رفتن به محتوای اصلی

آمار وارقام اعدام ها در چهار ماه اول سال ١٣٩٦(١٢١اعدام)
21.07.2017 - 12:39

گردآورنده :احسان فتاحي

(١٧اعدام در فروردين ماه)

١: اولین اعدام سال ۱۳۹۶ است که توسط گروه‌های حقوق بشری به ثبت می‌رسد درصبح روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی تبریز اعدام شد.(این زندانی که "مروت عباسی" نام داشت متهم بود پدر زن خود را به قتل رسانده است. وی پیش از قتل به‌دلیل بیماری روانی از خدمت سربازی معاف شده بود.)
٢: صبح روز شنبه ۱۹ فروردین ماه یک زندان در زندان پارسیلون خرم‌آباد اعدام شد.(زندانی اعدام شده "مازیار گراوند" نام داشت که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود.)

٣: بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری استان کرمان، یک زندانی که به گفته معاون دادستان مرکز استان کرمان مرتکب "دو فقره زنای به عنف، سه فقره عمل منافی عفت به عنف، دو فقره سرقت مقرون به آزار و هفت فقره ورود به عنف به منزل شهروندان" شده بود در زندان مرکزی کرمان اعدام شد.(در این گزارش هویت فرد اعدام شده "و. ف" ۳۲ ساله عنوان شده است.)
 
٤: ٢٣فروردین ماه حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی تبریز اجرا شد. هویت این زندانی که از بند "روان درمانی" این زندان به سلول انفرادی منتقل شده بود «رحمان حسین پور، ۲۷ ساله اهل مرند» اعلان شده است.

٥: بنابه گزارش ایسنا، صبح روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه یک زندانی که متهم بود ۲۲ دی ماه سال گذشته ۶ شهروند را از دو خانواده به قتل رسانده است در محله فوتبال (منطقه کوی علی‌بن ابیطالب) در حضور مردم به‌دار کشیده شد.

٦: بنابه گزارش روزنامه خراسان، صبح روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه حکم اعدام جوان ۲۲ ساله‌ای در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.
این جوان که "مقداد" نام داشت متهم بود ۳ سال پیش در یکی از روستاهای تربت حیدریه در طی یک نزاع که در حمایت از برادرش درگیر آن شده بود جوان ۲۶ ساله‌ای را به قتل رسانده است.

٧: روز ، سه‌شنبه ۲۹ فروردین ماه دو زندانی در زندان مرکزی تبریز اعدام شد.(این زندانی که هویت وی “وحید فتح الله آستانی” ۲۸ ساله اعلان شده است به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.زندانی دوم نیز با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود و نام کوچکش "علی اکبر" بوده است.)

٨: صبح روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه یک زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شد.(هویت این زندانی "محمد ساجدین" ۳۷ ساله و اهل کوهبان کرمان اعلام شده است.)

٩: در سحرگاه روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه در زندان عادل آباد شیراز داد. حکم قطع دست این زندانی که قسمتی از محکومیت او بود حدود ده روز قبل در محل همین زندان به اجرا درآمده بود.(این زندانی "حمید معینی" نام داشت و متهم بود در سال ۱۳۹۳ مرتک قتل یک زن باردارد و برادر وی و همچنین سرقت طلاهای آنان شده است.)

١٠: بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری، چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه هفت زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.("محسن بابایی"، "فرزاد قهرمان" و "سیامک شفیعی" نام سه تن از اعدام شدگان می‌باشد.

١١: روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ماه یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان بروجرد اعدام شد.(این زندانی که "محمود ترابی" نام داشت از هشتسال پیش در زندان بسر برده بود.

(١٧نفر در ارديبهشت ماه)
١: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶: یک جوان ۲۱ ساله بامداد شنبه ۲ اردیبهشت ماه در شهر بابل به دار آویخته شد.

٢: به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران از اجرای حکم یک زندانی در ملأ عام در شهرستان بابل خبر داد.(بنا به این گزارش هویت فرد اعدام شده  "ح. ر" ۲۱ ساله عنوان شده که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) در ملأ عام محکوم شده بود. تهران نیوز نیز گزارش داد که این زندانی اهل کمانگر کلای بابل بود که یک سال و نیم پیش در پی یک نزاع خیابانی مرتکب قتل جوانی به نام "ف_ر" شده بود.

