رفتن به محتوای اصلی

رفیق دوست: روحانی باید عقب‌نشینی می‌کرد
25.07.2017 - 13:30
تفسیر از:
اقبال اقبالی
************************** 
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود در گزارش ـ گفت و گویی با محسن رفیق دوست دیدگاه‌های او در مورد بنی صدر، ریزش‌های اصولگرایان و روابط روحانی با سپاه را جویا شده است. اعتماد در بخشی از این گزارش می‌نویسد: ٦٧ سال دارد و از سال‌هایی که سپاه تاسیس شد و در روزهای سخت جنگ دغدغه تامین سلاح را داشتند سال‌ها می‌گذرد. محسن رفیق‌دوست، اما هنوز هم خاطرات نابی از روزهای جنگ و حتی مواجهه‌اش با ابولحسن بنی‌صدر دارد. از روزی می‌گوید که بنی‌صدر به او سلاح نداد و او برای گرفتن سلاح زیر چرخ ماشین بنی‌صدر خوابیده بود تا بتواند سلاح بگیرد. مردی که سال‌های زیادی را در سپاه گذرانده، اما معتقد است در موضوعاتی که اخیرا میان سپاه و دولت به وجود آمده بود این رییس‌جمهور بوده که باید عقب‌نشینی می‌کرده است. رفیق‌دوست، اما از این روزهای اصولگرایان ناامید است و می‌گوید که عصر شیخوخیت در اصولگرا‌ها به پایان رسیده و شخصیت‌هایی که از میان اصولگرا‌ها رفتند دیگر جبران نشد.
 
رفیق‌دوست در ارتباط با موضوعاتی که این روز‌ها میان سپاه و دولت مطرح می‌شود نیز گفت: «من فکر می‌کنم برادر بزرگ، عزیز و دوست داشتنی ما آقای روحانی یک اشتباهی کرده است و باید عقب‌نشینی می‌کرد. بله سپاه نیز بودجه خود را از دولت می‌گیرد، اما اینکه در جواب سپاه آقای روحانی این صحبت را به میان بکشد خیلی درست نبود. ارتباط من با سپاه نزدیک است و می‌دانم که با خواهش دولت، سپاه بخشی از کارهای اقتصادی را قبول می‌کند. یعنی برای مثال در بندرعباس پالایشگاه خلیج فارس را می‌سازد و ایران از واردات بنزین خودکفا می‌شود و دولت هنوز پول آن را به سپاه نداده است. بعد از آن در همان زمان آقای روحانی این پالایشگاه را افتتاح می‌کند و به آن افتخار می‌کند، اما بعد می‌گوید ما اقتصاد را به دست تفنگدار‌ها داده‌ایم. آقای جعفری نیز پاسخ این صحبت را دادند و گفتند که سپاه کدام پروژه اقتصادی را به زور گرفته است و شما از سپاه خواهش کردید که وارد مسائل اقتصادی شود.»
 
 
رفیق‌دوست در مورد شایعه اختلاف میان رهبری و حسن روحانی نیز گفت: «اصلا چنین چیزی درست نیست یک چیزهایی از دید ما با شما متفاوت است. شما معتقدید که مردم آقای روحانی را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کردند، اما من می‌گویم مردم یک نفر را برای پست ریاست‌جمهوری انتخاب و به رهبر معرفی کردند. یعنی اگر ایشان تنفیذ نشود رییس‌جمهور نخواهد شد، چون این اتفاق نیفتاده است این را تحصیل حاصل می‌دانید. خیر همه تنفیذ‌ها چه در زمان امام و چه امروز مشروط است و به شکلی تنفیذ می‌کنند که هر زمان که خواستند بتوانند او را بردارند. بنابراین مردم رییس‌جمهور را انتخاب و به رهبر پیشنهاد می‌کنند البته این موضوع در تمام دنیا وجود دارد، اما نه به صورت علنی که در نظام ما انجام می‌شود.
 
 
بنابراین در سیاست داخلی اگر آقای روحانی به آقا اتکا کنند موفق می‌شوند و من امیدوارم چنین کاری صورت بگیرد.» او در تشریح شرایط این روزهای سیاست و جریان‌های سیاسی نیز گفت: «آقای ظریف یک انسان ریشه دار، سیاست مدار متدین و عاقل است که در چهارسال آینده نیز حتما پرقدرت حضور خواهند داشت. شخصیت‌هایی که از میان اصولگرا‌ها رفتند دیگر جبران نشد. من معتقدم که دیگر زمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی گذشته است. زمان خرد جمعی است و برای اداره کشور به همه کسانی که به ایران اسلامی عشق می‌ورزند، احتیاج داریم. به نظر من این اختلاف‌ها رفته رفته کمرنگ‌تر می‌شود. «جنگ هفتاد و دوملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.» اصولگرایی و اصلاح‌طلب ولایتی باید بفهمند که یک سیاست باید در کشور پیاده شود و آن هم سیاست‌های رهبری است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.