رفتن به محتوای اصلی

«انتقاد» جان کری از عدم به‌کارگیری تهدید نظامی برای توقف جنگ در سوریه
01.10.2016 - 11:47

به گزارش رویترز، جان کری که در جمع شماری از شهروندان سوری در نیویورک در هفته گذشته صحبت می کرده، خطاب به آنها گفته است: به نطرم شما دارید به اظهارات سه یا چهار نفر در دولت امریکا می نگرید که همگی استدلال می کردند که باید ازگزینه نظامی استفاده کرد، من نتوانستم استدلال خودم را جا بیاندازم.

وزیر امور خارجه آمریکا در این فایل صوتی اضافه کرده است: استدلال کردم باید از زور استفاده شود. من همان فردی هستم که بلند شدم و گفتم، ما به (بشار ) اسد حمله نظامی می کنیم به دلیل داشتن سلاح ها،اما همانطور می دانید همه چیز به سمت یک فرآیند دیگر تغییر کرد.

جان کری تاکید کرده است: نتیجه این که حتی کنگره از رای دادن (به چنین طرحی) خودداری کرد.

نیویورک تایمز گفته است، وزیر امور خارجه آمریکا در این فایل صوتی چندبار از این که تلاش های دیپلماتیک او با تهدید به اقدام نظامی در سوریه مورد حمایت قرار نگرفته، انتقاد کرده است.

نقض آتش بس اخیر و تشدید حملات روسیه و دولت سوریه به حلب چشم انداز پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از طریق راه حل دیپلماتیک تیره کرده است.

در همین زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تصریح کرده است، با توجه به آنچه که در حلب در جریان است، تصور اینکه جنگ پنج و نیم ساله سوریه از طریق فرایند دیپلماتیک حل شود، مشکل است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه در گفت وگو با «سی ان ان» تصریح کرده است: با توجه به آنچه که هم اکنون در عرصه میدانی در حال روی دادن است، حفظ اعتقاد به راه حل دیپلماتیک دشوار است.

به دنبال نقض آتش بس مورد توافق آمریکا و روسیه در هفته گذشته، نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسی عملیات تازه‌ای علیه مواضع مخالفان در حلب آغاز کرده اند.

جنگنده‌های سوری و روسی بشدت بخش‌های تحت کنترل شورشیان در حلب را بمباران کرده اند و ساکنان این مناطق گفته اند، این حملات شدید‌ترین بمباران‌ها طی پنج سال و نیم جنگ داخلی در سوریه است.

گزارش‌ها حاکی است که جان کری روز جمعه برای سومین روز متوالی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در خصوص وضعیت سوریه و موضوع حملات به حلب به صورت تلفنی گفت وگو کرده است.

جان کری روز چهارشنبه به روسیه هشدار داده بود، در صورتی که حملات به حلب فورا متوقف نشود، واشینگتن مذاکرات خود با مسکو بر سر سوریه را تعلیق خواهد کرد.

این در حالی است که مارک تونر روز جمعه گفته است که واشینگتن هنوز به مرحله نهایی برای قطع مذاکرات نرسیده است.

در همین زمینه، «ان بی‌سی نیوز» گزارش داده است دست کم ۲۰ نیروی آمریکایی که برای تاسیس مرکز مشترک با روسیه به ژنو فرستاده شده بودند،در حال بازگشت به آمریکا هستند.

«استقرار هزاران» نیرو دراطراف حلب

از سوی دیگر، دو مقام آمریکایی به شبکه «ان بی‌سی نیوز» گفته اند،هزاران نیروی زمینی در اطراف حلب مستقر شده اند و احتمالا منتظر شروع عملیات زمینی در این شهر هستند.

این مقام‌ها گفته اند، با توجه به این که نیروهای مختلفی از جمله نیروهای ارتش سوریه، نیروی قدس سپاه، حزب الله، شبه نظامیان عراقی و افغان در این منطقه مستقر شده اند، احتمالا منتظر حمله زمینی نهایی به شرق حلب هستند.

در همین زمینه، مارک تونر روز جمعه در کنفرانس وزارت امورخارجه آمریکا گفته است،سخت است که پیش بینی کرد که چه موقع یک شهر و یا مرکز جمعیتی آن سقوط خواهد کرد. اما با توجه به تشدید درگیری‌ها این می تواند در آینده نزدیک رخ دهد.

روز جمعه ۳۰ سپتامبر سالروز آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،از سال گذشته تا کنون که روسیه حملات هوایی خود رد روسیه را آغاز کرده دستکم سه هزار و ۸۰۰ غیر نظامی در این بمباران‌ها کشته شده اند.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.