 ٣: روز شنبه ۲ اردیبهشت ماه یک زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد (استان لرستان) اعدام شد. هویت این زندانی که با اتهام «حمل و نگهداری ۷ کیلو گیرم مواد مخدر از نوع شیشه» به اعدام محکوم شده بود «مهدی (مهتی) میرزایی» ۲۹ ساله اعلان شده است.

٤: بنابه گزارش تارنمای رسمی خاورستان به نقل از یک منبع آگاه در داگستری استان، یک جوان ۲۷ ساله با اتهام تجاوز به عنف در زندان مرکزی بیرجند (خراسان جنوبی) اعدام شده است.

٥: صبح روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه یک زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود در زندان مرکزی همدان اعدام شد(هویت این زندانی "عمران عسکردشت" ۳۰ ساله و اهل همدان احراز شده است.)

٦: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶: هشت زندانی شامل دو زن که غالباً با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زن

دان رجایی شهر کرج اعدام شدند و پنج تن، از جمله مهدی بهلولی با اخذ مهلت یا رضایت به سلول‌های خود بازگشتند.

٧: بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه حکم اعدام هشت زندانی که عمدتاً با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.(هویت احراز شده زندانیان مرد اعدام شده عبارت است از: "مازیار علایی بخش"، "جبار ملاهاشمی"، "شایان شاد دل"، "محمد جگرکی"، "محمود بیات" و "علی مالکی".)

٨:بنابه گزارش رکنا، صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه یک زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان مشهد اعدام شد.
در این گزارش آمده که این زندانی حدود ۵ سال پیش زمانی که حدود ۲۵ سال سن داشته است یکی از بستگانش را در طی یک نزاع که بر سر جذب مشتری روی داد به قتل رسانده بود.

 ٩:اردیبهشت ماه دو زندانی در زندان مرکزی مشهد اعدام شدند. اولین زندانی ۳۵ سال سن داشت و به اتهام قتل یک مرد ۵۰ ساله در نزاعی که اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به وقوع پیوست به اعدام محکوم شده بود.
زندانی دوم "م. م" ۲۷ ساله، متهم بود در طی یک نزاع خیابانی که در خرداد ۱۳۹۳ به وقوع پیوست جوان ۱۸ ساله‌ای را به قتل رسانده است.

١٠:بنابه گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، صبح روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه یک زندانی به‌نام "داوود فاطمی‌نسب" در زندان مرکزی تبریز اعدام شد. این زندانی اهل تبریز بوده و سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و در نهایت به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود

( ١٩نَفَر در خرداد ماه)

١: بنابه گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، صبح روز سه‌شنبه ۲ خرداد ماه پنج زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند.(این گزارش هویت سه تن از این زندانیان را "کاظم حجاجی"، "سید علی موسوی" و "جابر فخری" اعلان کرده است.)

٢: در گزارشی دیگر به نقل از "نه به زندان نه به اعدام" که به تأیید سازمان حقوق بشر ایران نیز رسیده است، صبح روز سه‌شنبه ۲ خرداد ماه یک زندانی به نام "داور همدرد" در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد. این زندانی با اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود.

٣: در تاریخ دوشنبه ۱ خرداد ماه نیز دو زندانی دیگر در زندان مرکزی زاهدان به سلول انفرادی منتقل شدند تا حکم اعدام در مورد ایشان اجرا شود. این دو زندانی که یکی با اتهام قتل و دیگری با اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند "عبدالکریم شهنوازی" و "سعید هود" نام دارند.

 ٤: خرداد ماه یک زندانی در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شد. این زندانی متهم بود که فروردین ماه سال ۱۳۶۷ یک پسر ۱۲ ساله را در شهر قدس (قلعه حسن خان) با ضربات چاقو به قتل رسانده.
وی پس از سه روز بازداشت و پس از دستگیری در شعبه اول دادگاه کیفری وقت کرج محاکمه و به اعدام در ملأعام محکوم شد، اما یک سال و نیم بعد و زمانی که فقط سه روز به اجرای حکم این زندانی مانده بود او به همراه یک زندانی اعدامی دیگری، با تخریب یکی از کولرهای زندان کچوئی کرج گریختند.
سرانجام بعد از ۲۸ سال، متهم که پا به میانسالی گذاشته و با زنی ازدواج کرده و صاحب فرزندانی شده بود، اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در یکی از بوستان‌های شهرستان سرآسیاب ملارد بازداشت و مجدداً به زندان منتقل شد.
پیش‌تر یک وبسایت رسمی در خصوص خبر بازداشت این زندانی نوشته بود که وی در زمان ارتکاب قتل ۱۶ سال سن داشته و "اصغر" نام دارد.

