استفاده ازابزار دمکراسی علیه دمکراسی در ترکیه

در نظام های دمکراسی مردم اراده خود را برای قانونگذاری و یا شیوه اداره کشور، استان ، شهر و یا روستای خود به دوصورت اعلام می دارند. یکی رای گیری مستقیم یا رفراندوم و دیگری غیر مستقیم، با دادن وکالت و نمایندگانی به افرادی که در طول مدت معین به جای آنها تصمیم بگیرند و یا قانونگذاری کنند. قانونگذاری بوسیله مجلس نمایندگان و یا شوراهای محلی، روش مرسوم و معمول در اکثر دمکراسی های امروزی است.
 

در نظام های دمکراسی مردم اراده خود را برای قانونگذاری و یا شیوه اداره کشور، استان ، شهر و یا روستای خود به دوصورت اعلام می دارند. یکی رای گیری مستقیم یا رفراندوم و دیگری غیر مستقیم، با دادن وکالت و نمایندگانی به افرادی که در طول مدت معین به جای آنها تصمیم بگیرند و یا قانونگذاری کنند. قانونگذاری بوسیله مجلس نمایندگان و یا شوراهای محلی، روش مرسوم و معمول در اکثر دمکراسی های امروزی است. کشور سویس از معدود کشورهایی است که برای قانون گذاری از روش مراجعه مستقیم به آرای عمومی و یا رفراندوم استفاده می کند، که نمونه ای استثنایی است.
این دو شیوه ای که در بالا ذکر آن رفت برای مستقر کردن قانون و یا اخذ تصمیم برای گردش کار در یک دمکراسی است. اما در دمکراسی ها برای تغییر یک قانون – قانون اساسی و یا قانون عادی- که قبلا تصویب شده است، مکانیسم های دقیق تر و محتاطانه تری پیش بینی می شوند. این احتیاط به این خاطر است که بایستی یک اراده جمعی پیشین نقض گردد و اراده جدیدی جایگزین آن گردد.
معمول بر این است که تغییر در اصول قانون اساسی که منبع اصلی قانون های عادی است مشروط به درصد بسیار بالای رای نمایندگان پارلمان و درصد بالای آرا در رفراندوم گردد. این درصد در کشورهای مختلف متفاوت است و معمولا 3/2 مجموع آرا راه را برای تغییرات باز می کند. در سویس برای تغییر قانون های جاری نیاز به آرای مضاعف است. در نروژ رفراندوم استثنایی است و نتیجه آن نیز برای مجلس جنبه مشورتی دارد.
اینها روش های دمکراتیک در نظام هایی هستند، که نهادهای اصلی دمکراسی در آنها کارکرد دارند.
در روزگار ما دیکتاتورها و کسانی که می خواهند دیکتاتوری برقرار کنند نیز از این ابزارها استفاده می کنند. نمونه اش تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی با رفراندومی که یک نظام فاشیستی را جایگزین نظام مشروطیت ایران کرد. و یا رفراندوم اخیر حزب اعتدال و توسعه اردوغان که می خواهد قدرت نهادهای دمکراتیک قانون اساسی موجود را محدود، و اختیارات رییس جمهور را به ضرر مجلس نمایندگان افزایش دهد. نفس تغییر و یا گاه حدود اختیارات رییس جمهور امری غیر عادی نیست. آنچه در 18 مورد پیشنهاد تغییرات در قانون اساسی ترکیه غیر عادی است ، بهم ریختن توازن قوای مملکتی است. این توازن قوای سه گانه که اتفاقا در سنت پارلمانی و سنت توسعه تدریجی دمکراسی در ترکیه ریشه دوانیده است، دارای عواقب خطرناک سیاسی برای این کشور است. قوه قضاییه ، مجلس و رسانه های ترکیه مطابق این تغییرات تضعیف می گردند. خودِ نتیجه رفراندم با آن اکثریت بسیار ضعیف که اساسا شایستگی تغییر قانون اساسی را زیر سؤال برده است، در همین لحظات نخستین، ملت ترکیه را به دو بخش بزرگ تقسیم کرده است-51.41موافق و 48.59 مخالف تغییر. کشاندن کشور به سوی چنین دسته بندی های بزرگی ثبات سیاسی ترکیه را به خطر می اندازد. ثباتی که بویزه در این لحظات حساس برای کشور ما ایران که خود از بی ثباتی و دیکتاتوری مزمنی رنج می برد، حیاتی است. حرکت اردوغان و حزب اسلام گرای عدالت و توسعه به سوی قانونی کردن قدرت فردی و نهادینه کردن آن در قانون اساسی خبر ناخوشی برای دمکراسی خواهان منطقه و طبعا خبر دل چسبی برای مرتجعین منطقه ای و بین المللی است.

