رفتن به محتوای اصلی

توافق کردها و رژیم اسد با آتش‌بس در حسکه
24.08.2016 - 14:05

ا چندی پیش گمان می‌رفت که نیروهای ارتش بشار اسد و کردها در شمال سوریه با هم کنار آمده‌اند. اما نبردهای شدید در هفته‌ی گذشته در شهر حسکه این نظر را ابطال کرد. ناظران سیاسی بیم آن داشتند که منطقه‌ی جنگی تازه‌ای در خاک سوریه شکل بگیرد.

اما به گزارش “رویترز” اکنون پس از روزها نبرد سخت میان ارتش سوریه و شبه‌نظامیان کرد در حسکه، طرفین بر سر آتش‌بس توافق کرده‌اند. آژانس خبری “فرات” که به محافل کرد نزدیک است نیز گزارش داد که نیروهای رژیم بشار اسد موافقت کرده‌اند شهر حسکه را ترک کنند.

حسکه در اختیار رزمندگان کرد

همین گزارش ‌حاکی است که نیروهای کرد اجازه دارند مناطقی را که در جریان نبردهای یک هفته‌ی گذشته تسخیر کرده‌اند همچنان در اختیار داشته باشند. گفته می‌شود که توافق برای آتش‌بس، با دخالت تنی چند از رهبران قبایل و نیز “برخی کشورها” ممکن شده است.

 

به گزارش سازمان “دیده‌بان حقوق بشر” نیروهای کردی موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YPG) که شاخه‌ی پ.ک.ک. در سوریه به‌شمار می‌روند، در این میان کنترل کامل شهر را در دست دارند.

کردها روز دوشنبه هجوم گسترده‌ای را علیه نیروهای طرفدار رژیم اسد آغاز کردند تا آخرین ناحیه‌ی شهر را نیز در اختیار گیرند. آنان از نیروهای دولتی خواستند که تسلیم شوند.

این روزها بر اثر درگیری‌های سنگین نظامی در حسکه، افراد زیادی از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. ناظر حقوق بشر سوریه گزارش می‌دهد که فقط در درگیری‌های آخر هفته‌ی گذشته در حسکه ۴۱ تن جان باخته‌اند. نیروی هوایی سوریه بارها مواضع رزمندگان کرد را در این شهر بمباران کرده است.

تاکید بر خودمختاری

محافل نزدیک به دولت بشار اسد در دمشق گزارش می‌دهند که کردهای این منطقه در روزهای گذشته در مذاکرات موکدا خواستار به رسمیت‌شناخته شدن خودمختاری بوده‌اند، اما رژیم سوریه آن را نپذیرفته است. این مذاکرات با میانجیگری روسیه انجام گرفته بود که متحد اصلی دولت سوریه به‌شمار می‌رود.

جنگ میان ارتش سوریه و رزمجویان کرد از یک هفته‌ پیش آغاز شد و با شدت کم‌‌نظیری جریان یافت. نیروی هوایی سوریه در این نبردها بارها مواضع کردها در حسکه را بمباران کرد.

ایالات متحده آمریکا که از کردهای سوریه پشتیبانی می‌کند، به منظور دفاع از آنان جنگنده‌های خود را بر فراز این منطقه به پرواز درآورد تا از بمباران‌های بیشتر توسط نیروی هوایی سوریه جلوگیری کند.

حسکه از شهرهایی در شمال شرقی سوریه است که اگر چه کنترل آن به دست نیروهای کرد است، ولی در بخش‌هایی از آن نیز نیروهای دولتی همچنان حضور نظامی دارند.

یگان‌های مدافع خلق مدتی پیش موفق شدند در نبردهایی سنگین نیروهای “دولت اسلامی” (داعش) را از شهر منبیج در نزدیکی مرز ترکیه بیرون رانند.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.