رفتن به محتوای اصلی

ظریف از طرح سفر متقابل دیپلمات‌های ایران و عربستان خبر داد
24.08.2017 - 14:05

بی بی سی -

آقای ظریف به خبرگزاری ایسنا گفته است که روادید برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده و "منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند".

او زمان احتمالی این دیدار را پس از برگزاری مراسم حج اعلام کرده است.

ایران و عربستان از دی ماه سال ۱۳۹۴ روابط سیاسی و اقتصادی با هم ندارند. در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی، گروهی از منتقدان این رفتار، به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند.

پس از وقوع این حمله، عربستان سعودی دیپلمات های خود را از تهران فرخواند و با اخراج دیپلمات های ایرانی، روابط سیاسی و اقتصادی با تهران را به طور کامل قطع کرد.

آقای ظریف در مصاحبه اش اخیرش از حمله به سفارت عربستان با عنوان "اقدام اشتباه و تاسف‌برانگیز" یاد کرده و گفته این حمله "خسارت‌های غیرقابل جبرانی را برای کشور در بحث روابط دوجانبه و همچنین عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد".

قوه قضائیه ایران متهمان عوامل این حمله را محاکمه کرده اما هنوز حکمی اعلام نشده است.

قطع روابط سیاسی و اقتصادی و تنش در روابط دو کشور بر سر کشته شدن شماری از زائران ایرانی در حج دو سال پیش و انتقادهای پی در پی از سیاست های منطقه ای دو کشور از یکدیگر، باعث توقف اعزام زائران ایرانی به حج سال گذشته شد.

پس از ماه ها مذاکره میان مقام های ایرانی و سعودی، دو کشور بر سر اعزام زائران ایرانی به حج امسال توافق کرده اند. عربستان سعودی برای حفاظت از شهروندان ایرانی حاضر در مراسم حج، درخواست ایران برای حضور موقت ماموران کنسولی را پذیرفته است.

وزیر خارجه ایران در اظهارات اخیرش بار دیگر از آمادگی کشورش برای مذاکره عربستان خبر داده و در عین حال گفته "اعتقاد داریم عربستان باید در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر و بازنگری کند و انجام این موضوع در راستای منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازنگری انجام شود حتما این امر با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو خواهد شد".

آقای ظریف درباره ملاقات سرپایی اخیرش با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در حاشیه یک اجلاس منطقه ای در ترکیه گفته است که "این یک اقدام دیپلماتیک و عادی بود و توپ در هیچ زمینی نیست".

آقای ظریف گفته "مهم این است که ما رفتارهای واقعی و سیاسی از عربستان ببینیم که نشان‌دهنده بازنگری این کشور در سیاست‌هایش در منطقه و روابط با تهران است. متاسفانه چنین چیزی را در حال حاضر نمی‌بینیم و رفتارهای کنونی عربستان حتی منافع آن کشور را تامین نمی‌کند".

وزیر خارجه ایران گفته "امیدواریم هرچه سریع‌تر عقلانیت بر تصمیمات و رفتارهای سیاسی مقامات سعودی حاکم شود".

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.