٥: روزنامه خراسان، صبح روز سه‌شنبه ۲ خرداد ماه دو زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی مشهد اعدام شدند.(هویت یکی از اعدام شدگان «ح. ن» ۴۲ ساله عنوان شده است که مدت ۱۷ سال نیز در زندان بسر برده بود.)

٦: ٤ خرداد ماه یک جوان ۲۳ ساله در زندان مرکزی بیرجند (خراسان جنوبی) اعدام شد. این زندانی به اتهام آدم ربایی به ۱۵ سال زندان و به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بود.

٧: بنابه گزارش تابناک، صبح روز پنج‌شنبه ۴ خرداد ماه یک زندانی به نام "حجت الله تدرو" در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد. این اعدامی پیش از بازداشت چندین دوره قهرمان مسابقات قهرمانی کشور در رده‌های سنی مختلف و نفر اول نیروهای مسلح و حتی انتخابی تیم ملی بزرگسالان شده بود

 ٨: صبح روز جمعه ٦خرداد زندان مرکزی ارومیه شاهد اجرای حکم اعدام سه زندانی بود که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.(اسامی این سه زندانیان که روز پنج شنبه از بندهای مختلف این زندان به سلول انفرادی منتقل شده بودند، "صلاح الدین شفیع کیا"، "رمضان مختاری" و "عثمان حسنی" اعلام شده است.)

٩: صبح روز چهارشنبه ۳ خرداد ماه یک زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان زنجان به دار کشیده شد.(هویت این زندانی "عبدالله قادرزاده" ۳۴ ساله و اهل نقده احراز شده است.)

١٠: بنابه

گزارش رکنا، صبح روز یکشنبه ۷ خرداد ماه یک زندانی که به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بود، در ملأ عام در شیراز اعدام شد. این زندانی متهم بود که سال ۱۳۸۵ در تجاوز به یک زن مشارکت داشته است.

 ١١: روز جمعه ۵ خرداد ماه حکم اعدام یک زندانی که با اتهام “حمل و نگهداری ۸۵۰ گرم هرویین” به اعدام محکوم شده بود در زندان پارسیلون خرم‌آباد به اجرا درآمد.(هویت این زندانی “مرتضی سنایی” ۵۵ ساله، اهل شیراز اعلان شده است)

١٢: در تاریخ ۲ خرداد ماه حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی بوشهر واقع در استان بوشهر به اجرا درآمد. این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود از ۱۰ سال پیش در زندان بسر می‌برد.(هویت فرد اعدام شده “احمد دلواری احمدپور” حدوداً ۳۰ ساله، فرزند مهدی اعلان شده است.)

١٣: صبح روز جمعه ۵ خرداد ماه یک زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان مراغه اعدام شد.
هویت این زندانی "فخرالدین روشنی" اهل ماکو احراز شده است. وی سال ۱۳۹۱ زمانی که ۳۴ سال داشت بازداشت شده بود.
همچنین پیش از سپیده دم روز شنبه ۶ خرداد ماه نیز یک زندانی در زندان میناب اعدام شد. هویت این زندانی "افشار بیگلو" ۳۱ ساله و اهل ارومیه احراز شده است

( ٦٨نَفَر در تيرماه اعدام شدند)

١:یک شنبه ۱۱ تیر ماه، یک زندانی در زندان مرکزی
 زنجان اعدام شد. هویت این زندانی "عباس سوقی" ۳۸ ساله، اهل قزوین احراز شده است

٢: روز شنبه ۱۰ تیر ماه حکم اعدام سه زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد.
(هویت زندانیان اعدام شده "صلاح الدین پار" اهل ارومیه، "جعفر سعدانلو" و همسرش هردو اهل قوچان احراز شده است (نام همسر جعفر سعدانلو تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است).)

