رفتن به محتوای اصلی

ترکیه برای روز دوم مواضع شبه‌نظامیان کُرد سوریه در جنوب جرابلس را بمباران کرد
27.08.2016 - 14:04

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای نظامی جرابلس که بخشی از ائتلاف مورد حمایت کُردها است، اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش ترکیه روستای المعارنه را بمباران کردند که به کشته شدن شماری از جنگجویان ائتلاف سوریه دمکراتیک و تعدادی غیر نظامی انجامید.

تا کنون ترکیه درباره این گزارش، واکنشی نشان نداده است.

پنجشنبه نیزنیروهای ارتش ترکیه، به سمت شبه‌نظامیان کُرد سوریه که از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردارند، آتش گشودند، مساله‌ای که نشانگر پیچدگی‌هایی است که مداخله نظامی ترکیه در سوریه با آن مواجه است، اقدامی که هدف از آن، ایجاد منطقه‌ای مزی، خالی از شبه‌نظامیان داعش و کُرد است.

جنگجویان اپوزیسیون وابسته به ارتش آزاد سوریه، با پشتیبانی نیروهای ویژه ترکیه، وارد شهرک جرابلس، یکی از آخرین پایگاه‌های داعش در مرز ترکیه-سوریه شدند.

با این وجود، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و شماری دیگر از مسئولان بلندپایه دولت این کشور گفتند که هدف از عملیات «سپر فرات» جلوگیری از استفاده واحدهای حمایت از خلق کُرد از خلأی است که عقب‌نشینی‌های شبه‌نظامیان داعش ایجاد می‌کند و به آن‌ها اجازه تصرف سرزمین‌های بیشتر را می‌دهد؛ مساله‌ای که برای ترکیه، کم اهمیت‌تر از نابودی گروه داعش نیست.

خبرگزاری آناتولی نزدیک به دولت ترکیه گزارش داده بود که حمله روز پنجشنبه، یک اخطار بود.

روز پنجشنبه، یعنی یک روز پس از ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه، صدای انفجار و تیراندازی در بلندی‌های موجود در منطقه، شنیده شد.

ترکیه، عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که دومین ارتش بزرگ این پیمان را دارد، خواستار عقب‌نشینی واحدهای حمایت از خلق کُرد به سمت ساحل شرقی رود فرات شده است. جنگجویان کُرد، پیشتر در چارچوب عملیاتی با پشیتبانی ایالات متحده، به سمت غرب رود فرات پیشروی کرده بودند تا شهر منبج را از تصرف شبه‌نظامیان داعش خارج کنند؛ عملیاتی که موفقیت آمیز بود.

آنکارا، واحدهای حمایت از خلق کُرد را به دلیل ارتباط نردیکش با شبه‌نظامیان گروه کارگران کردستان (پ.ک.ک) تهدیدی برای خود می‌داند. پ.ک.ک سه دهه با دولت ترکیه جنگید.

دستاوردهای واحدهای خلق کُرد، نگرانی ترکیه را در پی داشت. آنکارا نگران آن است که توسعه مناطق تحت تصرف کُردهای سوریه، کُردهای ترکیه را تشویق به فعالیت و حملات بیشتر کند.

این مساله، ترکیه را در موضعی مخالف ایالات متحده قرار داد. آمریکا وحدهای حمایت از خلق کُرد را، هم‌پیمانی در جنگ با گروه داعش می‌داند. واحدهای حمایت از خلق کُرد، بخش مهمی از ائتلاف سوریه دمکراتیک است که اکتبر گذشته با حمایت آمریکا و با هدف جنگ با داعش تشکیل شد.العربیه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.