بخش: 
انتشار از: 

دیدگاه‌ها

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
کیانوش عزیز، فرق عمده ائی که ترکیه با ایران داشت این بود که روشنفکران ترکیه گام به گام برحسب رشد ججامعه ده گام بسوی مدرنیسم برداشتند و بعد از جا افتادن آن، با رای مردم و رفراندوم اخیر فقط کشف حجاب اجباری در دانشگاهها و ادارات، اختیاری گردید، ولی در ایران بخاطر پول باد آورده نفت روشنفکران به خیالپردازی مبتلا شدند و با ساختن تاریخهای تخیلی ایران باستان خواستند یکشبه بر سر قبر کورش و به بهانه جشن 2500 ساله دروازه های تمدن طلائی را بگشایند، و این باعث شد که به دروغهای خود ساخته باور کردند و بیکباره صد گام به پیش گذاشتند، و جامعه نتوانست هضم کند، محصول آن پیدایش روشنفکران آنتی مدرنیسم مثل آل احمد......و استفراغ جامعه و زایش جمهوری اسلامی بود که 150 قدم به عقب گذاشته شد، در مکانهائی که گوگوش و دیگر خوانندگان زن کنسرت اجرا می کردند، زنان را سنگسار کردند.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
در حقیقت هیچکدام از شاهان، وزرا و یا رهبری مثل خامنه ایی که ترک است دلش به حال ایران نسوخته.
تصویر کیانوش توکـلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
بنظر من، ترکیه اتاتورک ونظام پهلوی(با تفاوت های دو کشور) در شرایط خاصی از تناسب قوای جهانی آن روز دنیا بر سرکار امدند و روند نظام سکولار ایران در 38 سال پیش با انقلاب اسلامی سد شد و روند لائیک_ دمکراتیک و نظام پارلمانی ترکیه توسط اردوغان محدود شد . با این وجود اکثر تحلیل گران ایرانی در مقایسه اردوغان با خامنه ای غلو نمایی می کنند. برخی تفاوت ها مابین اردوغان و رهبران ایران از این قرار است: اردوغان اسرائیل را به رسمیت می شناسد و با امریکا رابطه خوبی دارد . ایران اسلامی در ضدیت با اسرائیل و با امریکا دشمنی می ورزد . اردوغان سیاستمدار فرصت طلبی است که منافع ملی _ عمومی کشورش را مد نظر دارد در حالی که خامنه ای سیاستمدار دگماتیست ودقیقا ضد منافع ملی_ عمومی ایران است

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
انسان وقتی برخی از کامنتها را میخواند به تعجب میافتد چرا که حرکت ملی آذربایجان یک حرکت سکولار و لائیک با ایدلوژی ملی « بر اساس تفکرات محمد امین رسول زاده » بنا شده که هیچ همسو ئی با تفکرات مذهبی و ضد لائیک و ضد سکولار اردوغان « جماعت نقشبندی شاخه استانبول اسماعل آغا » ندارد و برخی ها از روی تعصب زبانی به مسئله نگاه میکنند در صورتیکه حتی ملی گرا ها ی سکولار تورکیه نیز مخالف اردغان هستند آیا از یاد برده اید که ملت تورک آذربایجان به ولایت فقیه رژیم نه گفت « جریان خلق مسلمان » یعنی با حاکمیت یک فرد مخالفت کرد و امروز اردوغان در تورکیه شکل مدرن ولایت فقیه را میخواهد پیاده کند و من تورک آذربایجانی مخالف اقتدار فردی هستم آنهم در شکل مذهبی چه شیعه باشد چه سنی !

