رفتن به محتوای اصلی

واکنش ظریف به «تغییر رژیم ایران»:سیاست تغییر رژیم در ایران جواب نمیدهد
18.07.2017 - 14:33

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم اسلامی ایران که برای بررسی تحولات خاورمیانه و سخنرانی در “اندیشکده شورای روابط خارجی” آمریکا به آن کشور سفر کرده، در پاسخ به پرسش ریچارد هاس، مدیر موسسه فوقق پیرامون اینکه «تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) به تازگی از حمایت از عناصری در داخل ایران برای تحقق گذاری مسالمت‌آمیز در حکومت این کشور سخن گفته و همزمان حلقه‌ای از سناتورهای آمریکایی خواستار تغییر رژیم شده‌اند»، گفت: «آمریکا از تاریخ عبرت نمی‌گیرد… از زمان انقلاب، سیاست تغییر رژیم را دنبال می‌کند. این روند در دوره اوباما رسماً متوقف شد… اما ما به مردم خود متکی هستیم و مردم از ما حمایت می کنند.»

ظریف ادامه داد: «این مردم به مدت ۱۰ ساعت در صف بودند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دهند. ژنرال ماتیس چند روز پیش گفت ایرانی‌ها حق انتخاب ندارند. و آیت‌الله، رییس‌جمهور را انتخاب می‌کند… شاید مردم داخل ایران شست‌وشویی مغزی شده‌اند! ایرانی‌ها در لس‌آنجلس چهار ساعت در صف می‌ایستند که رییس‌جمهوری را انتخاب کنند که از قبل مشخص است؟! خودتان را مسخره نکنید! به واقعیت‌ها بنگرید. تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد زیرا کشوری نیست که برای بقا و مشروعیت به آمریکا وابسته باشد.»

تحریمها

وی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای رژیم ایران گفت: آمریکا باید رویه خود در قبال تحریم‌ها را تغییر دهد. وقتی آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران آغاز کرد، ما ۲۰۰ سانتریفیوژ داشتیم که پس از تحریم‌ها و در زمان مذاکرات این تعداد به ۲۰ هزار سانتریفیوژ رسید. پس نتیجه این تحریم ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانترفیوژ بیشتر بوده است. تحریم‌ هیچ‌گاه کارآمد نبوده است.

استقلال کردستان

ظریف درباره موضع رژیم ایران در قبال کردها و رفراندوم استقلالِ اقلیم کردسستان عراق گفت: «به اعتقاد ما، رفراندوم گزینه درستی نیست و نتیجه فاجعه‌باری برای عراق به دنبال خواهد داشت. تأثیر این کار برای امنیت عراق و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. ما به دوستان خود در کردستان عراق که همگی از بارزانی گرفته تا سایرین دوستان ما هستند، توصیه کرده‌ایم که این کار را نکنند. به نظر من این نظر مشترک همه کشورهای منطقه است.»

مناقشات منطقه ای

وزیر خارجه رژیم مستقر در ایران، در ادامه هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که مناقشه یمن به درگیری مستقیم میان ایران و عربستان سعودی منجر نشود و تاکید کرد که ایران مسلما امیدوار است وارد چنین جنگی با عربستان نشود.

«گزینۀ خروج از برجام را روی میز داریم»

جواد ظریف، سپس طی مصاحبه ای با نشریه آمریکایی نشنال اینترست، مدعی شد گه «آمریکا روح توافق هسته‌ای را نقض کرده» و هشدار داد: اگر پای یک نقض عمده به میان بیاید، گزینه خروج از توافق را روی میز داریم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شما ترامپ را فردی ارزیابی می‌کنید که می‌توانید با وی تجارت کنید یا او را شخصی می‌دانید که در تعاملاتش با ایران در لحن و غیره به‌طرز خطرناکی بی‌اعتدال بوده؟»، گفت: «لفاظی هرگز به ایجاد فهم بیشتر در تعامل با ایران یا هر کشور دیگری منجر نخواهد شد… در این مرحله ما با اجرای این توافق راضی خواهیم شد. همان‌طور که در گذشته گفته‌ایم می‌خواهیم این توافق یک زیربنا باشد، نه سقف.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ایسنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.