رفتن به محتوای اصلی

"عربستان سعودی در تنگه هرمز مانور نظامی برگزار می‌کند"
29.09.2016 - 22:06
تفسیر از:
اقبال اقبالی
شیوخ عرب حاکم بر عربستان و آخوندهای حاکم بر ایران در هیچ زمینه ای منافع ملی دو کشور را نمایندگی نمی کنند. جنگ فرقه ای شیعه و سنی مسئله اسلامگرایان بوده و ربطی به مردمان دو کشور ندارد.
 
 
***********************
دویچه وله از مانور نظامی عربستان سعودی در تنگه هرمز خبر داد:

به گفته عبدالله سلطان، این رزمایش که "سپر خلیج ۱" نام دارد در دریای عمان و با حضور کشتی‌ها و هواپیماهای نیروی دریایی و نیز ناوگان پادشاهی سعودی انجام خواهد شد.

عبدالله سلطان، فرمانده نیروی دریایی عربستان، به خبرگزاری این کشور گفته است که مانور "سپر خلیج ۱" بخشی از مانورهای ناوگان دریایی عربستان در منطقه است. هدف از این رزمایش‌های نظامی "افزایش آمادگی رزمی و بالا بردن توان و مهارت نیروهای نظامی برای دفاع از مرزهای خاکی و آبی عربستان و جلوگیری از هر گونه پرخاشگری یا عملیات بالقوه تروریستی" عنوان شده است.

جزئیات بیشتری درباره رزمایش نظامی هفته آینده عربستان منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: ایران ادعای عربستان در مورد ارسال سلاح به یمن را رد کرد

ایران و عربستان سعودی حدود یک سال است که روابط دیپلماتیک‌شان را قطع کرده‌اند و تنش‌های لفظی میان مقامات دو کشور اخیرا شدت گرفته است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۱۳ سپتامبر در نشریه "نیویورک تایمز" مقاله‌ای منتشر و در آن تصریح کرد که "مرکز اصلی خشونت در منطقه، ایدئولوژی تندروی وهابیت است که از سوی عربستان تقویت و حمایت می‌شود".

چند روز بعد در ۱۸ سپتامبر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، مقاله‌ای در نشریه آمریکایی "وال استریت ژورنال"  نوشت و در آن گفت که "ایران باید فعالیت‌های خرابکارانه و خصمانه‌اش را متوقف کند و به حمایت از تروریسم پایان دهد".

اختلاف کنونی میان دو کشور بیش از هر چیز به جنگ یمن و سوریه مربوط است. عربستان اخیرا از ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و گفته است که این کشور به یمن سلاح ارسال می‌کند. ایران اما با آنکه از شورشیان حوثی یمن حمایت می‌کند، ارسال سلاح به یمن را همواره تکذیب کرده است.

از ماه مارس ۲۰۱۵ ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی شروع به بمباران مواضع حوثی‌ها در یمن کرده‌اند. در اثر این بمباران‌ها تا کنون هزاران غیرنظامی جانشان را از دست داده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.