رفتن به محتوای اصلی

گرمای شدید وقطعی آب و برق در سیستان و بلوچستان
06.06.2017 - 15:19

به گزارش اعتماد:

دمای بالای ۵٠ درجه در بسیاری از شهرها قابل تحمل نبود و عده‌ای از مردم را راهی بیمارستان کرد. در خبرها آمد چوپانی در اطراف شهرستان چابهار در اثر گرمازدگی جان خود را از دست داد. مطالبات و اعتراضات مردم از شرایط سخت و کمبودهایی که در حوزه آب و برق وجود داشت و نیز درخواست استاندار سیستان‌وبلوچستان، وزیر نیرو را به شهرهای جنوبی استان کشاند و چیت‌چیان ماموریت یافت تا هرچه سریع‌تر به مشکلات آب و برق مردم رسیدگی کند. او در این سفر قول داد که در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت کاهش تعرفه برق شهرهای جنوب استان حل شود و به مسائل مربوط به مشکلات آب و برق مردم رسیدگی شود. با وجود این گرما هیچ کدام از ادارات دولتی در جنوب استان سیستان و بلوچستان تعطیل نشد و مشکلات به وجود آمده در حوزه برق، نارضایتی گسترده مردم را درپی داشت. قطعی مکرر برق و افت شدید ولتاژ، مردم روزه‌داری را که باید در این آتش‌باران به سر کار هم می‌رفتند کلافه کرده بود. به جز شهرستان چابهار، هیچ‌کدام از شهرهای جنوبی استان از کاهش تعرفه برق مناطق گرمسیری استفاده نمی‌کنند.

مسوولان هنوز تشنگی مردم را باور نکرده‌اند

 این روزها با وجود این گرمای طاقت‌فرسا مشکلات تاریخی آبرسانی به شهرها و روستاهای سیستان‌وبلوچستان نیز بیشتر به چشم می‌آید. وضعیت آبرسانی به شهرهای منطقه‌ بلوچستان بسیار نامطلوب‌تر از برق‌رسانی است. به عنوان مثال از مجموع ٧۵٠ روستای سرباز تنها ٣۵ درصد دارای شبکه آبرسانی هستند و بقیه با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند. وضعیت آب در چابهار، شهری که دولت تدبیر و امید، چند پروژه مهم ملی را در آن کلید زد نیز مناسب نیست. به گفته معین سعیدی، رییس شورای شهرستان چابهار کم‌آبی در این شهرستان تبدیل به یک بحران فراگیر شده است.

در حالی که شاخص دسترسی به آب سالم در زابل ٨٩ درصد و در خاش ٧٠ درصد است این شاخص در چابهار تنها ٢١ درصد است و به ٧٩ درصد از مردم چابهار از طریق تانکر آبرسانی می‌شود. سعیدی می‌گوید: «در حوضه آبرسانی شهری نیز سهمیه‌بندی شرم‌آوری وجود دارد. در بسیاری از مناطق این شهر هفته‌ای یک بار آب وصل می‌شود و مردم این آب را در تانکر یا آب انبار ذخیره می‌کنند و ماه‌هاست در برخی مناطق شهر خبری از همین آب سهمیه‌بندی هم نیست. در حوزه روستاها نیز دسترسی به آب لوله‌کشی وجود ندارد، در روستایی ساحلی مانند بریس با ۶٠٠٠ نفر جمعیت هنوز یک متر لوله‌گذاری انجام نشده است و به روستاهای چابهار در این هوای گرم با تانکر و سهمیه روزانه ١۵ لیتر آبرسانی می‌شود. آبی که مردم ناچارند هم برای بهداشت، هم پخت و پز و شست وشو و حتی سیراب کردن احشام‌شان استفاده کنند.»

