رفتن به محتوای اصلی

دیپلمات ارشد دولت ترامپ با درخواست بازرسی از مراکز نظامی ایران به وین می رود
04.09.2017 - 13:14

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به تخطی های رژیم ایران از توافق جهانی و درخواست آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی ایران تاکید کرد که اگر آنها (ایرانی‌ها) چیزی برای پنهان کردن ندارند، چرا نباید به آژانس اجازه رفتن به مکان‌های موشکی و نظامی را بدهند. همزمان منابع بین الملی از ارسال نامه از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داده و گفته اند ظریف در این نامه درباره پیامدهای منفی این سفر نیکی هیلی به وین هشدار داده است.

وی تاکید کرده که واشنگتن می‌خواهد بداند آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد از سایت‌های نظامی ایران تحت توافق هسته‌ای بازرسی کند یا نه.

به گزارش ایسنا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که روز چهارشنبه (امروز) برای دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر می‌کند، به رویترز گفت که هدف از این سفر، این است که واشنگتن بفهمد آیا آژانس از سایت‌های نظامی ایران برای راستی آزمایی پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای بازدید خواهد کرد یا نه.

وی با اشاره به اینکه ایران در گذشته در سایتهای نظامی و دانشگاه‌هایش فعالیت‌های مخفیانه داشته است، گفت: در این اماکن از قبل مسائلی وجود داشت. بنابراین آیا آنها (آژانس) این موضوع را در بررسی‌هایشان می‌گنجانند تا اطمینان یابند که این مسائل دیگر وجود ندارد ؟ آنها اکنون مجوز بررسی سایت‌های نظامی را دارند. آنها مجوز بررسی هر سایت مشکوک را دارند. مسئله این است که آیا این کار را انجام می دهند یا نه.

هیلی در ادامه اظهار داشت که برای پرسیدن سوال به وین سفر می‌کند نه اینکه آژانس را برای انجام کاری تحت فشار قرار دهد.

رویترز در ادامه گزارش داد که مقامات ایرانی گفته‌اند که چنین اقدامی می‌تواند پیامدهای سختی به دنبال داشته باشد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: اگر آنها (ایرانی‌ها) چیزی برای پنهان کردن ندارند، چرا باید چنین چیزی بگویند. چرا نباید به آژانس اجازه رفتن به این مکان‌ها (سایت‌های نظامی) را بدهند.

وی در ادامه درباره سوالاتی که قرار است از آژانس پرسیده شود، بیان کرد: آیا شما همه چیز را زیرنظر دارید؟ آیا شما از مکان هایی که زمانی در گذشته فعالیت‌های مخفیانه در آنها انجام می‌شد، بازرسی می‌کنید؟ آیا می‌توانید به این مکان‌ها دسترسی داشته باشید یا اینکه به تاخیر افتاده‌اید؟ آیا به شما اجازه ورود به این سایت‌ها داده نشده است؟

به گزارش بی بی سی، همزمان روزنامه واشنگتن پست در گزارش امروز خود خبر از ارسال نامه از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داده و گفته آقای ظریف در این نامه درباره پیامدهای منفی این سفر نیکی هیلی به وین هشدار داده است.

وی در نامه خود آورده است: حتی پیش از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی و عمومی کردن آن و پیامی که مخابره می‌کند، تبعات مخرب قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.

ایران روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر به برجام خدشه‌ای وارد شود، برای بازگشتن به غنی سازی 20 درصدی تنها به 5 روز زمان نیاز دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.