رفتن به محتوای اصلی

اطلاعات اهواز به فعالان عرب: همکاری با ما، یا فعالیت مسلحانه
07.10.2016 - 13:37

مطلع شدیم که طی دو روز گذشته دو تن از فعالان عرب را دستگیر کرده اند. عامر سیلاوی در اهواز و عارف نواصری در فلاحیه (شادگان). طبق گزارش کریم دحیمی، فعال حقوقی مقیم لندن، عامر سیلاوی 34 ساله، متاهل است و چند فرزند دارد و پیشتر به سبب فعالیت های مدنی و فرهنگی دستگیر وبا وثیقه آزاد شده است. فعالیت هایی همچون شرکت در تجمع اعتراضی به خشک شدن شط کارون یا تدارک بازی های محلی خاص عرب ها در ماه رمضان یا تشویق جوانان به استفاده از پوشش بومی عربی. او یک مغازه پارچه فروشی در کوت عبدالله دارد و گاهی به مردم نادار، کمک می کرده است. عامر سیلاوی یک فعال مدنی مستقل است و به هیچ حزب و دسته ای وابسته نیست. ماموران او را به جای نامعلومی برده اند.

عارف نواصری شاعر را صبح روز سه شنبه 4 سپتامبر دستگیر کرده اند. جرم اش این است که چند روز پیش در مراسم شعر خوانی و یزله و پایکوبی که برای سوگواری دو تن از جوانان عرب قلعه کنعان اهواز برگزار شده بود، شعرهای هویت طلبانه خوانده است. او را در شهر فلاحیه (شادگان) دستگیر کرده اند.
هم اکنون افزون بر زندانیان قدیمی همچون مهندس غازی حیدری و مهندس محمد رضا عموری، ده ها تن از فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی عرب معتقد به فعالیت مسالمت آمیز در زندان های اهواز و دیگر شهرهای استان زندانی اند. قبلا نیز برخی از وابستگان به نیروهای امنیتی به فعالان مدنی و فرهنگی حمله کرده و به جرح و ضرب آنان پرداخته اند یا این که بازجویان اطلاعات، سراغ برخی از آنان را از برخی دستگیر شدگان گرفته اند تا خبر به گوش آنان برسد و دچار رعب ووحشت شوند. این شیوه ها البته برای همگان، شناخته و آشکار است. نیز بارها از فعالانی که وابسته به باندهای محسن حیدری، عباس کعبی و علی شمخانی نیستند خواسته اند به این گروه ها بپیوندند یا به شکلی دیگر با نیروهای اطلاعاتی همکاری کنند و از مزایای استخدام در ادارات و سازمان های دولتی برخوردار شوند، یا حتی گروه های فرهنگی و هنری وابسته به ارشاد یا اطلاعات تشکیل دهند، اما اغلب آنان زیر بار این پیشنهادها نرفته اند و بر خط مشی مستقل و مسالمت آمیز خود اصرار ورزیده اند. این برنامه را در میان شیوخ عشایر و قبایل عرب نیز اجرا کرده اند. رژیم، ستادی به نام ستاد عشایر عرب در اهواز تشکیل داده و اغلب شیوخ را به همکاری های اطلاعاتی وادار کرده است. عرصه فعالیت امنیتی بزرگان عشایر، همانا افراد وابسته به عشیره است. محسن حیدری و عباس کعبی، دو نماینده عرب مجلس خبرگان رهبری هستند و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی است که به اشاره حاکمیت برای خود در اهواز، حسینیه و دفتر ودستک تشکیل داده اند و شماری از فعالان عرب را گرد خود جمع کرده اند. آنان، گاهی برای جمع آوری رای در انتخابات خودی نشان می دهند و برخی مسایل تاریخی مردم عرب را مطرح می کنند یا در مجالس خصوصی از نژاد پرستی رایج در ایران انتقاد می کنند، اما، اساسا هم با حقوق تاریخی و ملی مردم عرب مخالف اند و هم در چارچوب برنامه های امنیتی و تغییر جمعیتی مردم بومی عرب حرکت می کنند که در تاریکخانه های استراتژیک نظام تهران تدوین و برای اجرا به اهواز فرستاده می شود. حاکمان ایران و گماشتگان محلی شان در اهواز، تمام هم و غم خودرا بر این نهاده اند تا همه فعالان عرب را جزو پیاده نظام خود در آورند و آنان را به جاسوسی و خبرچینی علیه دیگر شهروندان عرب وادار سازند. فحوای کلام مسوولان اطلاعات اهواز به فعالان مدنی و فرهنگی و سیاسی مستقل و مسالمتجو این است: یا با ما همکاری کنید یا به فعالیت مسلحانه روی آورید تا شما را بگیریم و اعدام کنیم و گرنه هر گونه فعالیت مستقل سیاسی، فرهنگی، هنری و مدنی و حتی اقتصادی ممنوع است و اگر دست برندارید، زندان و شکنجه و احتمالا اعدام در انتظار شماست. در واقع اداره کل اطلاعات راه سومی پیش پای این فعالان نمی گذارد. اینان هرچه بیشتر دستگیر کنند، هم نزد مرکزنشینان بیگانه با فضای مناطق عرب نشین، خودشیرینی می کنند و هم موقعیت شغلی و مادی خودرا تثبیت می کنند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.