این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: «مردم ما درکنار اقیانوس زندگی می‌کنند و تشنه‌اند. آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. استفاده از آب شیرین کن در شهرهای ساحلی بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به امری عام تبدیل شده و آنها حتی آب شهرهای غیر ساحلی و بخش کشاورزی را از این تکنولوژی تامین می‌کنند. پیمانکاران بخش خصوصی در چابهار در بخش دستگاه‌های آب شیرین‌کن سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما وزارت نیرو برای خرید آب از آنها یا عقد قرارداد اعلام آمادگی نکرده است. با استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و به‌کارگیری توان بخش خصوصی می‌توان بخش بسیار بزرگی از مشکلات مردم چابهار را حل کرد. اما وزارت نیرو به این موضوع توجه ندارد چرا که هنوز تشنگی مردم را باور نکرده‌اند. نکته دیگر اینکه میزان آب بهای شهر چابهار در کل کشور فقط با تهران قابل مقایسه است، اما در لوله‌ها به جای، آب هوا در جریان است و مردم پول هوا را می‌دهند، این ظلم مضاعف به مردم چابهار است. آیا نباید در شهری که برنامه‌های توسعه‌ای ملی در حال اجراست به توسعه محلی نیز توجه شود؟ این نکته بسیار مهم است چرا که با یک انسان تشنه نمی‌توان از ابعاد توسعه ملی سخن گفت.»

  محصولات گرمسیری قربانی گرما شدند

 در این روزهای بحرانی هوا، پیشینه دمای شهرستان چابهار که با توجه به شرجی بودن هوا، بالاتر از ٣۶ درجه ثبت نمی‌شد به ۴۴ درجه رسید. بیشترین دمایی که تاکنون در ایستگاه‌های هواشناسی چابهار ثبت شده بود. در برخی دیگر از شهرهای استان نیز رکورد دمای ایستگاه‌های هواشناسی شکسته شد. بنا به اعلام علوم پزشکی زاهدان آمار مراجعان بر اثر گرمازدگی ٣۵ نفر بوده است. دام و طیور تلف شدند، نخل‌های مقاوم هم آتش گرفتند و حتی گرما به میوه‌های گرمسیری هم رحم نکرد و محصولات باغات انبه از بین رفتند. روز دوشنبه خبر آتش‌سوزی گسترده نخلستان‌های شهر اسپکه منتشر شد، آتشی ناشی از گرمای شدید که خسارات زیادی را به مردم این منطقه وارد کرد. اما این تنها خبر آتش‌سوزی در نخلستان‌های سرسبز بلوچستان نبود، هفته گذشته ١١٢ نخل خرما، درخت زیتون و انبه و بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه بگان قصرقند گرفتار حریق ناشی از گرما شد. گرمای بالای ۵٠ درجه در این شهرستان علاوه بر وارد کردن خسارت در بخش کشاورزی، سبب سوختگی لوازم خانگی نظیر کولر گازی و یخچال شده است. محمد بلوچزهی، بخشدار مرکزی نیکشهر وضعیت روستاییان نیکشهر را در این گرما بغرنج خوانده است و می‌گوید: «عدم دسترسی روستاییان به امکانات و آب لوله‌کشی، شرایط زیستن را دشوار کرده است. افزایش درجه هوا علاوه بر ازکار انداختن وسایل برقی، بسیاری از محصولات گرمسیری از جمله، انبه، مرکبات، خرما و سبزیجات را از بین برده است و موجب از بین رفتن درختان مو شده است. اما آنچه در این چند روز مرهمی بر دردهای مردم بود، پیگیری‌های آقای هاشمی، استاندار و مکاتبه ایشان با رییس‌جمهور بود که نتیجه آن سفر وزیر نیرو به استان بود. ایشان از نزدیک مشکلات مردم را دیدند و اولویت‌بندی کردند.»به گفته استاندار سیستان‌وبلوچستان جمع‌بندی نهایی سفر وزیر به سیستان- و بلوچستان به روز سه‌شنبه موکول شده است تا به خواسته‌های مردم در خصوص مشکلات آب و برق در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت رسیدگی شود.

هوا گرم‌تر می‌شود

 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از افزایش تدریجی دما در اغلب نقاط کشور تا پایان این هفته خبر داد. احد وظیفه درباره آخرین وضعیت آب‌وهوایی کشور در روزهای آتی گفت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی سه روز آینده در غالب مناطق کشور آسمانی صاف و آفتابی پیش‌بینی می‌شود. همچنین پایان هفته نیز در اغلب نقاط کشور شاهد افزایش تدریجی دما خواهیم بود. در این مدت در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گرد و خاک را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
اعتماد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.