رفتن به محتوای اصلی

خواهر محمدعلی طاهری: حکم اعدام برادرم از پیش تعیین شده است
28.08.2017 - 13:00

محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «حلقه عرفان» تاکنون دو بار به اعدام محکوم شده است.

حکم اعدام محمدعلی طاهری، به اتهام فساد فی الارض و با استناد به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی صادر شده است.

زینب طاهری و محمود علیزاده طباطبایی، وکلای مدافع محمدعلی طاهری یکشنبه ۵ شهریور از ابلاغ حکم اعدام موکلشان خبر دادند.

براساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی جدید که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید، «هر کس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی به ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.»

محمود علیزاده طباطبایی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است این حکم را شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر کرده و او طی مهلت ۲۰ روز قانونی به آن اعتراض خواهد کرد.

علیزاده طباطبایی گفت از آن‌جا که یک بار دیگر پیش از این دیوان عالی کشور حکم اعدام موکلش را نقض کرده، امیدوار است این بار هم این حکم را غیرقانونی اعلام و آن را نقض کند.

آذردخت طاهری، خواهر محمدعلی طاهری به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که دو سال و نیم پیش دیوان عالی کشور برای اتهامات برادرش قرار منع تعقیب صادر و حکم اعدام او را نقض کرده بود. «حالا چطور دوباره بر اساس همان اتهاماتی که قرار منع تعقیب صادر شده می‌توان یک نفر را به اعدام محکوم کرد؟»

آذردخت طاهری با غیرقانونی خواندن این حکم افزود: «حکم اعدام برادرم باید شکسته و آزاد شود. به غیر از آزادی او هر اتفاق دیگری بیفتد عجیب و غیرقانونی است. این حکم پیش از تشکیل دادگاه از سوی بازجویانش تعیین شده و دادگاه همین طور به‌صورت صوری برگزار شده است.»

محمدعلی طاهری، ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ برای سومین‌بار به اتهام «فساد فی‌الارض» بازداشت شد و از آن زمان در زندان است.

او پیش از حکم اعدامی که برایش صادر شد، از سوی دادگاه انقلاب به‌اتهام «توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع با لمس نامحرم، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس) و ضاله بودن کتب و آثار» به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

پیشتر در آذر ماه ۹۴ حکم اعدام محمدعلی طاهری از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود. در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ با وجود تامین وثیقه سنگین برای او، با آزادی‌اش مخالفت شد.

به‌گفته آذردخت طاهری مستندات اتهام برادرش که منجر به حکم اعدام او شده از طریق کتاب‌هایش جمع‌آوری شده اما به‌رغم درخواست‌های برادر و خانواده‌اش کتاب‌هایش را در اختیار او در زندان قرار ندادند تا بتواند دفاعیه بنویسد.

محمدعلی طاهری از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی بند دو- الف زندان اوین به‌سر می‌برد.

تاکنون بارها نهادهای مدافع حقوق بشر خواهان آزادی محمدعلی طاهری شده‌اند، از جمله عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران همراه با میشل فرست، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و رولاند آژوی، گزارشگر کارگروه سازمان ملل در بازداشت‌های خودسرانه، و همچنین سازمان عفو بین‌الملل.

«عرفان حلقه» که محمدعلی طاهری بنیانگذار آن در ایران شناخته می‌شود، انواعی از رفتار‌های آیینی فردی و جمعی بر اساس آموزه‌های عرفانی و شبه‌علمی را در برمی‌گیرد که ادعا می‌شود فرد بر اساس آن‌ها به آرامش دست پیدا می‌کند.

عرفان‌های نوظهور یکی از چالش‌های جمهوری اسلامی در یک جامعه مذهبی‌ست.

با این حال در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد محمدعلی طاهری مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بود و از او تقدیر شده بود.

در طول چند سال گذشته، افراد زیادی در ارتباط با گروه «عرفان حلقه» و محمد‌علی طاهری بازداشت و محاکمه شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.