رفتن به محتوای اصلی

اعتراض گزارشگران بدون مرز به تشدید سانسور اینترنت در ایران
23.06.2017 - 15:24

در اطلاعیه این نهاد بین المللی آمده: در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ عسل اسماعیل‌زاده، خبرنگار عکاس از سوی شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه بدون احضار و اتهام بازداشت شد. همسر وی سعید سیف مدیر سایت اطلاع رسانی دیدبان ایران در این روز به این شعبه دادستانی احضار شده بود. وی ساعتی پس از بازداشت همسرش با انتشار پیامی بر روی توئیتر نوشت: «در بازپرسی شعبه دو از من خواستند علیه دولت روحانی حرف‌های دروغ بنویسم وقتی انجام ندادم. همسرم عسل اسماعیل‌زاده را بازداشت کردن بدون احضاریه! »

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) همزمان از محکومیت زندان به سه شهروند خبرنگار محمد مهاجر، علی‌رضا توکلی و محمد مهدی زمان‌زاده مطلع شده است. این سه نفر در شهریورماه ۱۳۹۵ برای اطلاع رسانی بر روی کانال تلگرام با اتهام‌هایی چون «توهین به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و هر کدام به ۱۲ سال حبس قطعی محکوم شده‌اند.

از آغاز زمستان سال جاری بیش از ۹۴ نفر از وب‌نگاران بازداشت شده اند و کاربران تلگرام بیش از همه مورد هدف نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران می گوید ظرف ۳ سال گذشته دولت ایران ۷ میلیون آدرس اینترنتی و ۱۲۱ نرم افزار و فیلترشکن را به دلایل جرائم اخلاقی و فعالیتهای ضد دینی مسدود کرده است اما رضا معینی از گزارشگران بدون مرز که مسائل رسانه ای ایران را رصد می کند می گوید مسائل اخلاقی بهانه ای بیش نیست.

آقای معینی به صدای آمریکا گفت: واقعیت این است که این سانسور در جمهوری اسلامی در بیشتر موارد سایت های اطلاع رسانی با محتوی های سیاسی و مذهبی و سایت های مدافع حقوق بشر بویژه حقوق زنان را نشانه می گیرد و به این بهانه نوعی سرکوب راه اندازی می شود این که ۱۸ هزار نفر داوطلب را برای رصد کردن در فضای مجازی به کار می گیرند هدف از این کار سایت های غیر اخلاقی نیست چرا که متاسفانه در ایران امروز دسترسی به این سایت ها امکانپذیر است.

گزارشگران بدون مرز می گوید سانسور اینترنتی بیشتر شامل سایت‌های اطلاع‌رسانی و محتواهای سیاسی و مذهبی و مدافعان حقوق زنان را هدف قرار دارده است.

حدود سی میلیون نفر در ایران از اپلیکیشن تلگرام استفاده می کنند. این اپلیکیشن بیشترین تعداد کاربر در میان ایرانیان را دارد.

اما آیا تلگرام با حکومت ایران همکاری دارد؟ آقای معینی می گوید پاول دورف مدیر و سازنده کانال تلگرام همکاری با دولتها را منتفی دانسته بود.

رضا معینی گفت: ما آقای پاول دورف سازنده و مدیر شرکت تلگرام را مورد پرسش قرار داده ایم چون ایشان دو سال پیش در پاسخ به پرسش ما برای توافق با حکومت ایران اعلام کردند که با هیچ حکومتی و دولتی همکاری نمی کنیم و نخواهیم کرد.

با این حال محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران می گوید با مدیران تلگرام به این تفاهم رسیده که پنج مصداق مفاهیم جنسی، کودک‌آزاری، ترویج خشونت، تروریسم و محتوای ضد دین در این نرم‌افزار مسدود شود و به گفته وی تاکنون ۱۷۳ هزار از این مصادیق بسته‌شده است.

به گفته آقای معینی در شش ماه اخیر نزدیک به ۹۴ مورد بازداشت در مورد جرائم اینترنتی در ایران انجام شده که اغلب آنها در ارتباط با کانال تلگرام بوده است.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.