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دلار ۱,۸۶٪ و یورو ۱,۵٪ ارزونتر شده بورس استانبول ۰,۶۶٪ افزایش داشته...
http://www.sabah.com.tr/ekonomi

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
جناب توکلی، شما که عمری را در سیاست مو سفید کرده اید، میدانید که اقتصاد ، طرفدار ثبات است، سرمایگذاری، اهداف بلند مدت اقتصادی، رونق بازار بورس، با ثبات سیاسی، جان میگیرند، بازار هم، به ثبات ترکیه بعد از رفراندوم، عکس‌العمل نشان داد، به روزنامه‌های مخالف اردوغان، نگاه کنید >>
Turkish Lira strengthens after key referendum
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-lira-strengthens-after-key-referendum-.aspx?pageID=238&nID=112109&NewsCatID=344

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
تغییر قانون تورکیه در هر حال به رفراندوم یا رای مردم گذاشته شده. اگر میتوانید در ایران هم یک رفرادومچه ای تر تیب دهید تا دتیا ببیند. چرا قضاوتهای مفتی میکنید؟

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
پسرفت ذهنی را میتوان بروشنی در کامنت همین آزاد که از آزادی هیچگونه شمی ندارد، دید.
تصویر کیانوش توکلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دنيا كوچك شده است همه با هم كار دارند .چه كسي گفته است كسي نبايستي نسبت به رفراندم قانون أساسي تركيه نظر ندهد. نگاهي كنيد به بازار أرز و بورس تركيه پس از انتخابات ،مي بينيد. دنيا نظر داده است

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اقای تاج دینی . ترکان بیش از هزار سال در ایران حکومت کردند و پایان ان فرار احمد شا ه از ایران بود . ترکان عثمانی بیش از 500 سال بر بالکان و یونان حاکم بودند و از هنر و روش حکومت و سیاست از مکتب یونان چیزی یاد نگرفتند و اتاتورک انها رانجات داد و اکنون کوششهای اتاتورک را با یک کودتای انتخاباتی ترک دیگری به باد داد. ترکان عثمانی به دنبال فرهنگ وهنر و ارامش و فلسفه و اخلاق نیستند بلکه هدف انها پیروزی اسلام فقط با پرچم خونین سرخ ترک به دست ترک است . دمکراسی و ازادی در سرشت ترک عثمانی بخاطر خصلت صحرائی و باور به دین اسلام ونژاد گرائی خشن هر گز نمیگنجد. ترکان عثمانی خود را با دین اسلام و قوانین خشن دین عرب و رهبری یک سرگرده بسیار خوشبخت احساس میکنند تادر فضای ازاد .

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
احمد آقا! شما بجای این حرفها، نوشته ای تهیه کن و چاره ای بحال خودتان در ایران کنید. شما ها که مثل بچه .....هاعمریست بی خان و مان در کشورهای غربی در انزوای خود به تحلیل میروید، چه کار با ترکیه دارید؟ مردم تورک احتیاجی به حرفهای شما ندارند. شما بروید بحال علی خامنه ای دیکتاتور دعا کنید، کسی که در حال مرگ است. بعد از او سرنوشتتان چه خواهد شد؟ سیل دارد آزربایجان جنوبی را میبرد، ده ها نفر کشته شده اند، صد ها نفر بی خانمان گشته اند. اگر انسان..... هستی در آن مورد مطلبی بنویس. نه اینکه در باره کشورهای دیگر وقت تلف کنی! نوشته شما در مورد تورکیه، چه دردی از درد من ایرانی را دوا میکند؟!

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
در ۷۰ سال گذشته سیستم مدرنیسم سوبسیدی توسط کشورهای قدرتمند جهان در ترکیه و ایران پیاده شد و حالا لازم بود که در هر دو کشور این نوزاد مدرنیسم را به حال خود بگذارند، تا مردم راه خود را خودشان پیدا کنند، و آگاهانه با فاناتیکیسم مرزبندی کرده و بسوی مدرنیسم پایه دار حرکت کنند، در واقع حکومت های قبلی واقعی نبودند، بلکه معرف مدرنیسم بودند، حکومت های فعلی در ایران و ترکیه حاکمیتهای واقعی هستند. و نمایانگر میانگین شعور اجتماعی جامعه خود می باشند.

افزودن نظر جدید

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA ی تصویری