رفتن به محتوای اصلی

تأکید ترکیه و عربستان: بشار اسد در سوریه آینده ندارد
27.04.2017 - 13:17

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی که از مسکو دیدن می‌کند، روز چهارشنبه (۲۶ آوریل) پس از گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اظهار داشت که آینده سیاسی سوریه بدون بشار اسد رقم خواهد خورد.

وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با دخالت در کشورهای خاورمیانه، منطقه را بی‌ثبات کرده است.

وزیر خارجه عربستان از کنفرانس صلح در قزاقستان که با حمایت روسیه برگزار شد، ارزیابی مثبتی ارائه داد اما تأکید کرد که نباید طرف‌های شرکت‌کننده در آن را بیشتر کرد. روسیه و ترکیه و ایران کشورهای ضامن اجرای مصوبات کنفرانس یادشده در آستانه هستند.

بیشتر بخوانید: دور جدید مذاکرات صلح سوریه در آستانه پشت درهای بسته آغاز شد

به رغم فشارهای روزافزون بر بشار اسد به ویژه از جانب کشورهای عربی، دولت روسیه تا کنون به حمایت خود از رژیم سوریه ادامه داده است.

بیشتر بخوانید: سوریه، جنگ نیابتی میان قدرت‌های منطقه و جهان

با این که روسیه به وضعیت ناپایدار بشار اسد در سوریه واقف است، اما وزیر خارجه روسیه گفت که به اعتقاد او وضعیت بشار اسد باید طی انتخابات آزاد در سوریه تعیین شود.

پوتین: من مدافع اسد نیستم

رجب طیب اردوغان به خبرگزاری رویترز گفته است: «تا وقتی بشار اسد بر سر قدرت باشد، هیچ راه حلی برای سوریه وجود ندارد. تنها با رفتن اسد است که بحران سوریه حل خواهد شد».

اردوغان می‌گوید که بشار اسد برای آواره شدن میلیون‌ها نفر و کشته شدن صدها هزار نفر در کشورش مسئول است و مردم سوریه هرگز او را تحمل نخواهند کرد.

اردوغان در این گفت‌وگو از “نرم شدن موضع روسیه در قبال اسد” سخن می‌گوید. اردوغان مدعی است که پوتین به او گفته است: «سوءتفاهم نشود، من مدافع اسد نیستم».

اردوغان در عین انتقاد از موضع روسیه، تصریح می‌کند: «در حال حاضر پوتین، ترامپ، ما، ایران، عربستان سعودی و قطر، همگی با هم تلاش می‌کنیم که در سوریه به راه حلی برسیم. ما به خوبی می‌توانیم با هم کار کنیم و به مردم سوریه کمک کنیم به اهداف خود برسند».

اردوغان در این مصاحبه همچنین تأکید کرده که “حکومت اسلامی” (داعش) هرگز نمی‌تواند در سوریه جای اسد را بگیرد. او تصریح می‌کند: «داعش نماینده اسلام نیست. آنها کافر هستند و ما همه باید قبول کنیم که ربطی به اسلام ندارند».رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.