٣: تیر ماه ۱۳۹۶: سه زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی اصفهان و یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.(هویت این سه زندانی که توسط سازمان حقوق بشر ایران احراز شده عبارت است از: "امید محمدزاده" با اتهام ١ کیلوگرم شیشه، "سیدرضا موسوی" با اتهام ٨٠٠ گرم شیشه و  فردی با نام کوچک "سید رضا" با مقدار نا مشخصی مواد مخدر.)

٤: بنا به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، صبح روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی کرمان اعدام شد.

٥:  ١٣تیر ماه دو جوان در ملأ عام در خیابان آبشار شهر تربت حیدریه اعدام شدند.
این دو جوان ۲۶ و ۳۰ ساله متهم بودند مرداد ماه سال ۱۳۹۳ وارد منزلی در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه شده و مرتکب تجاوز به عنف شده‌اند.

 ٦: صبح روز گذشته، سه‌شنبه ۱۳ تیر ماه حکم اعدام یک مرد در زندان قائمشهر به اجرا درآمد.
٧: ١٤ تیر ماه ۱۳۹۶:  صبح روز جاری ۸ زندانی که عمدتاً با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.(هویت چهار تن از این زندانیان که توسط سازمان حقوق بشر ایران احراز شده عبارت است از: قهرمان عباسپور بند ۱، عباس یوسفی بند ۳، ناصر آوانگاه و امید رستمی.)

٨: صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه دو زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زندان مراغه اعدام شدند.(هویت زندانیانن اعدام شده «حجت ایمانی» ۳۴ ساله و «جعفر سید رسولی» ۳۶ ساله و هر دو اهل شهرستان مرند احراز شده است.)

٩: روز  ۱۷ تیر ماه حکم اعدام چهار زندانی در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.(این چهار زندانی که همگی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، «خلیل موسوی کوسی»، «میرحاج عبدی»، «خیرالدین مشمول» و «صوفی کلونک‌زاده گنگچین» نام داشتند)

١٠: روز یک‌شنبه ۱۸ تیر ماه حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی اراک به اجرا درآمد.(هویت وی «ولی عابدی» احراز شده است که با اتهام نگهداری ده کیلو گرم هروئین به اعدام محکوم شده بود.)
١١: دوشنبه ۱۹ تیر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مهاباد به اجرا درآمد.( این زندانی که هویت وی «شیخ مراد ابراهیمی» احراز شده است با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود)

١٢: روزدوشنبه ۱۹ تیر ماه حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی گرگان به اجرا درآمد.(هویت این دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند «سعادت الله نوری» ۵۰ ساله و «محمدتقی سراوانی» ۳۲ اعلان شده است.)

١٣: صبح روز ٢١تير ماه حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند به اجرا درآمد. (این دو زندانی «ماشاالله صیادنوین» و «محمدرضا صادقی» نام داشتند.)

١٤: روز یک‌شنبه ۱۸ تیر ماه دست‌کم ۱۰ زندانی در زندان تایباد اعدام شدند. این زندانیان همگی

با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.(هویت چهار تن از اعدام شدگان «ناصر کریمی»، «محمود تیموری»، «ابوالفضل مخته باز» و «احمد شیخی» احراز شده که سه تن اول در یک پرونده به اعدام محکوم شده بودند)

١٥: سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه دو زندانی در زندان مرکزی سمنان اعدام شدند. این دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند اما این گزارش به هویت ایشان اشاره‌ای نکرده است.

١٦: چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی همدان به اجرا درآمد. این دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند
١٧: چهارشنبه ۲۱ تیر ماه حکم اعدام شش زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.
این زندانیان عمدتا با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند .(هویت سه تن از اعدام شدگان «محمد همه‌وند» از بند ۱. «حمید اسلامی» از بند ۲ و «محمد شیرزاد» احراز شده است.)

١٨: روز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، یک زندانی با اتهامات نامعلوم در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.
هویت این زندانی «محمد شهنوازی» فرزند حاج حسن اعلان شده است.
١٩:۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶: حکم اعدام ٥ زندانی در زندان مرکزی ارومیه که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند به اجرا درآمد. این دو زندانی «ماشاالله صیادنوین» و «محمدرضا صادقی» نام داشتند که هر دو از بند ۱۵ این زندان به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

٢٠: در ۲۴ تیر ماه حکم اعدام سه زندانی در زندان مرکزی خرم آباد به اجرا درآمد.(هویت یکی از این زندانیان «نجم‌الدین صفی‌پور» احراز شده که با اتهام ۱۲ کیلو ماده محرک شیشه به اعدام محکوم شده بود.)

