رفتن به محتوای اصلی

موضوع پیوستن ترکیە بە سازمان شانگهای و سخنی چند
24.11.2016 - 11:37

 

 

دولت ترکیە کە این روزها در باطلاق جنگ سوریە گیر کردە، برای رهایی از بحران در اقدامی فرار بجلو پلهای پشت سر خود را یکی پس از دیگری خراب میکند.  ارزش پول آن کشور بشدت کاهش یافتە، هواپیماهای آن کشور زمینگیر شدە، صنعت توریسم آن کشور ضربە دیدە و بلحاظ امنیتی نیز ترکیە کشور امن محسوب نمیشود. در این مدت شاهد بودەایم کە بسیاری از کشورها از شهروندان خود خواستە اند کە از سفر بە ترکیە خودداری کنند. از جهت دیگر درخواست پناهندگی سیاسی بسیاری از دیپلماتها و افسران نظامی ترکیە از اروپا اعتبار آن کشور را مخدوش کردە است. علاوە بر اینها قرار است امروز ٢٤ نوامبر پارلمان اروپا در مورد تعلیق درخواست عضویت ترکیە در اروپا تشکیل جلسە دهد و در صورت تصویب تعلیق ورود ترکیە بە اروپا شوک دیگری بە آن کشور وارد خواهد شد.

 در این میان دولتمردان تورک در داخل و خارج بە ناسیونالیسم تورکی متوسل شدەاند. اگرچە آنان در برافروختن احساس ناسیونالیستی داخل کشورشان موفق بودە اما با توجە بە موارد متعددی کە بدان اشارە خواهم کرد دمیدن در بوق ملی گرایی تورک در ممالک دیگر تنها ابزاری بودە و هیچگاە از همکیشان خود حمایت نکردە است.

درخواست عضویت در سازمان شانگهای کە چین از موسسین اصلی آن است و موضوع خرید موشک اس ٤٠٠ از روسیە مواردیست کە بظاهر در مقابل اروپا اتخاد میکند. اما در صورت پیوستن آن کشور بە سازمان شانگهای موضوع اویغورهای چین کە در جریان شورش آنان در سال ٢٠٠٩ ترکیە بیشترین هیاهو راە انداخت چە خواهد شد؟

واقعیت امر این است کە دولت تورکیە همیشە از تورکهای ممالک دیگر استفادە ابزاری نمودە است. در سالهای اخیر کشور چین با تولیدات خود بازارهای جهان را قبضە کرد، کشورهای پساشوروی کە از مشتریان اصلی ترکیە بودند بە چین سرازیر شدند. با سرکوب شورش اویغورها توسط چین،  ترکیە  اعتراض کرد، اما اعتراض آنان نە از روی همبستگی با اویغورها بلکە بیشتر خالی کردن خشمشان ناشی از از دست دادن بازارشان بود.  

 در عراق و کوردستان عراق سیاست ترکیە در مقابل تورکمها ابزاری بودە است. در مقاطعی دولت ترکیە بنام حفاظت از جان تورکمنهای شهر اربیل کە جمعیت  آنان را بیش از سە میلیون نفر!! اعلام میکرد مدام کوردها را تهدید میکرد، با سقوط رژیم بعث عراق تورکمنهای اربیل بە فراموشی سپردە شدند و دفاع از تورکمنهای کرکوک در الویت کار آنان قرار گرفت. با گذشت زمان و صدور نفت کوردستان عراق بە ترکیە  دیگر نامی از دفاع از تورکمنهای اربیل و کرکوک نماند. تورکمنهای کوردستان کە ترکیە جمعیت آنان را بیش از سە میلیون یعنی ٧٠٪ درصد کل جمعیت کوردستان عراق اعلام میکرد سرگردان دستیابی بە یک وزارت خانە  از حکومت اقلیم کوردستان هستند و بوی نفت کە بە مشام دولتمدان تورک رسید همبستگی ملیشان فروکش نمود.

همین موضوع همینک در جریان جنگ موصل بچشم میخورد. دولت ترکیە ابتدا در اقدامی دورغین و بە بهانە دفاع از تورکمنهای تلعفر اعلام داشت کە برای حفاظت از جان آنان نیروی نظامی بە موصل خواهد فرستاد. ایستادگی دولت عراق در مقابل ترکیە بهانە آنان را نقش بر آب نمود و بعدش اعلام کرد کە بە پیمان لوزان وفادار نخواهد ماند و ادعای خود بر موصل را بمیان آوردند. در بحران سوریە نیز برجستە نمودن تورکمنهای آن کشور وسیلە است و بس.

بعداز چهل سال از اشغال بخش شمالی قبرس کە بظاهر مستقل شد اما بغیراز ترکیە هیچ کشور و نهاد بین المللی بدان اعتراف ننمود در صدد اتحاد مجدد با قبرس جنوبی است. طبق توافقات انجام گرفتە آن کشور بطور فدرال ادارە خواهد شد و بعداز چهار دهە بە جامعە جهانی بازخواهند گشت.

در ارتباط با تورکهای آذربایجان ایران بدلیل اینکە منافع دولت ترکیە با ایران همخوانی داد هیچگاە دولت ترکیە نامی از حقوق تضییع شدە تورکها نبردە است. با ایجاد شکاف میان ایران و ترکیە بر سر سوریە،  دو سال پیش آقای اردوغان در شهر دیاربکر علیە ایران موضعگیری نمود و در صدد استفادە ابزاری از کوردهای ایران برآمد و گفت ایران قاضی محمد رهبر کوردهای ایران را اعدام کرد اما نامی از آذربایجان نبرد کە در جریان جمهوری آذربایجان هزاران نفر از مردم آذربایجان توسط رژیم پادشاهی قتل عام شدند.

کشور جمهوری آذربایجان نیز  با  ایجاد و توسعە روابط با ایران و روسیە و استفادە از آذربایجان همچون کریدوری میان ایران و روسیە مسیری جدا از آنچە قبلا می پیمود برگزیدەاست. آنان بخوابی بە تضعیف سیاست ترکیە در منطقە آگاهند و در آخرین موضعگیری وزیر دفاع دولت آذربایجان در ملاقات با سفیر جدید ایران در آن کشور خواهان روابط گستردە نظامی با ایران شدە است.

کوتاە سخن، دولت ترکیە کە در مقاطعی الگوی جهان اسلام و بهار عربی بود و تا اندازەای نظر کوردهای منطقە را بخود معطوف کردە بود جهان را شوکە کردە است. مناسبات و عرف دیپلماتیک را ندیدە میگیرند نمونە آن چندی پیش مشاور ارشد اردوغان در پاسخ بە روزنامە نگار المانی کە اردوغان را بە دیکتاتور تشبیە کردە بود در پاسخ بە او نوشتە بود " دیکتاتور مادرتە ". تقریبا سە ماە پیش آقای اوباما در جریان  یک سخنرانی گفت کە سیاست یکسالە دولت ترکیە غیر قابل پیش بینی بود.

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.