رفتن به محتوای اصلی

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار محاكمه عاملان اعدام‌ دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران شدند
12.10.2016 - 00:05

در پی اعتراضات گسترده سازمان های حقوق بشری بین اللملی و کمتر ایرانی، محکوم کردن اعدام های فله ایی در ایران از اقوام مختلف به بارلمان اروپا کشیده شد.

در اخرین اقدام از این نوع، بارلمان به اعدام سنی ها در ایران شدیدا اعتراض و خواهان مجارات عاملین ان!!؟؟ شد.

60 نماینده پارلمان اتحادیه اروپا با صدور بيانيه‌اى مشترک خواستار محاكمه مسئولين ارشد جمهورى اسلامى به عنوان عاملان اعدام‌ هزاران زندانیان سیاسی در سال 1988 در ایران شدند.

در اين بيانيه كه نسخه از آن در اختیار "العربيه.نت" نهاده شده، آمده است كه "مدرک جدید درباره قتل عام نزديک به 30 هزار زندانی سیاسی در ایران در 1988 جامعه ایران را شوکه کرده است. افشای یک نوار صوتی مکالمه بین عاملان این کشتار مستبدانه، باعث کنار رفتن جزییات اسفناکی از یکی از بدترین جنایات در تاریخ اخیر شده است".

این بیانیه افزوده "چهار مقامی که در فایل صوتی منتظری صدایشان شنیده می‌شود، اعضای کمیسیون مرگ بودند که دستورات اعدام هزاران نفر را تنها در تهران پایتخت صادر کردند. یکی از آنها مصطفی پورمحمدی وزیر کنونی دادگستری تحت ریاست رئیس جمهور به اصطلاح " معتدل" حسن روحانی می‌باشد، که یکی از تصمیم‌گیرندگان بالای کشور در آن زمان بود. کمیسیون‌های مرگ در بیش از 70 شهرستان تشکیل شدند. بسیاری از آن نفراتی که احکام اعدام را صادر می‌کردند، اکنون دارای موقعیت کلیدی در ایران هستند".

در بيانيه نمايندگان پارلمان اروپا آمده است كه "به گفته یک مقام سابق ارشد امنیتی، 33700 زندانی سیاسی، که اکثرا وابسته به اپوزیسسیون، سازمان مجاهدین خلق ایران، بودند شامل چندین هزار زن، به دست ولی فقیه آیت الله خمینی در تابستان 1988 به دار آویخته شدند. وی در فتوای خویش اعلام کرده بود:” کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند محارب و محکوم به اعدام می باشند” وی اضافه کرد: ”دشمنان اسلام را سریعا نابود کنید” ".

عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون بین‌المللی لیگ‌های حقوق بشر، این کشتار را یک جنایت علیه بشریت اعلام کرده‌اند.

طبق بيانيه ۶۰ نماینده پارلمان اروپا، تعدادی از مقامات بالای رژیم ایران اخیرا از این کشتار دفاع کرده‌اند. وزیر دادگستری روحانی اعلام کرده که باعث افتخار وی بوده که در اعدام‌ها شرکت داشته و اینکه هرگز در این سال‌ها بیخوابی نداشته است.

در اين بيانيه نيز به "ادامه موج اعدام‌ها در ايران" اشاره شده و آمده كه "امروز ایران بالاترین تعداد اعدام ها در دنیا نسبت به جمعیت را دارد. در سه سال ریاست جمهوری روحانی چندین هزار نفر اعدام شده‌اند که بسیاری از آنها به طرز غیرعادلانه محاکمه شدند".

نمايندگان پارلمان اروپا امضا كننده بيانيه، از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواستار اجراى دو بند شدند:

1. قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1988 را به شدت محکوم کرده و رابطه با ایران را مشروط به توقف اعدام‌های کنونی بکنند.

2. فراخوان به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، شورای حقوق بشر، مجمع عمومی ملل متحد و شورای امنیت بدهند تا یک کمیسیون تحقیقاتی تشکیل داده تا عاملان و مبتکران قتل عام 1988 زندانیان سیاسی در ایران را به عدالت بسپرند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیتهای ایران فدرال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.