رفتن به محتوای اصلی

تلاش برای جلوگیری از رسیدگی به پرونده فساد مالی بنیاد شهید
21.02.2017 - 15:11

روزنامه همدلی :

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در مجلس نهم صورت گرفت، طرح تحقیق و تفحص از نهادهای اقتصادی وابسته به بنیاد شهید و ایثارگران بود. هر چند این تفحص مجلس نهم هم مثل بسیاری از تفحص‌ها پس از گذشت سه سال و وعده‌های زیاد رئیس این تفحص هنوز به نتیجه نرسیده است، ولی یکی از اقدامات خوبی بود که مانع از ادامه تخلف و اختلاس در این نهاد شد و به قول خجسته توانست جلوی غارت اموال ایثارگران را بگیرد. تفحصی که اعضای امضاکننده آن هرگز تصور نمی‌کردند که آنها را با این حجم از تخلف روبه‌رو کند.

گفتنی است؛ عدم ‌شفافیت مالی، وجود شایبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵۵میلیارد تومانی و همچنین حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰میلیارد تومان از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها، از جمله دلایل پیگیری این طرح توسط نمایندگان مجلس نهم بوده است. البته پس از گذشت سه سال از کلید خوردن این تفحص و کار تحقیقاتی از بنیاد شهید، ماحصل ۱۱۰هزار ساعت کار مفید روی این پرونده و ۳۰ هزار برگ سند جمع‌آوری شده از این کار، هنوز نتیجه آن برای مردم قرائت نشده است. موضوعی که بارها اعتراض امیر خجسته رئیس تفحص کننده از بنیاد شهید را به همراه داشته است.

 البته او بارها طی مصاحبه‌های مختلف گفته بود که دست‌های پشت پرده، مانع به نتیجه رسیدن این گزارش می‌شوند. همچنین گفته بود افرادی که منافعشان به خطر افتاده است نمایندگان تفحص‌کننده را بارها تهدید یا برخی را تطمیع کرده اند.

تفحصی که برای مجلس هزینه ۴۰۰۰۰میلیونی به همراه داشت، ولی به قول خجسته توانست میلیاردها تومان پول از دست رفته ایثارگران را بازگرداند. امیر خجسته نماینده همدان در مجلس که ریاست این تفحص را در مجلس نهم بر عهده داشت درباره آخرین اخبار مربوط به این موضوع با همدلی گفت‌وگو کرد. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

 تحقیق و تفحص از بنیاد شهید یکی از تفحص‌هایی بود که در مجلس نهم کلید خورد و شما به عنوان رئیس آن تفحص بارها قول دادید که نتیجه آن را به گوش مردم برسانید. آخرین خبر از نتیجه این تفحص را بفرمایید.

 آخرین خبراینکه؛ با توجه به جلسه‌ای که با آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران داشتیم و آقای لاریجانی، رئیس مجلس هم به صورت مکتوب برای ایشان نامه نوشت و تلفنی هم از ایشان صحبت کرد، از او خواست که هرچه سریع‌تر تکلیف پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید روشن شود. البته همان‌طور که درگذشته هم گفته بودم، این پرونده دارای ۳۰ هزار برگ سند است که همه این اسناد را به دادگاه داده‌ایم و توقع بررسی و روشن شدن سریعتر سرنوشت این پرونده را داریم. البته آقای دولت‌آبادی در این زمینه خیلی خوب عمل کرده و پیگیری‌های لازم انجام شده است. لازم است بگویم که درباره یکی از تخلفات انجام شده در این پرونده که مربوط به تبانی درخرید و فروش آهن‌آلات قراضه و اسقاطی توسط مسئولان مربوط به شرکت‌های شخصی در بخش‌های اقتصادی بنیاد شهید بوده است، مدیر عامل بانک دی دستگیر شد و حکم جلب و زندان او صادر شد، ولی متاسفانه یکی از افراد ذی‌نفوذ برای آزادی او ورود کرد. البته از او خواستیم که در این باره مداخله نکند و خودش را کنار بکشد تا پرونده به نتیجه برسد و کار اثر منفی نداشته باشد.

درباره پرونده آهن قراضه‌ها چه تخلفی صورت گرفته بود؟

هر کیلوگرم آهن را ۳۲۵ تومان خریداری کرده بودند و در عوض کیلویی ۸۵۰۰ تومان به بانک دی فروخته بودند؛ علاوه بر این ۲۸۰میلیارد تومان از بیت‌المال را با یک قرارداد جعلی و سوری غارت کرده بودند که درباره این بخش تعیین تکلیف شده است. بانک دی ۸ هزار میلیارد تومان بدون ضمانت و با تبانی وام داده است.

 به صورت مصداقی بفرمایید چه کسانی در این باره مداخله می‌کنند و مانع از به نتیجه رسیدن پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید می‌شوند؟

 دادگاه کارش را به خوبی انجام می‌دهد و به توصیه‌ها در این باره کاری ندارد. فعلا نمی‌توانم به مصداق‌ها اشاره کنم و از آنها نام ببرم، چون قرار است فعلا سکوت کنیم تا موضوعات زیاد رسانه‌ای نشود و دادگاه به راحتی بتواند کارش را انجام دهد. البته انتظار و توقعم از دادگاه این است که در مقابل افراد بسیار زیادی که پیگیر این مسئله هستند و تلاش می‌کنند مانع از به نتیجه رسیدن این پرونده شوند، توجه نکند. همه این افراد را می‌شناسیم و اگر لازم باشد به وقتش اسامی همه آنها را در صحن مجلس اعلام می‌کنیم. من ترس و واهمه و بدهکاری به کسی ندارم و فرد آلوده‌ای نیستم و بدون ترس حرفم را خواهم زد و عقب‌نشینی هم نمی‌کنم.

