رفتن به محتوای اصلی

رهبر زندانی اپوزوسیون ترکیه: هیچ قاضی نمی‌تواند مقابل اردوغان بایستد
20.07.2017 - 23:53

۲۸ تیر ۱۳۹۶

صلاح الدین دمیرتاش نماینده پیشین پارلمان از حزب دموکراتیک خلق‌ها در مصاحبه‌ای کم‌سابقه از زندان با خبرگزاری رویترز گفت، برخی انتقادها در مورد آن که در جلوگیری از شکست مذاکرات صلح حزب کارگران کردستان با دولت ناکام بوده است را می‌پذیرد.

این حقوقدان فعال در حوزه حقوق بشر یکی از چند نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه است که سال گذشته و در راستای دستگیری‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیر ۱۳۹۵، به اتهام ارتباط با پ ک ک، بازداشت و روانه زندان شده است.

آنکارا، همراه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا، حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را – که مبارزه مسلحانه خود را با دولت از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد – یک گروه تروریستی می‌داند. این حزب اتهام تروریسم را رد کرده و می‌گوید برای دفاع از حقوق کردها مبارزه می‌کند.

آقای دمیرتاش در گفت‌وگوی اختصاصی خود با رویترز گفته است «تصمیم بازداشت من و همکارانم، سیاسی است. در حال حاضر، دستگاه قضایی ترکیه تحت فشار و کنترل کامل حزب (حاکم) عدالت و توسعه است.» اردوغان از بنیانگذاران عدالت و توسعه است.

وی در ادامه اظهارات کتبی خود که از داخل زندان و از طریق وکلایش برای رویترز ارسال شده است، با بیان این که «هیچ کس شانسی برای دادرسی عادلانه ندارد،» گفت «متاسفانه هیچ قاضی در ترکیه نمی‌تواند به سخنان خلاف قانون اردوغان اعتراض کند.»

به دنبال سرکوب گسترده پس از کودتا، رجب طیب اردوغان با انتقادهای گسترده‌ای – هم از داخل و هم از سوی اتحادیه اروپا – روبرو است. موج دستگیری‌ها به دستگاه قضایی ترکیه نیز رسیده و بیش از ۴ هزار قاضی و دادستان از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
صدای امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.