رفتن به محتوای اصلی

تهرانيّت نژادپرست و ديگرىِ محروسه
26.04.2017 - 11:59

 

 

چيست اين اندوه مصرّانه ى لذت بخش در بطن تبريز؟ تبريزى كه به ناچار و تحت سلطه، جانش را به جاى پيشرفت در " لمس مدرنيته " به دستهاى ' نگرش مدرنيته " سپرده است. تبريزى كه در گريز از " فرهنگِ فرادستْ انگارِ سلطه " همچنان فروتنانه و با نزاكت دارد با استفاده از رموز ادبيات پسا استعمارى، بر مدار گسست مى چرخد.
تبريز با توركچولوكِ انسان محورش، " ديگرى دوستى " را به اندرونى همه ى اين اطلس آبى تزريق مى كند و ديگرى هاى تحت سلطه و ستم را به تخريب " صورتبندى هاى سركوب " دعوت مى كند.

چيست اين اورموى نازنين متلاطم كه در مواجهه با آخوندهاى استعمارگر و شاهنامه خوان هاى سركوبگر، نژادپرستان ارامنه و تروريست هاى كوه هاى غربى دارد با " فضابندى متهاجم سه گانه " از تسخير يگانگى خوبش جلوگيرى مى كند؟
مرگ درياچه ى اورمو مداخله ى " تهرانيّت نژادپرست" را در امور " ديگرىِ محروسه " به وضوح برملا كرد. راههايى كه به تهرانيّت تماميت خواه مى شتابند متن هاى استعمارگرى اند. اورمو دارد با سه گانه ى " نژادپرستىِ پنهان در وحدت ملى" دست و پنجه نرم مى كند و شايد به همين دليل شركت در انتخابات اورمو و شهرهاى غربى، كوك كردن ساعت به وقت آزربابجان باشد.

چيست اين پويايى اردبيلِ بلندى ها، اين " اصرار جغرافيايى ديگرى دوستى" در هاله اى از حزن مجادله؟
و استبداد دارد در كوير اين مجادله، بندرى مى رقصد. مثل رقص روحانى با " ارمنى باورىِ تهرانيت" كه درصدد تقرير يك پروژه ى متزلزل است. همانى كه محدويت هاى تبعيض مدارانه و ديگرى ستيز بر عليه " آزربايجانِ ديگرى نواز " را به خوبى انشاء مى كند.

و بدينسان، بالابلندِ همه ى " شهرهاى مجادله" را از شكم " كوتوله هاى فرودستِ سركوب" ( درونى و بيرونى ) بيرون خواهيم كشيد تا توركچولوك به مفهوم رهايى را بر مغزهايى كه " تلاقى گاه سركوبگرى "اند بنگاريم.

و از آنجا كه تثبيت " مداخله ى بى شعورى " در زواياى عقلانيتِ آزربايجانى يكى از " روايت نويسى هاى تماميت خواهى " است، رفتار تهاجمى و قلدر مآب بى شعورى را، گردن كلفتى و تهديد و تخريب و نفرت پراكنى را، منيّتِ لجام گسيخته كه برده ى سيستم هاى مسلط است را، دور زدن قانون به نفع سركوبگرى را تاب نخواهيم آورد. ( بى شعورى خاوير كرمنت مدنظرم است. )

و در نهايت تاييد " اوقات و مواقع استعمارى " به منزله ى " پيكر تراشىِ تسلط " است و ما را با خطابه هايى كه با وقت تهران همخوانى دارند كارى نيست. هر كارى كه ضامن عمر تسلط شود به منزله ى " به تاخير انداختن خويشتن " است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.