رفتن به محتوای اصلی

گريز از موقعيت سازىِ ايرانيّت، تثبيت موقعيت سازىِ آزربايجانچيليق
31.12.2016 - 11:44

 

 

l

ببينيد دوستان، مى خواهم با شما صميمانه بحث كنم. ما داريم تاريخنگارى معاصر آزربايجان را شكل مى دهيم. من به نقش جوانان در اين ميان بيشتر اعتقاد دارم. آنها با ابتكارهايى منحصر به فرد دارند سر و شكلى به مبارزه مى دهند. مثل اعتصاب غذاى مرتضى مرادپور و سخنرانى مادرش كه به مثابه مام وطن است. به تبعيت از فرناند برودل و كتاب مديترانه اش ( كه توصيه مى كنم بخوانيد و نظرات وى را در مورد امپراطورى تركان بدانيد ) من به موقعيت جغرافيايى در تعيين شيوه هاى مجادله ى خودمان با سلطه اهميت مى دهم. جغرافيا و زبان در تاريخ مبارزات آزربايجان محورى ترين موضوعات هستند. اگر اينهمه بر زنده ماندن درياچه ى اروميه تلاش مى كنيم به خاطر اهميت موقعيت جغرافيايى است. قبلاً براى شما سخن از راه حل ها گفته بودم. نخستين راه حل اين است كه ما بايد با در نظر گرفتن اصول محورى، شيوه هاى گريز از بن بست " موقعيت سازى ايرانيّت " را ياد بگيريم. من اعتقاد دارم " موقعيت سازى ايرانيت" از منظر تاريخ سياسى، پيوسته موقعيت هاى ما را در تاريخ اشغال و به نفع خويش مصادره كرده است. در مشروطه موقعيت تاريخى آزربايجان را به نفع خويش مصادره كردند و نگذاشتند تبريز موقعيت هاى خويش را بسازد. در دوره ى پيشه ورى علناً موقعيت سازى ما را قلع و قمع كردند. امروز هم حركت ما را درگير موقعيت سازى خويش ساخته اند. يعنى انرژى كنشگران فعال ما را مابين دو قطب اصولگرايى و اصلاح طلبى به نفع موقعيت سازى خويش هدر مى دهند. ما بايد موقعيت هاى خويش را بيافرينيم. به نظر من اين دسته از دوستان كه مابين دو قطب اصلاح طلبى و اصولگرايى درگيرند به رغم همه ى مجادله هايشان كنشگرانى منفعل به حساب مى آيند نه فعال. آنها شايد از منظر موقعيت سازى تهران فعال به حساب بيايند اما از منظر موقعيت سازى تبريز، منفعلند. طبيعى است كه وقتى كسى خارج از موقعيت سازى ايرانيت به مواقع خويش بينديشد براى اين بخش از فعالان قابل هضم نخواهد بود و با اتهام و انگ زنى و تخريب به طرد و دفع وى تلاش خواهند كرد. نقد علمى نظرات يكديگر بر تبيين موقعيت ما كمك خواهد كرد. ببينيد، موقعيت زبان، موقعيت فرهنگ و موقعيت جغرافياى ما لايه هاى حساس " موقعيت هاى آزربايجان " هستند. حالا سئوال اينجاست كه آيا ما مى توانيم با نفوذ به " موقعيت سازى ايرانيت " موقعيت هايى براى آزربايجان بيافرينيم؟ شما نمى توانيد پاسخ واضح حاكميت مسلط را تغيير دهيد چون پرسشتان آدرس را اشتباهى رفته است. سئوال شما در پيچ و خم سياسى كارى حاكم و مابين احزاب و قطب هاى موقعيت سازىِ ديگرى ها مثل توپ فوتبال اين ور و آن ور پاس داده خواهد شد. نبايد خود را گول بزنيم. هيچ فكر كرده ايد چرا ما دهها سال است مى گوييم " تورك ديلينده مدرسه، اولماليدير هر كسه" و آنها پاسخى براى آن ندارند؟ براى اينكه گشايش مدارس ترك زبان، خارج از موقعيت سازى آنهاست. من اعتقاد دارم اگر آزربايجان چندين نماينده مثل چهرگانى داشته باشد مى تواند موقعيت سازى خويش را تحكّم بخشد. چهرگانى در آن سالها از موقعيت آزربايجانچيليق بر مجلس ورود كرد و به همين سبب هم رانده شد.
من اميد به رهايى و رستگارى وطن و فرزندان وطن دارم اما اين اميد را در موقعيت سازى ايرانيت جستجو نمى كنم بلكه اميد را در موقعيت سازى براى آزربايجان جستجو مى كنم.
ما مى توانيم با موقعيت هاى ايرانيت امثال طباطبايى ها بازى كنيم و به قولى آنها را بپيچانيم اما بايد ثبات موقعيت هاى خويش را تضمين كنيم.
كوتاه سخن اينكه اگر ما مى خواهيم موقعيت سازى آنها را به چالش بكشيم لازم است كه در موقعيت سازى خويش فعال باشيم.
براى يك پرنده ى گرفتار ، تعويض قفس ها به منزله گور به گور شدن وى است. موقعيتى كه او گرفتارش است موقعيت جبر حاكم است. اگر واقعاً نگران افق هاى واقعى پرنده هستيد او را در موقعيت خويش و بر موقعيت خويش رها كنيد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.