رفتن به محتوای اصلی

شیوه نامه تبعیض آمیز وزارت آموزش و پرورش ایران را محکوم می کنیم
04.09.2017 - 13:04

روز چهارشنبه اول شهریور 1396 وزارت آموزش و پرورش ج ا ا با انتشار شیوه نامه ای در رسانه های کشور، بار دیگر چهره تبعیض آمیز خودرا نشان داد. این شیوه نامه به ویژه نسبت به زنان و ملیت های غیر فارس، لحنی توهین آمیز دارد.
"لهجه غلیظ و غیر قابل تغییری که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق و ... ‌شود" از جمله موارد این شیوه نامه است که باعث ممنوعیت استخدام معلمان دوره ابتدایی و دروس ادبیات فارسی می شود.
در کشوری که به اعتراف حمید رضا حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش دوره احمدی نژاد، هفتاد درصد دانش آموزان اش دو زبانه یعنی غیر فارس هستند، مرکز گرایان چیره بر وزارت آموزش و پرورش، چنین بخشنامه تبعیض آمیزی را منتشر می کنند. زهی بی شرمی.
حسن روحانی و وزارت آموزش و پرورش اش به جای تطبیق اصل 15 قانون اساسی و کاهش تبعیض های زبانی و فرهنگی، با نشر این شیوه نامه، همچنان بر طبل یکسان سازی لهجه ای، زبانی و فرهنگی می کوبند و بر زخم مردمان غیر فارس نمک می پاشند. گویا معیارآنان، لهجه تهرانی است که آن هم یکی از لهجه های فارسی است. اما جمعیت تهران فقط 16 درصد جمعیت ایران است که هفتاد در صد آن را ترک ها و دیگر ملیت های غیر فارس تشکیل می دهند. این به معنای آن است که متکلمان به زبان معیار و دارای لهجه "پاک پارسی" مورد نظر وزارت آموزش و پرورش، فقط 2/11 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند.
کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران با محکوم کردن این شیوه نامه تحقیر آمیز، خواهان لغو فوری این مورد و دیگر موارد توهین آمیز آن نسبت به زنان است. نیز این کانون در آستانه گشایش مدارس در اول مهر، بار دیگر بر خواست همیشگی ملیت های غیر فارس برای آموزش به زبان های مادری در مدارس ابتدایی تاکید می کند و هشدار می دهد که اهمال حکومت ج ا ا در اجرای اصل 15 قانون اساسی مصوب خودش، نه تنها باعث فراموشی این خواست برحق این ملیت ها نمی شود بلکه برتراکم خشم آنها نسبت به این رژیم تبعیض کار خواهد افزود.
بیانیه کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران
شماره 37/3/9/2017

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.