رفتن به محتوای اصلی

بازداشت های فله ایی فعالین مدنی و فرهنگی جوان عرب اقلیم اهواز
07.09.2016 - 01:25

سرکوب و دستگیری مردم عرب ایران همچنان سیاست روز و استراتجی سپاه پاسداران است، رژیم تهران در دستور العملی به نهادهای امنیتی خواهان سرکوب هر حرکت و فعالیت مدنی و فرهنگی در شهرهای عرب نشین استان اهواز (خوزستان) شده است.

بر اساس خبر های واصله از سوی فعالین حقوق بشری و مدنی و حتی محافل نزدیک به امام جمعه شهر اهواز، سپاه و وزارت اطلاعات جهت ادامه طرح امنیتی برای تغییر بافت جمعیتی و کنترل امنیتی استان، دستور دادند که هر صدایی انتقادی سرکوب شود، تا غیر بومیانی که از مرکز ایران و شمال استان برای تغییر بافت جمعیتی و بوسیله وزارت کار و با همکاری نهادهای بیت رهبری به استان منتقل میشوند، دچار ترس و شاهد فعالیت های غیر فارسی فرهنگی و اجتماعی نباشند.

وزارت اطلاعات و اداره اطلاعات اقلیم اهواز در گزارشی محرمانه به دولت و بیت رهبری اعلام کرده اند که جایگزینی و مهاجربت معکوس از شمال استان و مرکز ایران (فارس نشین) با مشکلات عدیده روبرو شده است، زیرا اکثریت انان به یکباره مستقر نمیشوند و فقط پدر و یا سرپرست در مرحله اول در اقلیم مسقتر میشود و وقتی شاهد عربیت منطقه و اعتراض و تنفر مردم با سیل مهاجرت و دادن شغل به انان (در حالی که 77% جوانان عرب بیکار هستند)روبرو میشوند، از اوردن خانواده خود منصرف میشوند.

بنا به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فشارها بر شهروندان عرب اهوازی عمدتا در مناطق جنوبی استان افزایش یافته و ماموران امنیتی، دست‌کم ۹ شهروند بازداشت کرده‌اند.

بنا بر این گزارش از سرنوشت سه تن از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، دادگاه انقلاب شادگان (فلاحیه)، یک فعال فرهنگی و شاعر عرب را به دو سال حبس محکوم کرد. خانواده باقر غلامی، دیگر شهروند عرب بازداشت شده نیز خبر می‌دهند که علیرغم گذشت شش ماه از بازداشت از سرنوشت او اطلاعی ندارند.

به گزارش هرانا، جاسم کروشات، عبدالرحمان غرباوی، سید عبدالحکیم موسوی، رضا عبیداوی، محمد حیدری، یونس عبیات، جبار عبیات، صدام عبیات و کریم عچرش طی یکماه گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

سحرگاه روز چهارشنبه ۱۰ شهریور، نیروهاى امنیتى و لباس شخصى با هجوم به کوى علوى شهر اهواز ۵ تن از سنی‌مذهبان عرب با نام‌های «جاسم کروشات ۴۰ ساله، عبدالرحمن غرباوى۳۰ ساله، سید عبدالحکیم موسوى۳۲ ساله، رضا عبیداوى و محمد حیدرى» را بازداشت کردند.

خانواده این بازداشت‌شدگان از انتقال آن‌ها به «قرارگاه ابوالفضل العباس» زیرمجموعه اداره اطلاعات واقع در کوى کیانپارس شهر اهواز خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه ۲۸ مردادماه، ماموران اداره اطلاعات سه تن از شهروندان عرب را در شهرهاى اهواز و حمیدیه بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل کردند.

یونس عبیات ۱۷ ساله، جبار عبیات اهل شهر حمیدیه و صدام عبیات ۲۸ ساله ساکن کوى علوى شهر اهواز هویت احراز شده این سه شهروند عرب بازداشت شده است.

خانواده این سه شهروند بازداشت شده، علی‌رغم گذشته بیش از دو هفته از بازداشت آن‌ها از دلایل بازداشت، محل نگهداری و سرنوشت آنان اطلاعی در دست ندارند.

اندکی پیش از این نیز در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد سال جاری ساعت ۹ شب یک شهروند سنی مذهب با نام «کریم عچرش» متولد ششم مرداد ۱۳۶۰، اهل روستاى «ام تمیر» در جنوب شهر اهواز توسط اداره اطلاعات بازداشت شد.

کریم عچرش، متأهل و داراى سه دختر ۹ , ۶ و ۴ ساله است. او که در شهردارى منطقه ۳ شهر اهواز اشتغال دارد فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسى است.

یک منبع نزدیک به خانواده عچرش به گزارشگر هرانا گفت: “شیوه بازداشت آقای عچرش طورى بوده که فرصت پوشیدن لباسش را نداشت و بعد از به هم زدن وسایل منزلش در مقابل دیدگان همسر و فرزندان و پدر ومادر پیرش او را به همراه کامپیوتر و دیگر وسایل به مکان نامعلومی منتقل کردند.”

این منبع مطلع هم‌چنین اظهار داشت: “خانواده این شهروند از روز بازداشت تا کنون جهت روشن شدن سرنوشتش به دادگاه انقلاب، ستاد خبرى واقع در امانیه و مرکز اداره اطلاعات واقع در کوى گلستان مراجعه کرده اند. اما مسئولین این نهادها از وجود او اظهار بی اطلاعى کرده تا اینکه اواخر هفته گذشته طى تماسى از اداره اطلاعات به خانواده او گفته شده که کریم عچرش نزد ماست.”

شایان ذکر است، کریم عچرش سابقه بازداشت به دلیل «فعالیت‌های مذهبی» را در پرونده خود دارد.

صدور حکم حبس برای یک شاعر

هرانا در گزارش خود افزوده که در ادامه افزایش فشار بر شهروندان عرب ، جهاد عساکره، از شاعران شهر شادگان (فلاحیه)، توسط دادگاه انقلاب این شهر به دوسال حبس تعزیری محکوم شد. عساکره در تاریخ ۲۸ دی‌ماه سال ۹۲ همراه تعدادی از فعالان فرهنگی و شاعران شهر شادگان (فلاحیه) در مراسم یادبود شاعر اهوازى «ملا فاضل سکرانى» بازداشت شده بود.

شش‌ماه بی‌خبری از باقر غلامی فعال مذهبی

این بازداشت‌ها و صدور حکم درحالی است که از سرنوشت «باقر غلامی» فعال مذهبی که در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۴ در منزلش واقع در کوی پاداشهر اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود هیچ اطلاعی در دست نیست.

مراجعه مستمر خانواده او به ارگان‌هاى ذیربط و شکایت آن‌ها در تهران و اهواز تاکنون نتیجه اى دربرنداشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیتهای ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.