رفتن به محتوای اصلی

عبادی: برای آزادسازی موصل به کمک ترکیه نیاز نداریم
23.10.2016 - 14:31

عملیات آزادسازی موصل سخت‌تر از پیش ادامه دارد و نیروهای عراقی در حال نبردی تنگاتنگ با گروه تروریستی دولت اسلامی در این شهر هستند. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، پیشنهاد کمک ترکیه برای همکاری در این عملیات را رد کرد.

او تاکید کرد، بغداد نمی‌خواهد که آنکارا در سیاست آینده عراق نقش و تاثیری داشته باشد. عبادی گفت: «ما می‌دانیم که ترکیه می‌خواهد در نبرد علیه دولت اسلامی همکاری کند و از آن سپاسگزاریم، اما این کاری است که عراق به تنهایی از پس آن برخواهد آمد. اگر ما نیازی به کمک داشته باشیم به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه خواهیم گفت.»

در عین حال عراق از ترکیه خواسته تا حدود ۲۰۰۰ سربازی را که در پایگاه نظامی بعشیقه در نزدیکی موصل دارد از آنجا خارج کند.

عملیات آزادسازی موصل از دست نیروهای دولت اسلامی از سوی ارتش عراق و با همکاری شبه‌نظامیان محلی و پیشمرگه‌های کرد از هفته گذشته آغاز شده است. موصل آخرین پایگاه داعش در عراق است و آزادسازی آن در نبرد علیه این گروه تروریستی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تصمیم دولت عراق برای همکاری نکردن با ترکیه در عملیات موصل خلاف خواسته آمریکاست. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز جمعه (۲۱ اکتبر) در آنکارا تاکید کرد که ترکیه نه تنها در حمله به موصل شرکت خواهد کرد، بلکه در آزادسازی شهر رقه در سوریه نیز نقش خواهد داشت.

کارتر تصریح کرد که برای همکاری ترکیه در عملیات موصل یک “توافق اصولی” صورت گرفته، اما حالا باید درباره “توافقی عملی” مذاکره شود.

رجب طیب اردوغان نیز صریحا از مشارکت نیروهای ترکیه در عملیات آزادسازی موصل سخن گفته بود. نگرانی ترکیه از این است که پس از آزادی موصل از دست نیروهای داعش، این شهر سنی‌نشین عراق در اختیار کردها و شیعیان قرار بگیرد.

دود ناشی از آتش‌سوزی بر فراز موصل         

نبرد میان نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان کرد از یک سو و نیروهای دولت اسلامی از سوی دیگر در موصل همچنان ادامه دارد. انفجار یک کارخانه در نزدیکی این شهر آسمان منطقه را در ابری از دود و گاز گوگرد فرو برده و نزدیک به هزار نفر از ساکنان این شهر را دچار مشکلات تنفسی کرده است.

سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی کجیرا در موصل نیز ناچار به استفاده از ماسک شده‌اند.

بیشتر بخوانید: نخستین پیروزی‌ها در عملیات آزادسازی موصل

این احتمال می‌رود که نیروهای داعش هنگام عقب‌نشینی از مناطقی در شهر، این کارخانه را آتش زده باشند. متخصصان آمریکایی در حال آزمایش سمی بودن گاز خارج‌شده از این کارخانه هستند.

در حال حاضر دود سفید ناشی از آتش گرفتن این کارخانه با دود سیاه چاه‌های نفتی که داعش آتش زده مخلوط شده و هوای منطقه را به شدت آلوده کرده است. خبرنگار هفته‌نامه اشپیگل از منطقه گزارش داده که هرچه به طرف جنوب موصل پیش می‌رویم، دود بیشتر شده و آسمان تیره‌تر می‌شود.

به گفته این خبرنگار، نیروهای دولت اسلامی همه توانشان را برای نگاه داشتن این شهر به کار گرفته‌اند و حتی احتمال می‌رود که از سلاح‌های شیمیایی مجهز به گاز کلر یا خردل هم استفاده کنند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.