در این باره فعلا تذکر داده‌ام ولی شرایط بسیار حاد است و بنیاد شهید در شرایط سختی به سر می‌برد. ایثارگران در ۳۶ -۳۷۷ سال گذشته در شرایط بسیار سخت اقتصادی بوده‌اند، اما متاسفانه مسئولان امر در بنیاد شهید و امور ایثارگران توجهی به این مسئله ندارند و می‌گویند که منابع مالی نداریم، ولی از طرفی برخی به اسم این بنیاد در حال غارت اموال آنها هستند. آن از وضعیت بانک دی و این هم از وضعیت سیستم اقتصادی بانک کوثر که درباره وضعیت به‌به و چه‌چه می‌گویند. همه این موارد را به مسئولان ذی‌ربط از جمله مراجع قضایی و بیت رهبری و دولت گزارش و اطلاع داده‌ایم تا سیستم و مدیریت را اصلاح کنند. همچنین به دنبال این هستیم که موضوع را از حالت اضطراری خارج کنیم. قطعا بخش عمده این وجوه که مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود برگردانده شده است. در مجلس نهم فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس مانع از آن می‌شد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد؛ ولی بر اساس تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دبی رفته بود، نیز برگردانده شد. همچنین بخشی از اموال و یک هتل نیز بازگردانده شد و در آینده درباره سایر اقلامی که عودت داده شده است، صحبت

می‌کنم.

چرا درباره مصادیق دیگر صحبت نمی‌کنید؟

 فعلا به دلیل شرایط خاص پرونده تا روشن شدن وضعیت آن و پیگیری بهتر دادستان، گفته شده است که سکوت کنیم و درباره جزئیات موارد آن صحبت نکنیم تا به نتیجه برسد. البته این سکوت مقطعی است و به معنی عقب‌نشینی از مواضع و پرونده مورد نظر نیست، بلکه سکوت کرده‌ایم تا قوه قضاییه سریع‌تر بتواند درباره آن تعیین تکلیف کند. البته در جلسات بررسی، حضور دارم و پیگیر آن هستم تا دادگاه درباره آن تعیین تکلیف کند. همچنین مراقبیم که پولی واریز نشود و اتفاق دیگری این وسط رخ

ندهد.

 درباره حق ایثارگران حتی یک درصد عدول و عقب‌نشینی نمی‌کنم و حق ایثارگران را به هر نحو ممکن که شده است می‌گیرم. اول از طریق قوه قضاییه پیگیر این موضوع هستم و بعد از طریق کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیر موضوع هستم. البته افراد زیادی هستند که تلاش می‌کنند نتیجه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید متوقف شود و به سرانجام نرسد، ولی به آنها هم تذکر داده‌ام که عقب بنشینند و در صورت ادامه این روند و مداخله در امور، پرونده آنها را هم مطرح می‌کنم و شفاف می‌گویم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 با وجود اینکه کارمندان و بدنه بنیاد شهید و ایثارگران افراد محترمی هستند و به درستی انجام وظیفه می‌کنند، ولی متاسفانه افرادی که از بیرون بنیاد به این مجموعه اضافه شده‌اند و خارج از بنیاد، این بلا را سر بنیاد شهید آورده‌اند. ولی قول داده‌ام که یکی یکی تکلیف آنها را روشن می‌کنیم تا حق ایثارگران برگردانده شود. دستگاه قضا هم باید از نظر قضایی تکلیف این افراد را روشن کند و حکم خدا را جاری کند.

آیا زمانی که طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را دادید، متوجه میزان پیچیدگی آن بودید؟

 ما گمان می‌کردیم که این تحقیق و تفحص روال عادی دارد، اما پیچیدگی‌های زیادی داشت و میزان تخلف‌ها به حدی گسترده بود که هرگز تصوری از آن نداشتیم. همچنین در مجلس نهم عزمی برای قرائت آن وجود

 نداشت.متاسفانه درآخرین جلسه‌ای که برای نهایی شدن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تشکیل شد، تعداد اعضا به حدّنصاب نرسید، اما از مسیر قوه قضاییه موضوع را پیگیری و به رئیس مجلس گزارش دادیم.

به نظرتان چه زمانی این پرونده تعیین تکلیف می‌شود؟

 ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم. با آقای آملی لاریجانی هم در این باره صحبت کرده‌ایم و ایشان هم دستور داده‌اند تا زودتر تعیین تکلیف شود. البته آقای دولت‌آبادی در این باره خوب ورود کرده‌اند و همچنین از دستگاه‌های نظارتی مثل وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی که مسئله را جدی گرفتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم این روند تا پایان کار ادامه داشته باشد، تا فشار کار به یک بخش وارد نشود. ما مراقب این مسئله هستیم و پیگیر موضوعیم تا به نتیجه برسد و مردم در جریان این تحقیق و تفحص مهم که از مجلس نهم کلید خورد قرار بگیرند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنامه همدلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.