رفتن به محتوای اصلی

وزیر دفاع آمریکا: ائتلاف بین‌المللی آماده بازپس‌گیری شهر رقه در سوریه می‌شود
26.10.2016 - 14:54

اشتون کار‌تر این اظهارات را روز سه‌شنبه چهارم آبان در جلسه مشترک خبری با ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه، در پاریس و پس از نشستی با حضور وزیران دفاع ۱۱ کشور درباره پیشرفت کارزار مبارزه با گروه داعش بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران اروپایی از جمله فرانسه ابراز نگرانی کرده‌اند که نبرد برای بازپس‌گیری شهر رقه- پایتخت گروه خودخوانده خلافت اسلامی در سوریه- هنوز آغاز نشده است. آنها همچنین نگرانند که رهبران گروه داعش به توطئه‌ها و حملات خود در پایتخت‌های اروپایی شبیه حملات پاریس و بروکسل در سال گذشته ادامه دهند.

شهر موصل که عملیات بازپس‌گیری آن از سوی نیروهای عراقی، پیشمرگه‌های کرد و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا وارد نهمین روز خود شده است، دیگر پایتخت داعش محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز از قول اشتون کار‌تر خبر داده که احتمالا عملیات رقه و موصل با هم همزمان شوند که نشانه‌ای دال بر اینکه چنین برنامه‌ای به زودی رخ خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا گفته است: «ما هم اکنون در حال فراهم کردن زمینه برای منزوی کردن شهر رقه از سوی اعضای ائتلاف هستیم».

وی افزود: «امروز این مسئله را حل‌وفصل کردیم که مسئله محاصره و از بین بردن کنترل گروه داعش بر شهر رقه با‌‌ همان فوریت و تمرکز پیش برود».

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، هشدار داده است که جنگجویان گروه خلافت اسلامی در حال فرار از موصل به رقه هستند. وی خواستار هوشیاری نسبت به بازگشت جهادی‌های اسلامگرا از صحنه جنگ به کشورهای خود شده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده که پیشروی یک واحد از نیروهای ویژه ارتش عراق به سمت شهر موصل متوقف شده است. این نیرو‌ها منتظر رسیدن نیروهای دیگر مورد پشتیبانی آمریکا هستند.

نخستین نیرویی که تا دو کیلومتری شهر موصل پیشروی کرده است، «سرویس مبارزه با تروریسم» عراق است که از سوی آمریکا آموزش دیده‌اند. این نیرو‌ها از سمت شرق به شهر موصل نزدیک شده‌اند و جنگجویان گروه داعش را از مناطقی که عمدتا مسیحی نشین بوده و اکنون خالی از سکنه هستند بیرون رانده‌اند.

انتظار می‌رود نبرد پیش رو به دلیل حضور یک و نیم میلیون سکنه در شهر موصل بسیار دشوار‌تر و خشن‌تر باشد و سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که تا میلیون نفر از مردم این شهر آواره شوند.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.