٢١: بنا به گزارش کمپین فعالین بلوچ، صبح روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر ماه یک زندانی بنام «شریف ریگی» در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. وی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، روز یک‌ششنبه ۱۸ تیر ماه جهت اعدام به بند قرنطینه (سلول انفرادی) منتقل شده بود.

٢٢: روز شنبه ۲۴ تیر ماه در زندان مركزي زاهدان سه زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.(هویت این زندانیان «شیخ محمد بلوچزهی» ۵۰ ساله، «کبیر دهقانزهی» ۲۱ ساله و «دادمحمد دهقانزهی» اعلان شده است.)(«دادمحمد دهقانزهی» و «کبیر دهقانزهی» از بلوچ‌های تبعه کشور پاکستان بوده‌اند که ۸ سال پیش بازداشت شدند.)
٢٣: روز، دوشنبه ۲۶ تیر ماه حکم اعدام چهار زندانی در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد.(«سعید دیاگر» و «مرتضی برقمی» نام داشتند و به ترتیب با اتهام ۸۰۰ گرم هروئین و دو و نیم کیلوگرم هروئین به اعدام محکوم شده بودند.

پی‌نوشت:
١: لازم به ذكر است تمامی اين آمارها طبق آمار و گزارش‌های خبرگزاری‌های مختلف جمع‌آوری شده است. از جمله خبرگزاری هرانا و سازمان حقوق بشر ايران و بنياد برومند و نویسنده گزارش تنها آنها را گردآوری کرده و کلیه لينک‌های متعلق به افراد شده در خبرگزاری هرانا و سازمان حقوق بشر موجود است.
٢: در هر كدام از اين ماه‌ها با بخشش اعدام و مجازات از طرف والدين قصاص و موارد ديگری انجام شده است.
٣: همچنين احتمال اينكه اعدام‌هایی مخفيانه صورت گرفته باشد دور از انتظار نيست و بعضی گزارش‌ها در اين مورد شايد درج نشده باشد و يا خود حكومت جمهوری اسلامی ايران إعلام نكرده باشد.
منابع
بنیاد برومند، تارنگارتخصصی حقوق بشر درایران، عفو بین الملل، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، خبرگزاری هرانا کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، کردپا، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رادیو کوردانه، آژانس خبری موکریان، سازمان حقوق بشر ایرانن، ماف نیوز، شبکه حقوق بشر کردستان، آسو روژهلات، روژی کورد، سنی نیوز، هنگاو، کوردستان میدا و کورد و کودستان، روژ نیوز، کانون حمایت از خانواده جان باختگان، بگونه، کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، کمپین فعالین بلوچ، رادیو فردا، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، کیهان لندن، کیهان نوین، رادیو زمانه، رادیو فرهنگ، حزب کمونیست، گزارشگران بدون مرز، آزادی بیان، کمپین بین المللی نه به اعدام، ایران پیک، سایت میهن، زیتونه، دویچه وله، العربیه فارسی، جوانه ها، نه به زندان نه به اعدام،، سازمان حقوق بشر کردستان.آژانس خبر ایران، آزادی بیان، صدا نیوز، سازمان دیدبان حقوق بشر، تحلیل روز، سایت سویدوند وابسته به ژنو، خودنویس، دیدگاه، عرفان نیوز، خبرگزاری صدای مسیحیان، سحام نیوز، سحبانیوز، روژهلات تایمز، شورای شمس، زاگرس پوست، خبر گر، سایت راه کارگر، سایت ملیون ایران، خبر کلمه فارسی، کانال نور، وصال حق، کانال توحید، خبرنگاران آزاد کردستان، سایت بهانیوز، پژواک ایران، گُویا نیوز، سایت عصرآنارشیسم، جنگ خبر، همبستگی ملی، عصر نو، مجاهدین خلق، ایرانگولبال، خبر نامه ملی ایرانیان، فضوله محله، نشریه راوی، اسرائیل تایمز،  رادیو کوچک، کانال ایران فردا، رادیو فرانسه، رادیو پارس، کانال من و تو، بالاترین، برنامه تبلت، فضوله محله، کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، وسایر وبلاگ و سایت و رسانه های دیگر.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.