رفتن به محتوای اصلی

مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد قرارداد ایران به نیکی هیلی گزارش داد
24.08.2017 - 14:07

جلسه میان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و یوکیا آمانو در میان انبوه تهدیدات آمریکایی‌ها و رهبران ایران به فسخ قرارداد انجام شد.

اخبار روزانه تایمز اسرائیل به فارسی را می توانید روزانه در ایمیل خود دریافت کنید   اشتراک

دیدبان انرژی اتمی سازمان ملل روز چهارشنبه با نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل ملاقات کرد تا با توجه به نگرانی‌های افزاینده‌ از سرنوشت قرارداد، در مورد قرارداد هسته‌ای ۲۰۱۵ گزارش دهد.

گزارش‌هایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین نشان می‌دهد که ایران شرایط قرارداد تاریخی با شش قدرت جهان را رعایت کرده است.

طبق این قرارداد، ایران فعالیت‌های اتمی خود را کاهش داد و راه را برای بازرسی‌های دقیق‌تر آژانس باز نمود تا از امکان جهش‌ّ‌ احتمالی به قصد تولید بمب اتمی را به شدت دشوار سازد.

در مقابل، بیشتر تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران لغو شد اما تحریم‌های دیگر علیه موارد غیرهسته‌ای همچنان برجاست یا به تازگی اجرا شده است.

در حالی ‌که رئیس جمهور ایالات متحده قرارداد ۲۰۱۵ را «وحشتناک» می‌داند، تنش‌های میان دو کشور که دشمنان دیرینه‌اند، افزایش یافته و هر دو یکدیگر را متهم به نقض «روح» قرارداد می‌کنند.

رئیس ایران پرزیدنت حسن روحانی هفته‌ی گذشته گفت ایران می‌تواند طی چند ساعت از قرارداد خروج کند، و واشنگتن را متهم به «نقض مدام و مکرر تعهدات خود» در چارچوب قرارداد کرد. در ماه اکتبر ترامپ بار دیگر می‌بایست رعایت قرارداد از سوی ایران را در مقابل کنگره تصدیق کند. در ماه ژوئیه وی به وال استریت جورنال گفت «تعجب می‌کنم اگر رعایت کرده باشند».

هیلی روز چهارشنبه که برای مذاکره با یوکیا آمانو رئیس آژانس وارد شد، به خبرنگاران نظری ابراز نکرد.

واشنگتن پست روز سه‌شنبه از وی نقل کرد که گفته است مذاکره بر جواب به سوالات ایالات متحده درباره‌ی بازرسی‌ها و نظارت‌های دیدبان تمرکز دارد.

از هیلی نقل شده بود که «هنوز تصمیمی درباره‌‌ی فسخ قرارداد نگرفته‌ایم». «فعلا داریم سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است اطلاعات جمع‌آوری کنیم».

کلسی داونپورت تحلیل‌گر انجمن کنترل تسلیحات به خبرگزاری فرانسه گفت «باید دولت ترامپ را از خواب بیدار کرد تا بفهمد به خطر انداختن قرارداد هسته‌ای با ایران چه هزینه‌ّهایی دارد».

داونپورت گفت «خوشبختانه بازدید از آژانس انرژی اتمی نگرانی‌ها در خصوص نظارت بر توافق را از میان برخواهد داشت و به هیلی نشان خواهد داد که تحت این قرارداد، برنامه‌ی هسته‌ای ایران زیر میکروسکوپ است و بهترین جا برای آن، همینجاست تا از هرگونه فعالیت هسته‌ای غیرمجاز جلوگیری شود».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.