رفتن به محتوای اصلی

ترامپ: ایران به روح توافق هسته ای عمل نمی کند
22.04.2017 - 14:20

به گزارش رادیو فردا به نقل از رسانه‌های آمریکا، دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری با نخست وزیر ایتالیا صحبت می کرد، اظهار داشت: آنها دارند به توافق امضا شده زیان فوق العاده‌ای وارد می کنند. این توافق،توافقی بسیار بد بود که نمی بایست امضاء می شد، نمی بایست به آن شکل برای دستیابی به این توافق مذاکره می شد .

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: می توانم به شما بگویم که آنها (ایرانی ها) مطابق روح توافق (هسته ای) عمل نمی کنند. ما با دقت بسیار آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در آینده نه چندان دور در خصوص آن با شما صحبت خواهیم کرد.

وی اضافه کرده است: آنها می بایست براساس روح توافق هسته‌ای عمل کنند. ماخواهیم دید که چه روی خواهد داد.

در حالی دونالد ترامپ از رویکرد ایران در قبال توافق هسته‌ای با جامعه بین المللی صحبت کرده است، که روز گذشته وزیر امور خارجه امریکا ازبررسی جامع سیاست‌های واشینگتن در قبال ایران خبر داد.

رکس تیلرسون با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران تصریح کرده بود، اشتباهی که در جریان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت این بود که به جز تهدید هسته ای، همه تهدید‌های جدی دیگری که ایران به وجود می آورد، نادیده گرفته شد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته بود، توافق هسته‌ای با ایران یا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در جلوگیری از دست یابی تهران به سلاح هسته‌ای «شکست» خورده است. چرا که این توافق «فقط» دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق انداخته است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف،‌وزیر امور خارجه ایران در توئیتی این سخنان را به باد انتقاد گرفت و گفت که «اتهامات بی‌پایه آمریکا نمی‌تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند».

اشاره محمد جواد ظریف به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به رییس مجلس نمایندگان این کشور است که در آن گفته شده بود ایران تا کنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

نیکی هیلی: فعالیت‌های ایران در خاورمیانه سخت ویرانگر است

همزمان و در ادامه حملات لفظی مقامات ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، نیکی هیلی، نماینده‌ی این کشور در سازمان ملل نیز شدیدا به ایران حمله کرد و در بحث ماهانه‌ی شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی منازعه‌ی خاورمیانه در نیویورک گفت، نه اسرائیل، بلکه ایران باید در کانون استراتژی ایالات متحده برای خاورمیانه قرار گیرد. به گفته‌ی هیلی، فعالیت‌های ایران و متحد آن حزب‌الله لبنان در خاورمیانه به شکلی “باورنکردنی ویرانگر” است.

حملات و انتقادهای مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر شدت گرفته است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز پیش‌تر از توافق اتمی با ایران به شدت انتقاد کرده و آن را ناکارآمد خوانده بود. به گفته‌ی او این قرارداد نمی‌تواند هدف اصلی خود یعنی بازداری ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای را محقق سازد.

همچنین جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، در جریان سفر خود به عربستان و دیدار با ملک سلمان، پادشاه این کشور، از “نقش مخرب” ایران در یمن و منطقه به شدت انتقاد کرد. ماتیس گفت: «هر جا را نگاه کنید، اگر شرارتی در منطقه دیدید، حتما زیر سر ایران است. این چنین است که ما هم اکنون شاهد آن هستیم که ملت‌های منطقه و هر کجای دیگر در تلاش‌اند تا با نفوذ ایران مقابله کنند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.