رفتن به محتوای اصلی

با جنگ برای اتصال زمینی به مدیترانه، ایران دسترسی خود را تشدید می‌کند
24.08.2017 - 14:09

مزدوران شیعه‌ی عراقی و لبنانی تیپ حسین در زد و خورد با ارتش آزاد سوریه در شهر هجیره، نزدیک دمشق سوریه از کلاهخود برای جلب تیراندازها استفاده می‌کنند

گسترش منطقه‌ای جمهوری اسلامی نگرانی‌ها در اورشلیم از تلاش ایران برای «جاگیرشدن نظامی در مرزهای اسرائیل» را شدت می‌بخشد .

اخبار روزانه تایمز اسرائیل به فارسی را می توانید روزانه در ایمیل خود دریافت کنید   اشتراک

هزاران تن از شبه نظامیان مزدور که از سوی رژیم ایران پشتیبانی می‌شوند در صحرای مرکزی سوریه به سوی شرق پیشروی می‌کنند و تهران را به هدف خود برای ایجاد راهروی زمینی از مرزهای خود، از مسیر عراق، تا مدیترانه نزدیک‌تر می‌کنند و برای اولین بار دسترسی نامحدود زمینی به متحدانش‌ در سوریه و لبنان را فراهم می‌کنند.

راه زمینی بزرگترین غنیمتی خواهد بود که ایران از مداخله در جنگ شش ساله‌ی داخلی سوریه به دست می‌آورد.

به این ترتیب، خواهد توانست رزمنده‌های دست‌نشانده‌ی خود را میان ایران، عراق، سوریه و لبنان انتقال دهد و تسلیحات را به دمشق و حزب الله لبنان، عمال اصلی ایران، برساند. همچنین در تلاش‌های مبتنی بر آنچه بازسازی عراق و سوریه در پی جنگ‌های دامنه‌دار نامیده می‌شود، به ایران نقشی اساسی و پربار می‌دهد.

احتمال برخورداری از شاهرگی زمینی برای نفوذ ایران در سراسر منطقه، در کشورهای سنی عرب و در اسرائیل که با حزب‌الله و ایران دشمن‌اند، نگرانی‌ها را افزایش داده است. همچنین دولت ترامپ که وعده‌ی ممانعت از پیشروی ایران داده است را نیز به چالش می‌کشد.

این راه به طور عمده از سوی متحدان و عمال ایران پیریزی شده که شامل لشکر پرزیدنت بشار اسد، رزمنده‌‌های حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه است که در دو سوی مرز منتظر الحاق به یکدیگرند. ایران همچنین نیروهای خود از سپاه پاسداران را دارد که به طور مستقیم در کارزار به سود رژیم سوریه درگیرند.

نگرانی از پیشروی این نیروها در مذاکرات چهارشنبه میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر با پرزیدنت ولادیمیر پوتین که از متحدان ایران و اسد به شمار می‌آید، در سوچی مطرح خواهد شد.

به گفته‌ی دیوید کیز، یک سخنگوی نتانیاهو،‌گفتگوها «پیش و بیش از هر چیز بر ممانعت از استحکام نظامی ایران در سوریه تمرکز خواهد داشت».

وی گفت «تخاصمات ایران در منطقه رو به گسترش است. رژیم در تکاپو است. اسرائیل نمی‌تواند و نباید چنین اجازه‌ای بدهد». «هر آتش‌بس که امکان ستحکام مواضع ایران در سوریه را بدهد تهدیدی برای سراسر منطقه به شمار می‌آید».

ایجاد یک راهروی زمینی، دشمن قدرتمند اسرائيل، حزب‌الله که دارای زرادخانه‌ای با ده‌ها هزار راکت و موشک است است تقویت می‌کند. هم‌اکنون ایران محموله‌های تسلیحاتی را از مسیر هوایی به سوریه برده و از آنجا از راه‌های زمینی به لبنان و به مقصد حزب‌الله ارسال می‌کند.

اسرائيل هشدار داده است که هر چه بتواند برای ممانعت از تهدیدات ایران علیه مرزهای خود خواهد کرد. به محموله‌های مظنون به تسلیحاتی به مقصد حزب‌الله حمله‌ی هوایی کرده است. اسرائیل همچنین تلاش بسیار کرده تا آتش‌بسی با میانجیگری ایالات متحده و روسیه اخیرا در سوریه‌ی جنوبی برقرار شد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را از بلندی‌های جولان، که در جنگ شش روزه‌ی ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد، دور نگه دارد.

نتانیاهو پس از آن علیه این آتش‌بس اظهارنظر کرد و گفت به قدر کافی انگیزه‌های نظامی ایران در منطقه را در نظر نگرفته است.

راه زمینی به طور قطع هنوز تکمیل و تثبیت نیست. هر راه اتصال زمینی از سوی نیروهای شورشی سنی مورد حمله قرار خواهد گرفت.

اما متحدان ایران از هر دو جانب مرز در حال پیشروی هستند و مناطق تحت کنترل داعش را به تصرف خود در می‌آورند.

در ماه‌های اخیر، ارتش سوریه و شبه‌نظامیان متحد ایران از سه جبهه در حال پیشروی به سمت مناطق هم‌مرز با عراق بوده‌اند. یکی از اهداف اصلی ایشان شهر شرقی دیرالزور در تصرف داعش است که شبه‌نظامیان سال‌هاست یک بخش کوچک تحت کنترل دولت را در محاصره گرفته‌اند.

نیروهای سوری و شبه‌نظامیان عراقی حامی ایران از هم‌اکنون در ناحیه‌ای کوچک در مرز به هم می‌رسند – ناحیه‌ی جمونا در خاک عراق و ودی الوئر در خاک سوریه. اما این منطقه بیش از آن خطرناک است که به عنوان راهرو زمینی مورد استفاده قرار گیرد زیرا شبه‌نظامیان همچنان در اینجا به جنگ و گریز دست می‌زنند.

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید

http://www.timesofisrael.com/iran-extends-reach-w…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.