رفتن به محتوای اصلی

احتمال حذف حماس و ببرهای تامیل از فهرست سازمان‌های تروریستی
23.09.2016 - 15:40

خانم الئانور شارپستون، دادرس عمومی دادگاه تجدیدنظر اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه (۱ مهر / ۲۲ سپتامبر) خواستار آن شد که به دلیل اشکال در فرایند شناسایی این دو به عنوان گروه‌های تروریستی، هر دوی آنها از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حذف شوند.

اکنون قضات دادگاه باید تصمیم نهایی را بگیرند که آیا نظر دادرس عمومی را بپذیرند و این دوسازمان را از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند یا بر ادامه وجود آنها در این فهرست پای‌بند بمانند.

دادرسان عمومی دادگاه اتحادیه اروپا مانند کارشناسان حقوقی هستند که توصیه‌هایی برای حل پرونده‌ها به قضات دادگاه می‌کنند. البته نظر این کارشناسان تعیین‌کننده نیست، اما قضات معمولا نظر این کارشناسان را می‌پذیرند.

دادگاه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ باقی ماندن هر دوسازمان حماس و ببرهای تامیل را در فهرست سازمان‌های تروریستی غیرقانونی اعلام کرد. دادگاه آن زمان دلیل آورده بود که اتحادیه اروپا در این پرونده‌ها نه برمبنای فاکت‌های واقعی، بلکه برمبنای آنچه در مطبوعات و اینترنت منعکس شده بودند، تصمیم‌گیری کرده بود.

اتحادیه اروپا جناح نظامی سازمان افراط گرای حماس را در سال ۲۰۰۱ میلادی، پس از رخداد تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. جناح سیاسی این سازمان نیز دوسال بعد در سال ۲۰۰۳ میلادی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت.

گروه نظامی جدایی‌طلب “ببرهای تامیل” در سری‌لانکا نیز در سال ۲۰۰۶ میلادی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا پیوست. این گروه حدود چهاردهه در شمال شرقی سری‌لانکا برای استقلال خود از این کشور جنگید تا این که سرانجام در سال ۲۰۰۹ میلادی مغلوب دولت مرکزی شد.

سازمان حماس همواره اعلام کرده که نه یک سازمان تروریستی، که یک جنبش مقاومت است. حماس را به غیر از اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن نیز یک سازمان تروریستی می خوانند.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.