رفتن به محتوای اصلی

قرارداد تسلیحاتی آمریکا با عربستان غیرقانونی است
21.05.2017 - 14:48

پایگاه اینترنتی روزنامه «هافینگتون پست» نوشت: مایکل نیوتون از اساتید برجسته رشته حقوق در دانشگاه واندربیلت و قاضی سابق ارتش آمریکا در اظهار نظری که بخش حقوق بشر «کانون وکلای آمریکا» برای مجلس سنا فرستاده است، اعلام کرد:«آمریکا نمی تواند به این تضمین های عربستان اتکاء کند که ریاض از قوانین و توافق های بین المللی در خصوص تجهیزات از مبداء آمریکا تبعیت خواهد کرد.»

نیوتون به چند گزارش معتبر در خصوص حملات هوایی عربستان که تعدادی از غیر نظامیان در آنها کشته شده اند اشاره کرد.

وی در ارزیابی بیست و دو صفحه ای خود نوشت:«این حملات هوایی حتی پس از آنکه واحدهای سعودی برای کاهش تلفات غیر نظامیان آموزش و تجهیزات دریافت کردند ادامه یافته است. تداوم فروش سلاح به عربستان و به طور مشخص سلاح هایی که در حملات هوایی استفاده شده اند، بر اساس دو قانونی که به بیشتر فروش تجهیزات نظامی از طرف دولت آمریکا به کشورهای خارجی می پردازند، نباید مجاز تلقی شود.»

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد فروش این تسلیحات بر اساس روند فروش های نظامی خارجی صورت می گیرد. نیوتون به سناتور ها گفت تا زمانی که دولت های آمریکا و عربستان شواهد تازه ای دال بر تبعیت عربستانی ها از این قوانین در خصوص استفاده از سلاح های آمریکایی ارائه ندهند سلاح ها نباید به ریاض فروخته شود.

این بسته تسلیحاتی شامل تانک، توپ، کشتی ، بالگرد ، سامانه های موشکی و فناوری امنیت سایبری است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت دولت اوباما به بسیاری از عناصر این بسته متعهد بود ولی دولت ترامپ آن را دستاوردی مهم معرفی می کند. جرد کوشنر داماد ترامپ و از دستیاران کاخ سفید شخصا با محمد بن سلمان معاون ولیعهد عربستان در تماس بوده و با شرکت لاکهید مارتین سازنده این سلاح ها در خصوص بهره مندی عربستان از توافقی بهتر مذاکره کرده است.

«مرکز حقوق بشر» کانون وکلای آمریکا پس از آن خواستار این ارزیابی شد که چند درخواست بررسی از طرف کنگره درباره قانونی بودن تداوم فروش تسلیحات به سعودی ها دریافت کرد. سناتورها که درباره عملیات عربستان در یمن مشکوک بودند، پاییز سال گذشته تلاش کردند جلوی فروش تسلیحات به ارزش یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون دلار را بگیرند ولی موفق به این کار نشدند. در این بررسی حقوقی توصیه شده است سناتورها باز هم در این زمینه تلاش کنند.

سناتور کریس مورفی طراح اصلی این تلاش در سال گذشته، روز شنبه در مقاله ای در هافینگتون پست نوشت:« عربستان سعودی دوست و شریکی مهم برای آمریکاست. اما عربستان هنوز هم یک دوست ناکامل است. فروش 110 میلیارد دلار سلاح، این ناکامل بودن را تشدید می کند و آن را بهبود نمی دهد.»

یک ائتلاف تحت رهبری عربستان و مورد حمایت آمریکا، بیش از دو سال است در یمن با حوثی ها که بیشتر قسمت های کشور را در دست دارند جنگ می کند. این ائتلاف به سبب نقش خود در مرگ هزاران غیر نظامی در یمن، مکرر به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده است.

باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا مارس 2015 با کمک کشورش به این ائتلاف موافقت کرد. دولت اوباما دسامبر سال گذشته پس از آنکه یک حمله تحت رهبری عربستان به یک مراسم تشییع جنازه انجام شد، انتقال برخی تسلیحات را متوقف کرد. در عین حال، آمریکا بخش اعظم کمک های خود را حفظ کرده است.

اوباما با فروش بی سابقه تسلیحات به عربستان به ارزش 115 میلیارد دلار موافقت کرده بود ولی مقامات سعودی اغلب ادعا می کردند اوباما آنها را به سبب دیپلماسی هسته ای خود با ایران و نیز بی میلی برای مداخله جدی در سوریه رها کرده است. دولت ترامپ از این توافق تسلیحاتی به عنوان از سرگیری تعهد در قبال شریک دیرینه آمریکا یاد می کند هر چند در زمان مبارزات انتخاباتی اش از سعودی ها انتقاد کرده بود.

نیوتون در گزارش خود اعلام کرد در حملات ارتش آمریکا عمدا بازارها و بیمارستان هایی هدف قرار گرفته اند که اگر هم جنگجویان دشمن در آنجا مستقر بوده اند تعدادشان کم بوده است. در این گزارش همچنین به موارد نقض حقوق بشر در داخل عربستان، مسئول ندانستن افسران نظامی و استفاده غیر قانونی از مهمات خوشه ای به عنوان توجیه این موضوع اشاره شده است که ارتش آمریکا باید فورا به حمایت های خود از ریاض پایان دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
مجله هفته

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.