رفتن به محتوای اصلی

باز هم قتل بخاطر یک کاریکاتور
27.09.2016 - 12:48
 

بامداد روز یکشنبه 25 سپتامبر سال 2016 ناهض حتر روشنفکر و فعال سیاسی چپ گرای اردنی در جلوی کاخ دادگستری امان به ضرب شلیک سه گلوله یک مسلمان افراطی به قتل رسید. آدمکش راید اسماعیل عبدالله نام دارد که در اردن به داشتن عقاید افراطی تروریستی شناخته شده است. قتل در منظر عام صورت گرفت و عابرین شاهد ترور بودند. پلیس بی درنگ قاتل را دستگیر و هویت وی را شناسایی و اعلام کرده است.

ترور ناهض در ردیف ترورهایی چون قتل های شارلی ابدو در فرانسه، و ترورهای بی شمار دیگری است که در این سال ها بوسیله متعصبان مذهبی در نقاط مختلف جهان انجام شده است.

در کشورهای اسلامی مردم از دو سو هدف ترور قرار می گیرند. یکی ترور دولتی است. در اکثر این کشورها دینِ دولتی بوسیله قانون حفاظت می گردد. سیاست های دولت جامه دین می پوشند تا خود را از انتقاد مصون نگهدارند و منتقدان به دولت را با عنوان مجرمانه قانونی به کفر گویی و توهین به مقدسات متهم می کنند تا توسط نهادهای قانونی محکوم گردیده وب ه قتل برسند، و یا  زندانی گردند. روش دیگر،  آزاد گذاشتن دست گروه های متعصب مذهبی در ترور و اعمال خشونت علیه آزاد اندیشان است. این گروه ها به دلیل خط مشی خشونت آمیز و دفاع از ترور،  مطابق قاعده باید ممنوع از فعالیت اجتماعی و سیاسی باشند. اما بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی نه تنها مانع از فعالیت آنها نمی گردند، بلکه برعکس از آنها حمایت های مالی و سیاسی نیز می کنند.

این دولت ها به همان اندازه که در دفاع از آزادی بیان، آزدی اندیشه، آزادی انتشار، آزادی شیوه زیست کوتاه می آیند و مقصرند، در ایجاد فضای فعالیت های بی در-و- پیکر برای تروریست ها و متعصبان از هیچ چیز فروگذار نمی کنند.

قتل ناهض حتر بی اختیار انسان را به یاد ترور زنده یاد احمد کسروی در درون کاخ دادگستری توسط تروریست های فداییان اسلام می اندازد. اگر ماهیت ایدئولوژیک آن ترور وحشیانه در 70 سال پیش مورد نقد جامعه روشنفکری قرار می گرفت، شاید از مصیبت های بعدی جلوگیری می شد.

ناهض حتر 56 سال داشت و در امان بدنیا آمده بود. روشنفکر ی شجاع و روزنامه نگاری متعهد به آزادی بیان  و عقیده بود. در درون جامعه آلوده به تعصب اسلامی به سیاست های داعش و داعش_ساز انتقاد می کرد. چند بار اخطار و احضار دادگاه ها او را نترسانده بود. تهدیدات جدی خشک مغزان را با منطق انسانی پاسخ می گفت.  آخرین بهانه ای که تروریست ها آنرا دست آویز  قتل ناهض قرار دادند، کاریکاتوری طنز آمیز در نقد اندیشه های سطحی داعشیان بود.

ترور و کشتن انسان ها صرفا یک کنش مجرمانه نیست. در پشت کنش تروریستی فکری نهفته است که محرک اصلی کنش تروریستی است. این فکر و این محرک باید کالبد شکافی و حلاجی گردد.

نام ناهض حتر بخاطر اندیشه های انسان دوستانه  و تلاش های شجاعانه در کالبد شکافی افکار موهوم و نقد خرافه ماندگار خواهد ماند.

27.سپتامبر.2016

http://www.tribuneiran.org/%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.