برای امنیت ملی‌مان تصمیم به برخورد با تعهدات و توافق‌نامه‌ها می‌گیریم. من از آمانو مدیرکل آژانس درباره تعداد سایت‌های نظامی ایران و اقدامات ایران سوْال کردم.

نیکی هیلی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود متحدین اروپایی متوجه نگرانی ما می‌شوند.

وی افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود یعنی توافق بر خلاف امنیت ملی ما بوده، این قانون ماست که هر نود روز ترامپ تشخیص بدهد امنیت ملی ما با برجام در چه شرایطی است. زندگی را باید درست انجام دهیم، هر چند تصمیمات ما سخت باشد، حتی اگر اروپایی‌ها بخواهند ما به توافق پایبند بمانیم. کار ما جلب رضایت متحدان اروپایی‌مان نیست. ما به کلیه جوانب توافق نگاه می‌کنیم و کاستی‌ها و عواقب منفی برجام را بررسی می‌کنیم.

طی روزهای اخیر مقامات رژیم ایران واکنش های تندی نسبت به مواضع خانم هیلی در خصوص لزوم تحقیق پیرامون سایت های نظامی ایران از خود نشان داده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ایسنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.