رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: خطر کره شمالی جدی است؛ احتمال تحریم بیشتر
27.04.2017 - 13:20

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت نوشت رئیس جمهوری ایالات متحده و مشاوران امنیت ملی در جلسه توجیهی به سناتورهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات توضیح داده اند که خطر کره شمالی «بسیار جدی» است و استراتژی دولت ترامپ علیه کره شمالی تحریم های شدیدتر و فلج کننده است.

جلسه چهارشنبه که کم سابقه نامیده شده، به میزبانی رئیس جمهوری و با حضور رکس تیلرسون وزیر خارجه، جیم متیس وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار شد. همه یکصد سناتور سنای آمریکا به این جلسه توجیهی دعوت شده بودند.

شبکه سی ان ان به نقل از برخی سناتور های دموکرات نوشت اطلاعات زیادی به آنها داده نشده، با این حال سناتور کریس کونز از ایالت دلاور به سی ان ان گفت این یک جلسه جدی و فرصتی برای سنا بود که برنامه های دولت را برای پیشگیری از یک تهدید واقعی علیه امنیت ملی مان را بشنود.

تحریم های بیشتر

وزیر خارجه، دفاع، و رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا بعد از جلسه با سناتورها بیانیه ای صادر کردند که در آن تاکید کردند که ایالات متحده بدنبال ثبات و شبه‌جزیره کره عاری از سلاح اتمی به شیوه صلح‌آمیز است.

در این بیانیه این سه مقام ارشد آمریکایی تاکید کرده اند آمریکا آماده مذاکره است اما برای دفاع از ایالات متحده و هم پیمانان نیز آماده است.

این سه مقام عالی دولت در بیانیه خود از جامعه بین المللی خواسته اند که به فشار بر کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکره ادامه بدهند.

همزمان بی بی سی جهانی در گزارشی خبر داد آمریکا قصد دارد کره شمالی را با وضع تحریم‌های بیشتر و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک تحت فشار بگذارد تا برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

افزایش تنش های اخیر

این جلسه در حالی برگزار می شود که آزمایش های موشکی و اتمی پیونگ یانگ اوضاع در آن شبه جزیره را بیش از پیش پرتنش کرده است.

کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد بخش دیگری از سامانه موشک ضد موشک «تاد» را در آرایش نظامی خود وارد، و فعال کرده است.

این سامانه پیشرفته که برای مقابله با موشک های بالیستیک کوتاه برد و میان برد طراحی شده، موشک هایی با برد دویست کیلومتر و رادار قدرتمندی با برد هزار کیلومتر دارد.

به گزارش صدای آمریکا، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی پیش از این توافق کرده بودند که برای واکنش به تهدیدهای کره شمالی، این سامانه ضد موشکی را در کره جنوبی مستقر کنند. چین در واکنش به این توافق می گوید این اقدام می تواند به برهم زدن تعادل در منطقه کمک کند.

استقرار سامانه ضد موشکی تاد با واکنش های متفاوتی روبرو شده، هر چند در کره جنوبی از آن استقبال شده، اما چین مخالفت ضمنی خود را اعلام کرده است. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت، چین با عاری کردن شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی موافق است، اما وجود سامانه تاد در کره جنوبی «توازن استراتژیک در منطقه» را بر هم می زند، و به روند شبه جزیره عاری از سلاح هسته ای نیز کمک نمی کند.

در پی مانور مشترک ژاپن و آمریکا در آبهای شبه‌جزیره کره، رئیس جمهوری چین از همه طرفین خواست تا از بروز تنش خودداری کنند.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، روز دوشنبه در تماسی تلفنی با پرزیدنت ترامپ با موضوع کره شمالی، از آمریکا، ژاپن، و کره شمالی خواست تا از بروز تنش خودداری کنند.

احتمال اینکه کره شمالی تحت فشارها از سوی جامعه بین المللی و تحریم های سازمان ملل دست به آزمایشی هسته ای و یا پرتاب موشک بالیستیک دیگری بزند افزایش یافته است.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی روز دوشنبه چهارم اردیبهشت، در واکنش خشمناک خود به مانور مشترک آمریکا و ژاپن در آبهای نزدیک کره شمالی گفت فرستادن کشتی ها به منظور حمله «اقدامی بسیار خطرناک از جانب کسانی است که تدارک یک جنگ هسته ای را می بینند.»

در مانور مشترک آمریکا و ژاپن که روز یکشنبه صورت گرفت، یک ناوگان ضربتی نیروی دریائی آمریکا با اسکورت دوناوشکن ژاپنی به سوی شبه جزیره کره حرکت کردند.رادیو آمریکا

—————-

بی بی سی:

آمریکا قصد دارد با وضع تحریم‌های بیشتر و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک، کره شمالی را زیر فشار بگذارد که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش را کنار بگذارد.

این راه‌برد دولت دونالد ترامپ پس از دیدار ویژه و کم‌سابقه او و مقام‌های عالی‌رتبه نظامی و اطلاعاتی‌اش با سناتورهای آمریکایی در کاخ سفید اعلام شده است.

کره شمالی همین حالا هم بابت برنامه موشکی‌اش زیر فشار تحریم‌های شدید سازمان ملل متحد است.

پیش‌تر فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در اقیانوس آرام از اعزام یک سامانه دفاع موشکی پیش‌رفته به کره جنوبی دفاع کرده بود.

در روزهای اخیر و با بالاگرفتن گمان‌زنی‌ها درباره آزمایش تسلیحات جدید در کره شمالی، تنش‌ها بر سر این کشور بالا گرفته است.

در بیانیه مشترک رکس تیلرسون، وزیر خارجه، جیمز متیس، وزیر دفاع، و دن کوتس، رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا که بعد از دیدار آنها با سناتورها منتشر شد، آمده است: “ایالات متحده در پی ثبات و عاری‌کردن شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای به شیوه صلح‌آمیز است.”

آنها گفته‌اند آمریکا هم‌چنان برای مذاکره در این باره آماده است “هرچند برای دفاع از خودمان و هم‌پیمان‌هایمان هم آماده می‌مانیم”.

در بیانیه مقام‌های عالی نظامی و اطلاعاتی آمریکا آمده است: “روی‌کرد رئیس‌جمهوری این است که با تشدید تحریم‌های اقتصادی و پی‌گیری اقدام‌های دیپلماتیک با هم‌پیمانان و شرکای منطقه‌ای، کره شمالی وادار شود برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و توسعه تسلیحاتش را برچیند.”

روز چهارشنبه هم‌چنین آمریکا نخستین بخش از تجهیزات شبکه دفاع ضد موشکی تاد را به کره جنوبی تحویل داد.

هنگام ورود تجهیزات تاد به استان سئونگجوو در جنوب کره جنوبی، چند صد نفر در مخالفت با استقرار این شبکه موشکی تظاهرات کردند.

چین هم از اعزام این سامانه به کره جنوبی انتقاد کرده و گفته است امنیت منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

آنها درباره تبعات استقرار این سامانه بر محیط زیست و همچنین تاثیر آن در تشدید تنش و افزایش احتمال جنگ اعتراض داشتند.

دریاسالار هری هریس، فرمانده نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام، گفته است این سامانه ضد موشکی برای آن است که کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، را “سر عقل بیاورد، نه این‌که او را به زانو در آورد.”

این فرمانده ارشد آمریکایی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که معتقد است کره شمالی به محض دست‌یابی به توانایی نظامی، به آمریکا حمله می‌کند: “با هر آزمایش نظامی، کیم به هدفش که استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه شهرهای مختلفی در آمریکاست، نزدیک‌تر می‌شود.”

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.