رفتن به محتوای اصلی

جمهوری اسلامی ایران همسایه ناصالحی برای جمهوری آذربایجان است
16.12.2016 - 01:54

انتشار خبر سفر یک روزه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به جمهوری آذربایجان واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت. حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس اسلامی در امور بین المللی سفر نتانیاهو به باکو مرکز جمهوری آذربایجان را "سرآغاز فتنه جدید در منطقه" توصیف کرده و مطبوعات داخلی هول این خبر جنجال تبلیغاتی به راه انداخته اند.

 

با سابقه بسیار تاریک و مداخله جویانه جمهوری اسلامی ایران در مسائل داخلی آذربایجان، تقویت اسلام گرایی در این کشور،  فعالیت های تروریستی و از آن جمله طرح حمله به مرکز یهودیان در باکو که عاملان آن چند سال پیش دستگیر شدند، حمایت از ارمنستان در جنگ علیه آذربایجان و اشغال قاراباغ، اینبار سفر نتانیاهو به باکو را بهانه تبلیغات و فشار به دولت آذربایجان قرار داده است.

 

اینک جمهوری اسلامی در وسیع ترین بخشهای جهان، خاورمیانه، آسیا، آفریقا و حتی اروپا و آمریکا از گروهها و فعالیت های تروریستی اسلامگرایانه حمایت میکند. ایران همچنین یکی از مداخله گران اصلی در جنگ داخلی افغانستان است. جمهوری اسلامی در جنگ نیابتی و خانمانسوز سوریه، وسیع ترین حضور را داشته و از طریق حزب الله در لبنان و ارسال نیروهای نظام از داخل ایران و از آن جمله ارسال اجباری پناهجویان افغان به سوریه عملا بخش بزرگی از جبهه های جنگ داخل سوریه را مدیریت میکند. این کشور نزدیک ترین متحد روسیه در مقابله و برخورد با اروپا و آمریکاست. با این کارنامه سیاه دولت ایران، اینک سفر نتانیاهو به ذربایجان را به ابزاری  برای فشار تبلیغاتی علیه جمهوری آذربایجان تبدیل کرده است.

 

مقاصد جمهوری اسلامی در جنجالی کردن سفر یک روزه نتانیاهو به آذربایجان را میتوان در سه مورد زیر توضیح داد؛

یک- تشدید تضاد قطب های سیاسی در منطقه

مداخله قدرتهای سیاسی بزرگ در تنشهای منطقه ایی به تدریج تنش بیشتر میان این قدرتها را افزایش داده و به تشدید قطب بندی سیاسی نظامی مناطق مختلف منجر شده است. آرایش جدید در صحنه سیاسی جهان و تنش میان این کشورها گاه در هاله ایی از عدم توافق و گاه بصورتی عریان در سیمای یک جنگ همه جانبه خود را به نمایش میگذارد. سیاست ضدیت جمهوری اسلامی ایران با غرب و اسرائیل تازه گی ندارد. برخورد ایران بخصوص با اسرائیل بسیار غیرمتعارف و حتی ضد انسانی است، چه بارهای سران دولت ایران از محو و نابودی اسرائیل سخن به میان آورده اند.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران در این میان و به هر دلیلی در صف آرایی قدرتهای سیاسی جهان خود را در کنار روسیه و چین قرار داده و این اتحاد را سکوی پرش برای پیشبرد مقاصد ارتجاعی و ضد انسانی خود تبدیل کرده است. بنابراین برخورد ایران با جمهوری آذربایجان همچنانکه فوقا نیز عنوان کردم برخوردی تخریبی و در راستای تضعیف آن جمهوری از درون و بیرون است، تا از این طریق هم جمهوری آذربایجان را زیر فشار قرار دهد و هم متحدین سیاسی قطب غرب (آمریکا و اروپا و اسرائیل) در منطقه تضعیف کند.

 

دوم: تلاش برای همسو کردن طیف های ارتجاعی و  اسلام گرایان با سیاست های جمهوری اسلامی

سفر نتانیاهو به آذربایجان از سوی دیگر ابزار لازم را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم ساخته است تا افکار عمومی طیف های عقب مانده و اسلام گرا در  جمهوری آذربایجان را به تحریک و تحرک علیه دولت آن کشور بکشاند و این طیف های عقب مانده را با سیاستهای خویش همسو نماید.   

سوم: تخریب جمهوری آذربایجان در افواه عامه ایران بویژه در بخش جنوبی آذربایجان

 هدف تبلیغاتی دیگر جمهوری اسلامی تخریب افکار عمومی مردم ایران نسبت به همسایه شمالی خود یعنی جمهوری آذربایجان است.  دولت ایران با این جنجال تبلیغاتی افکار عمومی مردم ایران را برای انجام عملیات تخریبی جمهوری اسلامی در آذربایجان آماده میکند. لبه دیگر این جنجال تبلیغاتی تحقیر دولت آذربایجان در افکار عمومی مردم ترک ساکن در ایران و آذربایجان جنوبی است تا از این طریق تلاش خلق ترک برای طرح مطالب ملی شان را مایوس و ناامید ساخته و جنبش مطالباتی ملی دمکراتیک این خلق در آذربایجان را با شکست مواجه سازد.

 

با وجود اینکه جمهوری آذربایجان همواره روابط دیپلوماتیک بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است، اما  دولت ایران فرصت طلبانه و ناجوانمردانه از هر فرصت به دست آمده برای وارد کردن فشار و تخریب به آن جمهوری اجتناب نمیکند.

2016-12-23

 

منبع خبر:

http://www.mehrnews.com/news/3847935/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%87%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

برگرفته از سایت مرکز مطالعات تبریز
http://tebaren.org/fa/?p=380

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یونس شاملی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.