رفتن به محتوای اصلی

موج دستگیری فعالان عرب اهوازی معترض به تقلب در انتخابات شورای شهر
23.05.2017 - 00:05

پیش بینی تقلب در انتخابات شورای شهر اهواز توسط فعالان مدنی شده بود، انان شاهد ان بودند که بعضی از نیروهای امنیتی و سپاه با تجمیع بعضی از لرهای بختیاری در شهر اهواز این شهر و استان را بختیاری توصیف میکرند و خواهان در دست گرفتن تمام کرسی های شهر بودند.

بر اساس امار دولتی و محای بیش از 77% پست های مدیریتی و ریاستی در اختیار لر ها و بختیاری ها قرار گرفته است و اعتراضات مردم عرب به دولت و وزارت نفت و کار که اکثریت 80% جمعیت استان اهواز (خوزستان) را شامل میشوند، بی نتیجه و یا بی توجعی قرار گرفت.

از روز شنبه 30 اردیبهشت و همزمان با شمارش اراء تقلب به حدی بود که حتی صدای بعضی از مسئولین استانداری و فرمانداری را دراورد، مثلا منطقه بزرگ ملاشیه که 98% ان عرب هستند، یک کاندید لر بختیاری که از جناح حمید زنگنه است و سابقه زندان رفتن دارد، بعنوان برنده اول!!؟؟ معرفی شد.

در پی بالا گرفتن اعتراضات مردم عرب اهواز به تقلب در انتخابات شورای شهر و تجمع چند هزار نفری در مقابل فرمانداری، تعدادی از فعالان اجتماعی عرب توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

به گزارش منابع محلی ىر تماس با "العربیة.نت" با استمرار روند اعتراضات مردم عرب اهواز به نتایج انتخابات شورای شهر، نیروهای امنیتی فعالان اجتماعی و فرهنگی حاضر در اعتراضات را دستگیر کردند.

اعتراضات در اهواز در پی آن بالا گرفت که علیرغم اینکه نتايج اوليه حاكى از پيروزى كانديداهاى عرب و چيره شدنشان بر همه ١٣ كرسى شوراى شهر اهواز بود. به گفته کنشگران و فعالان عرب " از صبح يكشنبه نتيجه به نفع لرها و ديگر اقليت‌هاى مهاجر توسط عوامل‌شان در فرماندارى و با حمايت دستگاه‌هاى امنيتى تغيير داده شد و در نتايج رسمى اوليه اعلام شد كه فقط ٣ عرب و ١٠ غير عرب برنده شدند".

در پی این رویداد مردم عرب اهواز، در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار ابطال انتخابات شدند. در پی بالا گرفتن اعتراضات نیروهای امنیتی "مجتبی سواری"، "احمد سنگوری سواری" و "زاهد فردوس‌پناه" را دستگیر کردند.

مجتبی سواری از فعالان فرهنگی عرب و مدیر گروه‌ هنری نوجوانان "اشبال ميسان" است که رقص‌های فولکلور عرب را در مناسبت‌های مختلف به نمایش می‌گذارند. احمد سنگوری سواری نیز یکی از کاندیداهای شورای شهر اهواز و زاهد فردوس‌پناه، مدیر دفتر علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای ایران است.

یک منبع محلی به "العربیة.نت" گفت: «مجتبی سواری را در حالی که روی زمین می‌کشیدند، سوار ماشین بدون پلاکی کرده و به نقطه نامعلومی بردند."

تا لحظه تنظیم خبر، اطلاعی از محل نگهداری و سرنوشت بازداشت‌شدگان و همچنین هویت بازداشت‌کنندگان در دست نیست.

گفته می‌شود، هيأت انتخابات، فرماندارى، نمايندگان اهواز در مجلس ایران و ساير مسئولين محلى رسما به وجود تخلفات گسترده در انتخابات اهواز اعتراف كرده و احتمال ابطال انتخابات را داده‌اند. خبرها از ضبط تعرفه‌های اسکن شده حکایت دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در بازشماری های 22 صندوق انجام شده 70 درصد نتایج مغایرت داشته است. همچنین خبرها حاکی از ضبط تعرفه‌های اسکن شده است. در خبرها آمده است که برای یک کاندیدا با یک رنگ جوهر رای نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان اهواز، نبی‌اله خون میرزائی در خصوص نتایج آرای شورای شهر اهواز اظهار کرد: «آمار صورتجلسه ها با تعرفه های رای مصرف شده مغایرت داشته است.»

خون ميرزائى تاكيد كرده: «روشن‌ترین علت این خطا، این است که تعداد آرای صورتجلسه شده از ۱۳برابر تعداد تعرفه‌های مصرف شده بیشتر است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت تضامن اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.