رفتن به محتوای اصلی

عراق و ترکیه مصوبه شورای استانی کرکوک برای همه‌پرسی استقلال را محکوم کردند
30.08.2017 - 13:38

شورای استانی کرکوک در جلسه‌ای که سه‌شنبه ۲۹ اوت برگزار شد، شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان را به تصویب رساند. ترکمان‌ها و عرب‌ها جلسه شورای استانی کرکوک را تحریم کرده بودند. ٢۶ کرسى از ۴۴ کرسى شورای استانی کرکوک در دست کردهاست. از این میان ۲۳ نفر از اعضا به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان که قرار است ۲۵ سپتامبر سال جاری برگزار شود رأی دادند.

سعد الحدیث، سخنگوی دولت حیدر عبادی اعلام کرده که رأی‌گیری رور گذشته در شورای استانی کرکوک برای شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان یک اقدام «غیر قانونی»‌ و خلاف قانون اساسی عراق است.

سخنگوی دولت عراق گفته است:

«استان‌هایی که به اقلیم کردستان تعلق ندارند، نمی‌توانند تصمیماتی بگیرند که به دولت عراق مربوط است. کرکوک هم از جمله این مناطق است.»

۴۸ درصد جمعیت کرکوک کرد هستند اما این استان جزو قلمرو عراق است. سه سال پیش پیشمرگه‌های کرد با شکستن محاصره کرکوک در جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) این استان را تحت کنترل خود درآوردند.

بغداد می‌گوید دستگاه‌های اداری استان کرکوک می‌بایست تابع حکومت مرکزی عراق باشند، اما احزاب کرد، از جمله اتحاد میهنی کردستان که در استان کرکوک از اکثریت آرا برخوردار است، اعتقاد دارند که کرکوک تابع اقلیم کردستان است. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق هم شامگاه گذشته مصوبه شورای استانی کرکوک را محکوم کرد. عبادی گفت، مشکلات را نمی‌توان با چنین شیوه‌هایی حل کرد.

خط سبزی که بعد از سقوط صدام حسین ایجاد شد، شامل شهرهای کرکوک، خانقین و مخمور  نمی‌شود. در جریان جنگ با گروه دولت اسلامی، اقلیم کردستان بسیاری از این مناطق را تحت کنترل خود درآورد و دست‌کم ۴۰ درصد به وسعتش اضافه شد. اکنون دولت مرکزی عراق انتطار دارد که کردها بعد از نبرد موصل و پیروزی بر داعش از این مناطق عقب‌نشینی کنند. مصوبه شورای استانی کرکوک از این نظر به معنای این است که کرکوک به این خواست دولت عراق تن نمی‌دهد.

وزارت خارجه ترکیه نیز به دلیل حضور اقلیت ترکمان در کرکوک، هم‌صدا یا دولت مرکزی عراق، با صدور بیانیه‌ای  مصوبه شورای استانی کرکوک را محکوم کرده است. در این بیانیه گفته شده که تصمیم شورای استانی کرکوک برای شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، حلقه‌ای از «زنجیره‌ای از اشتباهات» است که قانون اساسی عراق را نقض می‌کند و به چالش می‌کشد. وزارت خارجه ترکیه از این مصوبه به عنوان یک «اقدام خطرناک» یاد کرده است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان خواسته‌اند برگزاری همه‌پرسی استقلال را به وقت دیگری موکول کند. ایالات متحده آمریکا از این واهمه دارد که برگزاری همه‌پرسی استقلال جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق را تحت تأثیر قرار دهد.

هفته گذشته مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بعد از دیدار و گفت‌وگو با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد چنانچه بغداد بدیل بهتری برای همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ارائه ندهد، همه‌پرسی برگزار می‌شود اما اقلیم کردستان همچنان با بغداد در گفت‌وگو می‌ماند با این هدف که کردستان و عراق «دو همسایه خوب» برای یکدیگر باشند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق هم که در رأی‌گیری شورای استانی کرکوک نقش مؤثری ایفا کرده، می‌گوید چنانچه بغداد از نظر اقتصادی و سیاسی به اقلیم کردستان نظر مساعدی داشته باشد، احتمال به تعویق انداختن همه‌پرسی کردستان عراق وجود دارد. دو حزب اتحاد میهنی و دموکرات با هم رقابت دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.