رفتن به محتوای اصلی

تیم منتخب فوتبال ایران را تحریم کنید!
23.09.2016 - 14:31

(نامه کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران به رئیس فدراسیون فوتبال آسیا)

جناب شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس محترم فدراسیون فوتبال آسیا

در روزهای گذشته، شماری از کنشگران، فیلمی را در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشتند که ده ها هزار تماشاگر ایرانی را نشان می داد که در تاریخ اول سپتامبر 2016، هنگام مسابقه تیم های منتخب ایران و قطر در ورزشگاه آزادی و سپس در خیابان های تهران، شعارهای نژاد پرستانه عرب ستیز سر می دادند. هم چنین، شاهدان عینی حاضر در آن مسابقه و بسیاری از ایرانیان در شبکه های اجتماعی، تاکید کردند که تماشاگران، شعارهای زشت سکسیستی علیه عرب ها سر دادند. فیلمی که از طریق بخش پیام های فیسبوک (Messages) برایتان خواهم فرستاد، تماشاگران ایرانی را نشان می دهد که با صدای بلند این شعار را سر می دهند: " واویلا، واویلا، عرب ک.. ننت". البته من پیشتر از بابت نقل این جمله زشت ضد زن و ضد عرب ( ضد همه عرب ها در جهان و نه فقط قطری ها ) پوزش می خواهم.

جناب شیخ سلمان

این نخستین بار نیست که تماشاگران مسابقات ورزشی در ایران، شعارهای نژاد پرستانه سر می دهند، بلکه پیشتر نیز، ورزشگاه های تهران و دیگر شهرهای ایران، شاهد چنین شعارهایی بودیم که با آماج والای فدراسیون فوتبال آسیا یعنی تحکیم دوستی و همدلی میان ملت های آسیا، در تضاد است. برعکس، این شعارها، نه تنها برانگیزنده کینه و دشمنی علیه کشورها و ملت های عرب همسایه، بلکه علیه یکی از مولفه های ملی جامعه ایران نیز هست. منظورما، ملت عرب اهواز است که در جنوب و جنوب غرب ایران زندگی می کند.  

در اینجا می توان به عنوان مثال به شعارهای نژاد پرستانه ای اشاره کرد که قبلا در تاریخ 27/4/2010 در ورزشگاه باهنر کرمان، هنگام مسابقه تیم های الهلال سعودی و مس کرمان سر داده شد و حاوی توهین و تحقیر عرب ها بود.  

از آن هنگام تاکنون، به رغم اعتراض کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران، مقام های ایرانی، هیچ  اهتمامی برای جلوگیری از این پدیده زشت و غیر اخلاقی نکرده اند. و به نظر می رسد، رژیم ایران با سکوت اش – اگر نگوییم همدستی اش – در این زمینه، از ظهور چنین پدیده ای خشنود است. از آنجا که رفتار تماشاگران و مسوولان فوتبال ایران طی مسابقه تیم های منتخب فوتبال ایران و قطر، برخلاف معیارهای صلح و دوستی مورد نظر مسابقات فوتبال آسیاست، کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران – که رسما در بریتانیا ثبت شده – از آن جناب تقاضا دارد، منتخب فوتبال ایران را از مسابقه های آینده محروم کنید یا دست کم، در این زمینه به آنها هشدار دهید تا جلوی این پدیده قبیح راسیستی در ایران گرفته شود.  

دبیر کانون مبارزه با نژادپرستی در ایران

یوسف عزیزی بنی طرف

20/09/2016

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.