رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل: دو میلیون نفر در حلب آب ندارند
25.09.2016 - 13:51

حلب، تنها متروپل اقتصادی سوریه هم اینک صحنه اصلی خونریزی در این کشور شده است. امدادگران و کنشگران مدنی نزدیک به اپوزیسیون سوریه می‌گویند تعداد کشته‌شدگان بمباران شرق حلب بسیار بالاست. دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) می‌گوید تنها در صبح شنبه (۲۴ سپتامبر/سوم مهر) ۲۵ نفر در بمباران کشته شده‌اند. رامی عبدالرحمن، مدیر این سازمان به رویترز گفته که حملات بسیار فشرده و مستمر هستند.

ارتش سوریه می‌گوید عملیات هوایی مقدمه یک تهاجم زمینی هستند که به زودی شروع می‌شود تا مناطق تصرف‌شده حلب از کنترل شورشیان خارج شود. در بخش شرقی این شهر میلیونی که در اختیار اپوزیسیون قرار دارد، ۲۵۰هزار نفر زندگی می‌کنند. ساکنان این بخش گفته‌اند سلاح‌های ویرانگری در درگیری‌های اخیر به کار می‌روند که پیشتر سابقه نداشت.

بیشتر بخوانید: شهر حلب با بمباران‌های وسیع رو به ویرانی کامل است

تصاویر منتشره نشان می‌دهند که بسیاری ساختمان‌ها با خاک یکسان شده‌اند و بمب‌ها گودال‌های عمیقی به عمق چهار تا پنج متر در زمین ایجاد کرده‌اند. یکی از سخنگویان شورشیان می‌گوید بیشتر قربانیان هنوز زیر آوار قرار دارد زیرا امدادگران تجهیزات لازم را ندارند. رئیس گروه نجات موسوم به “کلاه سفیدها” به رویترز گفته است: «تیم ما در تلاش امدادرسانی است اما تعدادمان برای واکنش به فاجعه‌ای با این دامنه کافی نیست.»

در پی بمباران‌های روز جمعه، سه تا چهار مرکز این گروه امدادرسانی تخریب شده است. مدیر گروه “کلاه سفید‌ها” می‌گوید تنها دو خودروی آتش‌نشانی در اختیار آنهاست که آنها هم بنزین ندارند.

سخنگوی شورشیان گفته که بیش از یکصد نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته در حلب کشته شده‌اند. تعداد قربانیان حملات در روز شنبه ۲۵ نفر اعلام شده است. هفت نفر از کشته شدگان در زمان خرید در بازاری در منطقه بوستان القصر مورد اصابت بمب قرار گرفتند. بوستان القصر در میانه دو قسمت غربی و شرقی حلب قرار دارد که هر یک در کنترل شورشیان یا نیروهای دولتی است.

بیشتر بخوانید: عملیات تازه ارتش سوریه در حلب و ناکامی مذاکرات آتش‌بس

ارتش سوریه پیوسته تکرار می‌کند که تنها مواضع شورشیان را هدف می‌گیرد، نه محل زندگی غیرنظامیان را. محافل نظامی سوریه می‌گویند عملیات کنونی طبق برنامه و با سلاح‌هایی نوینی پیش می‌رود تا اهدافی چون تونل‌‌ها، زاغه‌ها و مراکز فرماندهی شورشیان منهدم شوند. شورشیان سوری پیشتر گفته‌اند که رژیم اسد از بمب‌های فسفری استفاده می‌کند.

محرومیت دو میلیون نفر از آب

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، می‌گوید دو میلیون نفر در حلب از دسترسی به آب اشامیدنی محروم شده‌اند. ایستگاه‌های باب النیرب که نیاز ۲۵۰هزار نفر از سکنه شرق حلب را تامین می‌کرد در بمباران آسیب دیده است. شورشیان نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، ایستگاه آب سلیمان الحلبی را از کار انداخته‌اند. این ایستگاه، پاسخگوی آب مورد نیاز یک و نیم میلیون نفر از سکنه غرب حلب بود.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه می‌گوید بخش شرقی حلب به سختی ویران شده و در اکثر خیابان‌ها تنها بناهایی دیده می‌شوند که تقریبا با خاک یکسان شده‌اند. ساکنان شهر می‌گویند موشک‌ها به قدری قوی بوده‌اند که مانند زلزله احساس می‌شدند. در بیشتر خیابان‌های حلب موشک‌های عمل نکرده به چشم می‌خورند.

بیشتر بخوانید: ارتش سوریه به آتش‌بس یک‌هفته‌ای پایان داد

بیمارستان‌های حلب پر از مجروح هستند و امکان پذیرش زخمی‌های تازه را ندارند.  بخش بزرگی از شرق حلب برق ندارد و به خاطر آن که ژنراتورها سوخت ندارند، خیابان‌ها در شب کاملا تاریک‌اند. کوچه‌های حلب به طور کلی به خاطر ویرانی گسترده، قابل عبور و مرور نیستند.

۲۵۰ هزار نفر سکنه شرق حلب، از میانه ماه ژوئیه در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند و سازمان‌های امدادرسانی امکان کمک به آنها را ندارند. حتی در خلال آتش‌بس یک هفته‌ای در اواسط سپتامبر نیز کاروان‌های امدادرسانی سازمان ملل نتوانستند خود را از ترکیه به حلب برسانند.

از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در بهار ۲۰۱۱، بیش از ۳۰۰هزار نفر در اثر کشمکش‌ها کشته و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شده‌اند.رادی وآلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.