رفتن به محتوای اصلی

وزارت خارجه روسیه: تحریم‌های جدید آمریکا تهدیدی جدی علیه روابط دو کشور است
23.06.2017 - 15:23

سنای آمریکا، ۲۴ خرداد ماه، متممی به طرح تحریم‌های ایران را تصویب کرد که  براساس آن تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال خواهد شد. این تحریم‌ها در پیوند با اتهام‌ها به مسکو در مورد عملکردش از جمله در اوکراین یا سوریه صادر شده‌است. بر اساس این متمم، لغو تحریم‌های دوره باراک اوباما، توسط رئیس‌جمهوری فعلی، نیز به اجازه کنگره نیاز خواهد داشت.

بیانیه وزارت خارجه روسیه یکم تیر ماه و پس از آن منتشر شده که سرگئی لاوروف، و رکس تیلرسون، وزیران خارجه روسیه و ایالات متحده، تلفنی گفت‌وگو کردند.

در میان افراد حقیقی و حقوقی که قرار است هدف تحریم‌های اخیر قرار گیرند، ۳۸ مورد به اقدامات روسیه در خاک اوکراین باز می‌گردد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است هدف آن است که «روسیه برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی همکاری کند».

وزارت خارجه روسیه در واکنش گفته است «چنین اقدامی، کلیت روابط روسیه و آمریکا را با خطر جدی روبه‌رو کرده‌است، روابطی که بدون این تحریم‌ها هم دوران سختی را می‌گذراند».

یک روز پیش از صدور این بیانیه مسکو اعلام کرده بود که دیدار معاونان وزیران خارجه دو کشور را، در «اعتراض» به تصویب تحریم‌ها در سنای آمریکا، لغو کرده است.

قرار بود سرگئی ریابکوف و توماس شنون، روز جمعه، در سن‌پترزبورگ دیدار کنند. وزارت خارجه آمریکا از ورود به جزئیات گفت‌وگوی تلفنی تیلرسون و لاوروف خودداری کرده، اما هتر نائورت، سخنگوی این وزارت‌خانه، از لغو دیدار معاونان ابراز تاسف کرده‌است. خانم نائورت گفته این دیدار مربوط به «کانال» ارتباطی برقرارشده در ماه آوریل، برای مذاکره در مورد «مسائل جزئی» بود: «روسیه است که باید در مورد لغو آن ابراز نظر کند، اما این موضوع باعث تاسف ما شده‌است».

خانم نائورت در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرده قرار نبوده در دیدار سن‌پترزبورگ بین شنون و ریابکوف، صحبتی در مورد تحریم‌ها بشود: «روسیه می‌داند دلیل این تحریم‌ها چیست… به‌خاطر اقداماتشان در [شبه‌جزیره] کریمه، و در شرق اوکراین». او افزوده است اگر مسکو در تلاش برای رفع تحریم‌ها است، باید به حل این مسائل بپردازد.

روسیه شبه‌جزیره کریمه که بخشی از خاک اوکراین است را به‌طور یک‌جانبه به خاک خود الحاق کرده‌است. در آمریکا اتهام‌هایی در مورد دخالت روسیه در انتخابات آن کشور جریان دارد. مسکو به حمایت از شورشیان در شرق اوکراین متهم است و در جنگ داخلی سوریه، از حامیان اصلی بشار اسد است که آمریکا خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده. روسیه اتهام دخالت در انتخابات آمریکا و نیز حمایت از شبه‌نظامیان و شورشیان در شرق اوکراین را رد کرده و در مورد سوریه نیز می‌گوید به درخواست دولت رسمی آن کشور و برای مقابله با تروریسم، دست به مداخله زده‌است.

رئیس‌جمهوری روسیه در ۲۷ خرداد ماه گفته بود تحریم‌های آمریکا روابط دو کشور را «پیچیده می‌کند» و احتمالا به آن «آسیب می‌رساند». به‌نظر می‌رسد با گذشت چند روز، واکنش و لحن بیانیه وزارت خارجه روسیه تندتر از گفته‌های پوتین است.

همزمان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه توافق کردند که تحریم‌های فعلی اتحادیه علیه روسیه را برای شـش ماه دیگر تمدید کنند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ و در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه و اتهام‌ها به مسکو در ارتباط با حمایت از شورشیان شرق اوکراین تصویب شدند. به گفته سازمان ملل بحران اوکراین تا کنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته‌است.زادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.